Honda Civic styreproblemer - Dårlig "selvopretning"? {{forumTopicSubject}}
Godaften Bilgalleri
Jeg har et teknisk problem med en Honda Civic 7 (3d. årg 05) Bilen har problemer med selvopretningen ved sving både til højre og venstre, ved lav og moderat fart.
Jeg har selv prøvet følgende:
- Øget dæktrykket (til 3.0 bar)
- Skiftet dæk
- Haft bilen på lift, tjekket bøsninger, lejer, styrekugle og tårnleje.
- Haft en tester på bilen
Alle lejer, bøsninger, tårnlejer og styrekugler var i glimrende stand, og begge hjul kunne dreje ubesværet fra den ene til anden side.
(styrearmen var frakoblet i begge sider)
Prøvede at dreje rattet fra side til side uden tændning på da bilen var på lift, og her var der lidt modstand samt "hak" når man drejede fra side til side.
Bilen har en elektronisk servo (EPS) som er en tandstangs-servo som sidder samlet i en og samme enhed, og umiddebart kan jeg ikke finde andre grunde end at det kun kan være den?
Min tvivl går bare på at samtlige honda værksteder jeg har haft kontakt til, mener at det er meget usandsynligt at det er den enhed som kan være problemer med. Især når advarsellyset i indstrumentbrættet for EPS servoen ikke er tændt, og ike viser nogle fejl.
Håber der er en som kan hjæpe mig videre!
Mvh
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 114
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.449
feb 2009
Følger: 1 Emner: 33 Svar: 151
Har fået fortalt af et af honda vækstederne, at man "kan" løsne bolten som spænder enden af ratstammen på tandstangsservoen en LILLE smule, for at løsne noget af spændningen.. men ved ikke om det kan gøre det?
Peter R:
Du mener at jeg bare skal have bilen op og blive sporet simpelthen,
så både toe og camber bliver tjekket?
feb 2009
Samme mening har min ven (mekaniker) som fortæller mig, at han er forholdvis overbevist om at det er tandstangs servoen som laver vrøvl.
Problemet er at sådan en koster 7500+ mons fra ny, og hvis Honda værkstederne generelt mener at denne enhed ikke burde være defekt er det et stort sats at tage.
Kan problemet skyldes noget helt trejde?
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.449
aug 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Biler: 9 Emner: 27 Svar: 1.352
feb 2009
Okay mange tak for indputtet, er helt sikkert et forsøg værd!
Nicolai M:
Okay, er det også sporing du mener?
Torben J:
Nej den er ikke sænket. Okay, mener at min ven havde den oppe på liften da han prøvede bilen, men der var styrearmene taget af og der var som sagt lidt modstand i rattet samt hak.
Ved ikke om det udelukker noget ang. bærekugler?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.664
Og en 4 hulsudmåling er altid en god ide, undrer mig over at div. værksteder ikke har foreslået det ?
feb 2009
Er desværre også tjekket, men tak for indputtet! jaaa.. burde jeg også selv have tænkt over..
Torben J:
Okay, mange tak for indputtet.
Krydsleddet er også tjekket, og kørte som smurt (desværre)
Ja jeg er gså bange for at det er tandstangen efterhånden.. virker bare underligt da det jo er en Honda! der er jo aldrig fejl på dem normalt..
- Der sidder ikke nogle lejer i rat stammen som kunne stramme?
Okay, vil prøve og tjekke deres side på face
Mvh
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Men begge har jo elektronisk servostyring..
Og der blev tandstangen skiftet og problemet løst
feb 2009
OKay. Det er en EP model mener jeg.
Har bestilt en brugt tandstand (m. garanti) nu, da jeg selv mener at have tjekket det så meget igennem som jeg selv har kunne gøre.
Har også lige været en tur forbi et Honda værksted. De mente dog, at det højst sandsynligt var slidte tårnlejer, men hælder meste til det andet da servoen som sagt virker hårdt og har "hakke" bevægelser (på liften)
Er dog stadig lidt betænksom på nogle punkter, da det jo er en Honda!
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
feb 2009
Ja okay, men styrearmene var frakoblet fra ophænget, så hjulene hang "frit".
Så hakke bevægelserne kan kun komme et sted mellen rattet ned til tandstangen..
Jeg har fået et andet indput fra Honda klubben, som lyder at det måske kunne være slidte glidebøsninger i tandstangshuset som forårsager problemet.
jun 2025
Følger: 12 Svar: 1
Honda Civic styreproblemer - Dårlig "selvopretning"?