{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.757 visninger | Oprettet:

Ujævn motorgang ved lave omdrejninger Audi a4, 2,6 1996 {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lige brug for lidt hjælp til min Audi a4 2.6 fra 1996.
Den står perfekt i tomgang, og kører kanon over 2500 omdrejninger. Men heroptil kører den ujævnt.
Jeg har haft en tester på der siger at det er lambdasonden den er gal med og at den får for meget benzin på cylinder 1-3. Den ene lambdasonde blev skiftet for 3 måneder siden, og jeg har lige skiftet den anden i dag. Det løste ikke problemet.
Jeg har haft skruet tændrørene ud og på cylinder 3 var den meget våd af benzin. Jeg har haft dyserne pillet af og byttet rundt på to af dem. Problemet er stadig på den samme cylinder, så det skulle hellere ikke være dysen den er galt med.

Er der nogen der har et bud på hvad det ellers kunne være, så ville jeg være meget taknemmelig!

Mvh Marius

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ujævn motorgang ved lave omdrejninger Audi a4, 2,6 1996
  • #1   29. okt 2014 Hvordan har tændkabler og tændrør det ? smiley

• #2   29. okt 2014 Tændrørene har det fint. Kablerne har jeg faktisk ikke checket. Men de gnistrer fint, så det burde vel ikke være det?

• #3   29. okt 2014 Hvis problemet er der ved lave omdrejninger, kan det være slidtage på den pågældende cylinder. Jeg ville skifte kablet som det allerførste og evt. en brugt dyse. hjælper det ikke, bør du tage en kompressionstest.

• #4   29. okt 2014 Jeg har som skrevet forsøgt at bytte rundt på to dyser. Hvis problemet var en dyse, burde problemet vel så flytte sig til en anden cylinder?

Jeg har haft en enkelt der mente det kunne være en motorstyring. Ville det kunne være det?

• #5   29. okt 2014 Det kan jo sagens være lambda sonden, det har jeg før oplevet at de ikke holder så længe, som man kunne ønske sig.

Du kunne prøve at bytte om på de to sonder (Hvis det er samme type) da det sikkert er den ene af de to som motorstyrringen bruger som den primære feedback.

Dermed kan du se om det fjerne problemet, for så skal den defekte sensor vel bare tilbage til leverandøren.

/Steffen

• #6   29. okt 2014 Kablerne kan gniste fint men gnisten kan springe alle mulige andre sjove steder hen i det her fugtige vejr hvis du kigger på kablerne kan du se om der er hvide aflejringer, evt fugt i strømfordeler dækslet du kan tørre kablerne i i bremserens eller fortynder og sorøjte dem med "elektro protect" altså fugtfortrænger

• #7   29. okt 2014 Jeg har forsøgt at bytte rundt på lambdasonderne. Også uden held.

Kablerne ser helt fine ud, og uden nogle brud. Strømfordeleren har jeg slet ikke kigget på. Det må jeg lige prøve i morgen smiley

• #8   29. okt 2014 Min kammerat siger at der slet ikke er en strømfordeler på, så det burde det ikke være så smiley

• #9   29. okt 2014 Havde ikke lige læst det med dyserne.

Lambdasonden kan ikke gøre så bare ét af tændrørene er vådt. Det vil være alle tre i den pågældende side.

• #10   29. okt 2014 Den har 3 dobeltspoler

• #11   29. okt 2014 Det er ikke sådan alle tændrør er sorte? altså = med for meget brændstof på alle cyl.
    Så vil en cyl jo bukke under og drågne på et tidspunkt.
    Eller er de andre rør pæne rød/grå?

Ellers kunne det godt tyde på noget i styringen er galt, cyl 1 og 3 kunne godt køre på samme bank, at de sprøjter samme tid.

• #12   29. okt 2014 Jeg har kun haft tændrørene skruet ud på den side med de 3 cylindre hvor den melder fejl. De to så helt fine ud, og det sidste var meget vådt, og lidt sodet til.

Kunne det være motorstyringen den er galt med så?

• #13   29. okt 2014 Det kunne det godt ja, især nu du har prøvet at bytte rundt på dyserne.

Men som en anden skriver er det en go ide at starte med at tjekke tændkabler, de kan være skyld i mange underlige problemer.
    Men tvivler lidt på de kan have noget med det her at gøre.
    Men start med dem.

• #14   29. okt 2014 Er der kompression på den Cylinder med det våde tændrør ?

• #15   29. okt 2014 Jeg checker lige kablerne i morgen så. Er det bare at hive dem af på skift imens motoren kører og sætte et voltmeter på? Hvilken værdi skal de så vise?

Jeg har ikke haft en kompressionstester på, så det ved jeg faktisk ikke.

• #16   29. okt 2014 Som der skrives højere oppe, er der tre dobbelt tændspoler i denne motor. Dvs at en tændspole betjener 2 cyl. De sidder nemt tilgængeligt under top plastdæksel. Prøv at bytte om på 2 af dem og se om ikke problem flytter med.
    Lille ps. som ikke kommer sagen ved, men jeg har lige her til aften købt en A4 2.6 1996. Den er købt og betalt, men jeg henter den først lørdag.

• #17   29. okt 2014 Det prøver jeg lige. Altid godt at bruge udelukkelsesmetoden inden man ofrer penge på dele smiley

Tillykke med den. Det er sgu en dejlig maskine smiley

• #18   29. okt 2014 Du kan ikke bare bytte rundt på spolerne da de kablerne til tændingsmodulet er støbt ind i spolerne. Men ja tjek den anden cylinder der også bliver drevet af den spole hvor fejlen er. Jeg har gjort en masse i de gamle V6 og har før set dårlig spole.

• #19   29. okt 2014 Du må endelig ikke måle på tændspolerne i mens motoren kører, så vil du med stor sandsynlighed få en på fingerne og samtidig ødelægge dit måle instrument.

Men som en også foreslår:
    Prøv at bytte tændspole, kabler og tændrør med to andre cylindre som kører som de skal, og se om fejlen flytter med.

Hvis bilen er kold og du starter den uden at give gas, kan du så mærke at udstødningmanifolden forbliver "kold" på den cylinder med det våde tændrør, i mens de andre varmes op? Det skal normalt gå lidt tjept med at får det kontrolleret der varmen fordeler sig.

/Steffen

• #20   29. okt 2014 Hvordan måler jeg så på kablerne?

Tak for en masse gode bud. Jeg må ud og skrue lidt mere i morgen smiley

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #21   29. okt 2014 Du skal tage kablerne af - et ad gangen er mest overskuelig
    Så måler du med en målepen i hver ende af kablet og her skal modstanden ligge på 5-10 K Ohm

Kommentér på:
Ujævn motorgang ved lave omdrejninger Audi a4, 2,6 1996

Annonce