8.140 visninger
|
Oprettet:
rust arbejde regler {{forumTopicSubject}}
Hej
Har erhvervet mig en bil med noget mere rust end først antaget ( en grund til jeg ALDRIG køber bil af en indvandrer) den så vældig fin ud på overfladen men er nu kommet under bunden og ja tape, spartle og pu skum er der fundet en del af
Nu er jeg i det dilemma at jeg ikke ved om jeg skal skrotte den da det bare er penge ud af vinduet eller om jeg skal lave den
Nogle der ved hvor man kan læse om reglerne for rust arbejde det er hovedesaligt paneler og bund
okt 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 134 Svar: 1.477
Evt fint du helt panel hos en forhandler det er noget nemmere end at skulle bygge et panel op fra bunden
mar 2014
Emner: 23 Svar: 514
Jeg handler heller ikke med indvandre - de er ikke til at stole på!
jan 2011
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 223
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
Kender bare ikke rigtig nogle der har forstand på reglerne
Planen var også at købe nye paneler og måske bundstykker kan bare ikke finde det nogle steder sys jeg har søgt Google tynd på dansk engelsk og tysk..
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
jul 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 87
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.794
Den jeg lavede brugte jeg 70x35cm plade i begge sider og noget tykkere plade til at lave forstærkningen da den også var rådnet op. De er slemme til at ruste der.
Du laver bare en firkant med kanterne bukket ned af og bolter denne fast under det nye plade.
Det tager ca. 1-1½ dag at lave.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.794
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 213 Svar: 850
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.794
Nedenfor er beskrevet, hvordan korrosionsangreb vurderes ved syn af biler med
selvbærende karrosseri i sammensvejsede stålprofiler eller med førerhus/karrosseri
på chassis eller platformramme.
Korrosionsangreb og den nødvendige kvalitet af reparationer vurderes afhængigt af
komponenternes eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning; jævnfør det i
det følgende om zonerne A (størst sikkerhedsmæssig betydning) til D (mindst sikkerhedsmæssig
betydning) anførte.
For tidligere udførte reparationer gælder i øvrigt, at de så vidt muligt tillige skal vurderes
i forhold til tid og/eller anvendelse, siden reparationen blev udført.
2.A Zone A omfatter:
• hjulførende dele og tilkoblingsanordninger.
1. Der må ikke forekomme gennemtæringer eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjsfabrikantens
anvisninger.
I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale
samlemetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der
benyttes tilsvarende
2.B Zone B omfatter:
• for- og bagbro,
• chassisramme og platformramme,
• områder til fastgørelse af:
- for- og bagbro
- hjulførende dele
- fjedre og støddæmpere
- styretøjskomponenter
- tilkoblingsanordning
- pedalophæng
- betjeningsanordning for mekanisk parkeringsbremse
- sikkerhedsseler
- sæder med integreret sikkerhedssele (eller -lås)
- kørestolsbeslag
fastgørelsespunkter på karrosseri og førerhus monteret på chassisramme eller
platformramme.
Zone B strækker sig fra fastgørelsespunkterne og 0,20 m ud fra disse. Hvis døre,
klapper, påboltede skærme m.v. (zone D) nås inden en afstand af 0,20 m,
ophører udstrækningen af zone B her.
1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af
2.C Zone C omfatter:
• de sammensvejsede dele af karrosseri og førerhus, som ikke er omfattet af
zone B, samt påboltede vangeprofiler og påboltede traverser.
1. Dør- og rudestolper og bundkonstruktionens vanger og traverser må ikke
være gennemtæret.
Der må i øvrige dele af selvbærende karrosseri kun forekomme enkelte
gennemtæringer op til 20 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der
må ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
Der må i øvrige dele af karrosseri på chassisramme eller platformramme,
eller førerhus placeret på chassisramme, kun forekomme enkelte gennemtæringer
op til 100 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der må
ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe
kanter, der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger,
traverser og profiler opretholdes eller genskabes.
Reparation foretages normalt ved svejsning, men kan også foretages ved
limning, nitning eller andre samlemetoder, når det sker efter bilfabrikantens
anvisninger eller anbefalinger.
Zone D omfatter:
• døre
• klapper
• påboltede skærme m.v.
Motorhjelm, døre og påboltede skærme kan på bil registreret første gang før den
01.10.2003 udskiftes til dele af andet materiale (f.eks. glasfiber). Hvis de originale
Kilde : Fstyr.dk http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/626278A5B54143B1BC848F3D7269A4A4.ashx
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 24 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 334
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Meget af dit rustarbejde skal du nok bero dig på at lave producere selv, men det er jo heller ikke det største problem.
Nu har du jo fået info længere oppe, hvordan du må lave det.
www.klokkerholm.com/
Hvad angår hvem du har købt bilen af, er lidt urelevant, da du netop ikke ved hvem der har lavet tingene på den bil, du har købt tidligere. det lyder jo ligefrem rasistisk.
Du har vel som alle andre haft mulighed for at se bilen under bunden inden du købte den, når du nu skriver at den ser værrer ud under bunden, end indeni.
Alderen på bilen har også en vigtig faktor, og tror ikke den ruster mere i danmark på grund af der er en anden hudfarve der har ejet den,, altså bare lige til info...
rust arbejde regler