{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
632 visninger | Oprettet:

Elektronikken driller {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har et problem med min Zastava 750 fra 1972, som i kan se ud fra overskriften, så driller elektronikken, den oplader ikke batteriet og vindueshviskerne funker ikke. Skal jeg have trukket nye ledninger, er det dyrt, er der nogen som kan fikse problemet uden at skulle gøre det til et større projekt? Ved i hvor meget det kan koste og hvor man kan få sådan noget fikset?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elektronikken driller
  • #1   23. apr 2015 Har du checket viske relæ eller sikringer, hvis sådan en gammel trillebør med motor har sådan noget? Kunne være det var derfor viskerne ikke gad virke.

    Check evt generatoren


  • #2   23. apr 2015 Start med at tjekke sikringer og generatoren, hvis du kan måle strøm på ledningerne til viskermotoren så er det viskermotoren der er defekt.

    Det burde være nemt at skifte ledninger i sådan en.


  • #3   23. apr 2015 Tak til jer begge.

    Men jeg går ikke ud fra at du mener at viskermotoren har noget at gøre med selve genopladningen af batteriet?

    Der er måske en 20-30 ledninger, så det burde være lige til, men når man ikke styr på det, så kan det godt være lidt vanskeligt. smiley


  • #5   23. apr 2015 Skifte ledninger???
    Naa, come on.....
    Er der ikke en ladelampe i sådan en fætter? Det er vel kullene i generatoren der er slidt op.
    Og mht til viskeren er det nok enten viskerkontakten eller selve viskermotoren der er døde af alderdom smiley


  • #6   23. apr 2015 Ja det må være to forskellige problemer, du kan købe et billigt voltmeter og selv måle det.
    Den her kan fint bruges: http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

    Mål på batteriet inden du starter motoren og når den er startet, mål også direkte på generatoren.


  • #7   23. apr 2015 Sådan en bil kan selv en cykelsmed reparere med en hånd så tag en prøvelampe og mål på visker systemet så finder du helt sikkert fejlen og få så kontrolleret lade spændingen på generatoren og kontroller for knækkede ledninger så når du langt men hvor i landet er bilen ?
    polobjørn


  • #8   25. apr 2015 Takker for de hjælpende kommentarer, jeg tror jeg må igang med et måle apparat når jeg får skaffet mig sådan et.

    Tommy A - Jeg ved ikke hvorfor jeg har fået sat bilen ind som den er fra 1970, det en fejl, den er fra 1972. Det bliver selvfølgelig rettet.

    627 - Jo der er sgu, men den skide lampe lyser fandme ikke!

    Pind - Tak for link!

    Polobjørn - Haha, så må lige høre den lokale cykelsmed. Bilen er i københavn.


  • #10   25. apr 2015 Hvad koster det så at lære at bruge det?
    Altså på den måde, at man ved hvad man skal måle og hvordan og hvorfor, og efter sin måling kan drage en konklusion smiley

    Oss pisseirriterende med en ladelampe der ikke vil lyse.... Mon den er sprunget?
    Og har det egentlig nogen betydning overhovedet?

    Ironi kan være anvendt smiley


Kommentér på:
Elektronikken driller

Annonce