{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.053 visninger | Oprettet:

Momentnøgle {{forumTopicSubject}}

Halløj!

Vil diverse perlestensmekanikere/mekanikere/lægmænd mene, at man kan købe en "total i orden" momentnøgle, som går fra lavt moment (20?) til 220'ish, som kan bruges til bil og samme kategori - for maks. 500 kr? ö
(Og hvis 220'ish virker for meget til bilbrug, så bare noget der kan holde til og bruges til bilbrug, da jeg nok ikke kommer til at bruge den til noget større)

Hvis ja, hvilken og hvor smiley
Har lige søgt, og der dukker alskens gøgl frem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Momentnøgle
  • #1   7. okt 2014 Jeg har biltemas momentnøgle, den virker godt. De kommer med et stykke papir der beviser deres præcision, de er testet enkeltvis.

  • #2   7. okt 2014 Mja okay,ala denne? http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Momentnogler/Momentnogle-20210-Nm-10241/

    Jeg tror nu nok, at den rammer (cirka) det moment man har indstillet den til, men hvad med holdbarheden så'en generelt?


  • #3   7. okt 2014 Hvis bare man husker og skrue den tilbage holder den sku nok ok til hjemmebrug men skal skrues tilbage hvergang smiley

  • #4   7. okt 2014 Blom. det har ikke en skid og sige om man skruer den tilbage eller ej.. har aldrig set eller hørt en moment nøgle der har taget skade af ikke at blive stillet tilbage

  • #5   7. okt 2014 Jeg ville ikke gøre det...

    Nu har jeg arbejdet på dæk/autoværksted i mange år, og vi bruger et eller andet kendt mærke som jeg ikke lige kan huske navnet på. Men de koster i hvert fald 5-7000 kr fra nye. Og når de så er slidt op, så køber man et renoveringskit og skifter sliddelene.
    Derudover så bliver de tjekket 2 gange om året af teknologisk institut, om de spænder med korrekt moment. Og de dumper ofte, men det er fordi at de altid er indstillet til 100+ nm også selvom de hænger på tavlen. Og det er fy fy.

    Så til privat brug der har jeg købt en mindre moment nøgle der max tager ca 100 nm. I en god kvalitet, kan ikke huske mærke, men jeg gav ca 2000 for den. Den bruger jeg når jeg samler motorer, hvor tingene alligevel aldrig skal spændes over 100. Den bliver så opbevaret korrekt, uden spænding på og tørt og varmt...

    Det er først når man skal have de store at de bliver rigtig dyre, derfor har jeg droppet det. Mangler den kun når jeg skal spænde lejer og nav, hjul kan man snildt spænde med den indbyggede momentnøgle man som hverdags-mekaniker har i albuen. Og hvis det bare er til ens egen bil de der 2 gange om året hvor man skifter hjul, så kan man bare køre forbi et random værksted og få en gratis efterspænding.


  • #6   7. okt 2014 Min erfaring siger mig også at alle de billige nøgler er stort set lige så præcise som de dyre fra start af.... Men bruger man dem meget så holder de ikke længe, og hvis de bare ligge stille så bliver de møg-upræcise

  • #7   7. okt 2014 Ja, det er nok primært hjul jeg også tænker på - husker faktisk ikke hvad de bør spændes med i moment.

    På Vestas havde vi også (går jeg ud fra) nogle dyre nøgler, men hvilke husker jeg ikke.
    Det med at skrue dem tilbage har jeg ikke hørt om før ö

    #5
    Peter R, men hvad så?
    Vente til man har $$$ til en fin en af slagsen eller simpelthen lade være?


  • #8   7. okt 2014 Nicolaj R
    På en billig biltema thansen eller anden moment nøgle jo der har det meget og sige hvad du har oplevet eller ej det har noget og gøre med det en fjeder der sidder inde i og hvis den ligger spænd hele tiden kan du ikke stole på din moment nøgle og du kan riskikere den sidder fast.

    Stahlwille Fx behøver man ikke da de bruger olie og er klart de beste på markedet men koster os derefter


  • #9   7. okt 2014 Hej
    Kan anbefale Hazet - tolerance +/-3% for alle typer
    Der findes ingen nøgle der spænder faktor 10!
    Det svarer til at fylde et snapseglas 1/2 op med en spand på 10 l
    MVK Karsten P


  • #10   7. okt 2014 Stahlwille bliver nævnt...

    Hazet bliver nævnt...

    Kender dem ikke, men er også bange for prisen smiley

    Karsten, det gælder vel bare om at have et stort nok snapseglas! smiley

    Nå, jeg hopper i seng.
    Kigger ind, hvis der kommer flere forslag!

    Takker for svarene så'en sen tirsdag aften!


  • #11   7. okt 2014 Hjul skal spændes 120 ca hvis det er alu. Stål kan godt tåle 140, og bliver også siddende med 110, så der kan man sagtens klare sig uden.

    Men jeg ville råde dig til at prøve og opsnuse en dyr "prof" nøgle, evt brugt. Den holder i mange år, og så kan den fixes når den enten er for slidt i selve skralde-funtionen eller hvis den er for u-præcis.

    Dog kender jeg ikke til markedet som det ser ud nu, måske kan man finde noget der virker for under 5000.

    Jeg mener bare at alt der kan købes for under 1000 er for ringe. De er sikkert fine de første gange, men når så den har ligget vinteren over så er den ikke noget værd.


  • #12   7. okt 2014 Stahlwille
    60-300nm fås til 2200,- + moms


  • #13   7. okt 2014 Stahlwille, dem bruger vi på arbejdet.. Og på 9 ud af 10 værksteder tror jeg..

