7.726 visninger
|
Oprettet:
Krumtappositionsføler defekt? Men motor kører fint alligevel {{forumTopicSubject}}
Hej
Nu er dette et lidt nørdet spørgsmål, men som jeg har det fået fortalt sidder der to følere (krumtappositionsføler og knastakselpositionsføler) som fortæller ECU'en hvornår motoren er i ØD.
Nu til spørgsmålene
1. Hvis krumtappositionsføleren er død, vil motoren så kunne køre videre fordi den får signalet fra Knastakselføleren?
2. Vil motoren køre godt eller vil man kunne mærke det ved at den ikke kompensaterer tændingstidspunktet, lidt død i det men ikke meget?
3. Eller opstår fejlen ved udlæsning med tester fordi at motoren ikke er startet, og at positionsføleren ikke får noget signal fra krumtappen?
På forhånd tak
aug 2004
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 6 Emner: 8 Svar: 2.122
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.902
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 270
Hvis den melder fejl på OT føler så er der fordi der er noget i vejen med den.
OT føler er for ØD og Knastføler er for at se hvilken cylinder er er ØD, altså hvilken cylinder der skal indsprøjtes brændstof i.
Hvis din knast føler er i stykker skifter bilen højst sandsynligt indsprøjtnings procedure. altså i stedet for sekventiel indsprøjtning, til eks. hvor motoren laver indsprøjtning på alle cylinderne, altså gruppe indsprøjtning
VAG har det med hvis du på et tidspunkt har haft lav batterispænding, så laver den en masse dejlige ligegyldige fejl, pga den lave spænding
1. Det kunne være meget muligt, hvis motoren den kan nøjes med at bruge det signal, fra knast i stedet. Dog vil din indsprøjtning nok ændres fra sekventiel til gruppe.
2. Ja og nej. Måske ville du kunne mærke det på ydeevnen pga en ændrede indsprøjtning. kommer også an på hvilken motor, har gjort det på en Ford KA motor fra 1999. den var såmænd ligeglad om den kørte sekventiel eller gruppe.
Dog skal det siges det var en motor i stativ, så ved ikke om det ville kunne mærkes på vej.
Hvert fald ville jeg tro at din brændstoføkonomi vil stige.
3.Som skrevet tidligere, ved hvertfald at VAG har det med lav spænding og fejl, fordi at den simpelthen skal bruge spænding til at kunne overvåge alle følere, og elektronik. eks. hvis du nu har haft tænding på for længe med nærlys på og spændingen er blevet lav. så vil du nok se måske 10 15 fejl på alt muligt som Klima, Abs, motorstyringsenheder osv osv osv.
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 598
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 270
Men en Hall giver skal jo have spænding for at kunne fungere, så hvorfor melder den så fejl på den når den får spænding igennem hvilket viser at spolen er okay?
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.902
Jeg må måle Hall giveren med et oscilliskop eller et multimeter med AC, kan jeg forstå, det gælder vel begge givere hvis der er tre ledninger på. (Hall giver)
Måske kan tester (Delphi) lave en live test af giveren, når motoren er startet.
Det bliver jo spændende om den bliver lidt kvikkere hvis det viser sig at giveren er defekt.
Det må være krumtap føleren du kalder OT giver?
for hvis Knast føleren er død, vil der vel ikke være tænding/gnist på bilen.
Og man kan vel ikke ohme en Hall giver?
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 598
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.902
Hvorfor melder den så ikke fejl i knastføleren, den er jo også en hallgiver.
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 270
Hvor knastføleeen er til indsprøjtning.
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 598
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 270
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 270
Krumtappositionsføler defekt? Men motor kører fint alligevel