{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.375 visninger | Oprettet:

Beslag for sprængwire {{forumTopicSubject}}

God aften Bilgalleri,

Beklager min himmelråbende uvidenhed (bær venligst over med mig smiley ), men er der nogen der kan sige mig hvad et "beslag for sprængwire" er for noget? Er det en del af selve træk-krogen på en bil, eller på el-udtaget?

Det vedrører en bil (ikke min, men en bil, som et familiemedlem muligvis er interesseret i at købe), der ved syn er blevet "betinget godkendt" med teksten "beslag for sprængwire, mangler".

Er det besværligt / dyrt at få lavet?

På forhånd tak for jeres svar!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beslag for sprængwire
  • #1   18. feb 2015 Der er en metalplade med et hul i, som sprængwireren skal sættes i under kørsel, sprængwireren sidder kun på trailere med bremser. Det er simpelt og billigt at fixe.

• #2   18. feb 2015 Det er en krog på trækket hvor man sætter sprængwire fast vis man har en trailer med bremser på. Så vis traileren skulle hoppe af så udløses sprængwiren og traileren bremser

• #3   18. feb 2015 hvis den mangler på dit træk er det nok at svejse en 8 eller 10mm skive på smiley har gjort det 100 gang på mit arbejde smiley

• #4   18. feb 2015 Jeg takker mange gange for jeres hurtige svar !
    smiley

• #5   18. feb 2015 Når du laver det så sørg lige får at det har lidt styrke. Wiren har et brudpunkt, det er der den skal knække, ikke i beslaget. Det er din sikkerhed for at den får trukket bremsen så traileren stopper, istedet for at køre videre og ramme hvad der nu tilfældigvis er i vejen.

• #6   18. feb 2015 Har du ikke svejser, kan du købe en udstødningsclamp og spænde om trækket, og spænde en brandmandshage på gevindet.

Evt kan du bore et hul under typeskiltet hvis der er plads på pladen, og hænge en sjækel i

• #7   18. feb 2015 Bare hægt wiren rundt om trækkrogen istedet for. Det kan wiren ihvertfald ikke rive af smiley

• #9   18. feb 2015 #7
    Det giver en bøder på 1500 kr
    Hvis man ik sikre den wire rigtig på bilen

• #10   18. feb 2015 Sønderjyden : Har jeg aldrig hørt eller lært, selv min kørerlære sagde at hvis der ikke var den plade skulle man bare hægte den rundt om krogen. Men så lærte jeg noget nyt smiley

• Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 194
    #11   18. feb 2015 Er helt korrekt at det ikke er nok at ligge wiren rundt om trækket

• #12   18. feb 2015 Jeg plejer at svejse et kædeled på

• #13   18. feb 2015 Så det i politijagten.

Hvor den ene betjent stoppede en håndværker.
    Som havde smidt wire om trækket.

Der sagde han det kostede bøde.
    Kan så ikke huske om han fik bøden

• #14   18. feb 2015 For info, så er der tale om et aftageligt træk, vistnok af mærket "Westfalia". Egentlig underligt, at det mangler på en så forholdsvis ny bil (2009).

• #15   19. feb 2015 Hvis trækket er aftageligt, skal sikringsvejeren fastgøres på bilen. Er trækker fast, er det nok at sikre det rundt om trækket.

• #16   19. feb 2015 Det er ik nok og lægge wire om trækket.
    Da den kan hoppe af trækket.

Og bliver man stoppet kan det koster en bøde på 1500,-

• #19   19. feb 2015 Husk at det ikke er lovligt at svejse i et anhængertræk da det er en zone A, og det kan godt være der er mange der har gjort det uden det er blevet opdaget/ påtalt til syn, men det gør det jo ikke lovligt.

• #20   19. feb 2015 Det er ikke nok at sætte wiren om trækket uanset om det er fast eller ej... den kan jo falde af sammen med vognen hvis uheldet er ude

• #21   22. feb 2015 @Kasper C

Tak for billederne.

Jeg vil lige prøve at tjekke ved lejlighed, om ikke der skulle være et øje på den her bil også. Det er en Audi A4.

Trækket her er også et Westfalia-træk (aftageligt).

Det er bare mærkeligt, at synshallen kun betinget godkender bilen, såfremt der allerede er et beslag, men jeg tjekker det lige.

Tak også til alle andre for kommentarerne smiley

• #23   22. feb 2015 Min C-max skulle blandt andet til omsyn pga af manglende beslag for springwire, selvom den ved forrige syn slet ikke blev tjekket for spring wire beslag.

• #24   23. feb 2015 @Kasper C
    Har nu været ude og kigge - der er desværre ikke noget beslag / øje smiley

Jeg skrev lige en besked til FDM, for at høre nærmere. De skrev:

Citat:

"Tak for henvendelsen

Det er rigtigt der fra VW koncernens side ikke monteres øje til springwiren på modeller der har nogle år på bagen.

Det er også rigtigt man ikke må montere øjet på selve trækket. Jeg ved at Audi har en løsning på dette punkt, hvor man kan købe et øje man sætter på selve trækket, og ikke krogen.

Spørg hos Audi hvordan de anbefaler du laver det på din bil hvis du selv monterer øjet"

Citat slut:

Øv....siger jeg bare. Jeg forstår SLET ikke, hvordan Audi / VW kan lave sådan en løsning, der ikke er lovlig, og at man skal til enten selv at svejse på bilen, eller købe Audis egen løsning, der sikkert ikke er helt billig.

@Per Schimann H
    Jeg tror at synsfolkene kigger MEGET forskelligt på det med sprængwiren. Jeg har prøvet at google det lidt, bl.a. på Audi Club Danmarks forum mv.

Det ser ud til, at nogen har kunnet få synet deres biler helt uden anmærkning, selv om der ikke var beslag til sprængwire, mens andre bliver "betinget godkendt". I dit tilfælde kan jeg så forstå, at du endda skulle til omsyn??

• #26   23. feb 2015 Schmidt : Det er jo samme regler for alle det er bare ikke alle synsmænd der opdager det nok derfor at nogle får betinget godkendt og andre ingen anmærkninger smiley

• #27   23. feb 2015 @Anders - Det har du helt sikkert ret i - men det burde vel egentlig være lige for alle smiley

@Kasper C
    Jeg skrev til Audi Danmark i dag og fik hurtigt svar. Selve beslaget er ikke så dyrt og mon ikke man selv kan montere det?

Her svaret fra Audi:

"Tak for dit spørgsmål indsendt via audi.dk.

Jeg kan oplyse at vi siden 2006 har haft en løsning på lige netop dit problem med bilen. Vi har et beslag med øje til eftermontering. Dette er tilsyneladende ikke sket på din bil.

Det træk vi får fra Audi har ikke dette øje, da det ikke er et lovkrav i EU, men kun i Danmark.

Dette beslag koster 129 kr incl. moms. Det har vores interne reservedelsnummer: Til362413. Dertil kan der være en udgift på montering af dette beslag.

Jeg vil anbefale at du tager kontakt til din lokale Audi service partner som vil kunne hjælpe dig med at bestille dette beslag og montere det."

Kommentér på:
Beslag for sprængwire

Annonce