  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #14   7. okt 2014 Biltema vandt en test lavet af FDM tilbage i måske 2005

    Hvis du ønsker at teste din momentnøgle, så spænd den fast i høvlbænken i vandret position, så kan du ex hænge en 5kg vægt 50 cm ude.. så har du 25nm hvis den klikker...


  • #15   8. okt 2014 Lyder lidt til, at man skal godt op i pris smiley

    Den fra Biltema kunne jeg godt finde på... Så må man jo prøve at teste den efter hvert år.

    En skam de er så satans dyre smiley


  • #16   8. okt 2014 Jeg bruger den "dyre" fra thansen, den er blevet testet flere gange med en måler man sætter i og trækker i, den rammer stadig inden for 3% efter 2 år.

    efterlad ALDRIG! en momentnøgle spændt... har ødelagt en på den måde :(. og kender andre der har fået ødelagt deres på den måde også..


  • #17   8. okt 2014 Føler mig så'en lidt splittet....

    Umiddelbart tror jeg, til mit forbrug, at jeg vil kunne nøjes med en 500 kr's, og så må man teste en gang om året.


  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #18   8. okt 2014 Den fra biltema spænder mange topstykker i Norge, Sverige og Finland...


  • #19   8. okt 2014 Ja, og tænker også at mange bruger den.

    Men som nævnt, hvis man laver en test årligt, og den ikke svinger alt for meget, så går det vist også til de par gange om året man bruger den....


  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #20   8. okt 2014 Lad være med at opbevare den spændt..
    Om en bolt eller møtrik har skive eller er smurt, galvaniseret eller slidt gevind har større betydning for unøjagtighed i nm.
    Men vigtigt er at du kan spænde hver bolt det samme på ex et topstykke.. Og det kan du kun med en moment nøgle..


  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #22   8. okt 2014 Forlænger?

  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #24   8. okt 2014 Den ser rigtig god ud..
    Kunne være sjovt at lave en test på den..


  • #26   8. okt 2014 Det er også derhen jeg "tvinger" mig selv.. At den smule jeg bruger sådan en, så går det nok.

    Det bliver sgu nok kun (normalt) til 2 dækskift om året.


  • #27   11. okt 2014 Hvis det bare er til hjul skift så kan du sagtens bruge en billig en. Jeg havde en biltema moment nøgle og da jeg havde knækket 2 bolte i topstykket hentede jeg en Beta moment nøgle og jeg skal aldrig have en billig en igen. Men den bliver også brugt rimelig ofte og ikke kun til hjul

  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #28   11. okt 2014 Hvis du har knækket en bold med den fra biltema, så er det 100% en fejl 40, dårlig bolt eller gevind...
    Jeg vil godt vædde en 10' på at mine 6 år gamle nøgler fra BT måler Max + - 5%
    Og det ekskursioner ikke nok til at knække en topbolt.


  • #29   11. okt 2014 Det bliver højst sandsynligt bare til den slags... Motor skal jeg ikke rode med, lige umiddelbart smiley

  • #30   11. okt 2014 Nu har jeg aldrig sagt at det var en topbolt. Det var en 6mm til knasten, og knækkede ikke en eneste med beta nøglen. Så må du jo tro hvad du vil.

  • #31   11. okt 2014 Køb denne og test den så du ved om skalaen afviger. Så er der ingen problemer til hobbybrug, og det gøres vist ikke meget billigere.

    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Momentnogler/Momentnogle-10987/


  • #32   11. okt 2014 Nap du den der til 399,- den fungerer ganske udmærket til dit behov, bare husk at stille den på 0 når den ikke er i brug.


    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Momentnogler/Momentnogle-10241/


  • #33   12. okt 2014 Tror vist bare det bliver noget til maks. 500 kr i første omgang.

    Det er jo også bare til ønskelisten - til jul smiley


  • #34   15. okt 2014 Efter at have fulgt debatten her blev jeg lidt nysgerrig. Jeg har 2 momentnøgler af mærket Brittool, ca 35-40 år gamle, som jeg testede i skruestik med en bagagevægt ved 2 forskellige værdier, 5 kg/m og 10 kg/m ( ja, der er kg/m skalaer på). Den lille, som jeg kun bruger et par gange om året er ikke spændt i fjederen, den store er altid spændt til 11 eller 14 kg/m, og bliver brugt jævnligt. Begge nøgler passede på værdierne, så godt det nu kan lade sig gøre at aflæse vægten

  • #35   15. okt 2014 Godt indspark...

    Men det kan være, at de har kostet kassen i sin tid?
    Så derfor holder de bedre end de billige, måske...


  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #36   15. okt 2014 Hans..
    Fedt at du laver en test..
    Jeg vil om et par dage lave en test på mine to fra biltema på 1-20nm og 20-200nm

    Kan du oplyse hvordan du har lavet testen?


  • #37   21. okt 2014 Sætter en kort forlænger i skruestikken, monterer momentnøglen deri og måler 50 cm ud ad armen og monterer vægten der, trækker til den klikker og aflæser vægten i det øjeblik, ganger resultatet med 2, så har man kg pr meter(kg/m)
    1 kg/m = 9.80665 N/m


  • #38   22. okt 2014 smiley

  • 1342 F
    1342 F Online Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.171
    #39   22. okt 2014 horisontal eller vertikal?

  • #40   22. okt 2014 Det giver vel lidt sig selv, men det er horisontal smiley

  • #41   23. okt 2014 #39 Det er uden betydning

Kommentér på:
Momentnøgle

Annonce