Ujævn motorgang ved lave omdrejninger Audi a4, 2,6 1996 {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige brug for lidt hjælp til min Audi a4 2.6 fra 1996.
Den står perfekt i tomgang, og kører kanon over 2500 omdrejninger. Men heroptil kører den ujævnt.
Jeg har haft en tester på der siger at det er lambdasonden den er gal med og at den får for meget benzin på cylinder 1-3. Den ene lambdasonde blev skiftet for 3 måneder siden, og jeg har lige skiftet den anden i dag. Det løste ikke problemet.
Jeg har haft skruet tændrørene ud og på cylinder 3 var den meget våd af benzin. Jeg har haft dyserne pillet af og byttet rundt på to af dem. Problemet er stadig på den samme cylinder, så det skulle hellere ikke være dysen den er galt med.
Er der nogen der har et bud på hvad det ellers kunne være, så ville jeg være meget taknemmelig!
Mvh Marius
jan 2012
Følger: 11 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 54 Svar: 257
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
Jeg har haft en enkelt der mente det kunne være en motorstyring. Ville det kunne være det?
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 620
Du kunne prøve at bytte om på de to sonder (Hvis det er samme type) da det sikkert er den ene af de to som motorstyrringen bruger som den primære feedback.
Dermed kan du se om det fjerne problemet, for så skal den defekte sensor vel bare tilbage til leverandøren.
/Steffen
jan 2012
Følger: 11 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 54 Svar: 257
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
Kablerne ser helt fine ud, og uden nogle brud. Strømfordeleren har jeg slet ikke kigget på. Det må jeg lige prøve i morgen
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
Lambdasonden kan ikke gøre så bare ét af tændrørene er vådt. Det vil være alle tre i den pågældende side.
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 211
Så vil en cyl jo bukke under og drågne på et tidspunkt.
Eller er de andre rør pæne rød/grå?
Ellers kunne det godt tyde på noget i styringen er galt, cyl 1 og 3 kunne godt køre på samme bank, at de sprøjter samme tid.
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
Kunne det være motorstyringen den er galt med så?
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 211
Men som en anden skriver er det en go ide at starte med at tjekke tændkabler, de kan være skyld i mange underlige problemer.
Men tvivler lidt på de kan have noget med det her at gøre.
Men start med dem.
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 1.116
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
Jeg har ikke haft en kompressionstester på, så det ved jeg faktisk ikke.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Lille ps. som ikke kommer sagen ved, men jeg har lige her til aften købt en A4 2.6 1996. Den er købt og betalt, men jeg henter den først lørdag.
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
Tillykke med den. Det er sgu en dejlig maskine
okt 2007
Følger: 55 Følgere: 66 Biler: 14 Emner: 27 Svar: 610
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 620
Men som en også foreslår:
Prøv at bytte tændspole, kabler og tændrør med to andre cylindre som kører som de skal, og se om fejlen flytter med.
Hvis bilen er kold og du starter den uden at give gas, kan du så mærke at udstødningmanifolden forbliver "kold" på den cylinder med det våde tændrør, i mens de andre varmes op? Det skal normalt gå lidt tjept med at får det kontrolleret der varmen fordeler sig.
/Steffen
apr 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 70
Tak for en masse gode bud. Jeg må ud og skrue lidt mere i morgen
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.877
Så måler du med en målepen i hver ende af kablet og her skal modstanden ligge på 5-10 K Ohm
Ujævn motorgang ved lave omdrejninger Audi a4, 2,6 1996