{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.679 visninger | Oprettet:

Tilslutning af tågelys {{forumTopicSubject}}

Ja beklager overskriften, men sagen er den, at jeg har købt en gammel bil fra ´92 med klaplygter, som jeg nægter at køre med slået op i dagslys. Bilen er udstyret med tågelygter foran, men disse virker kun ved brug af fjernlys. Om det er meningen ved jeg ikke, bilen er importeret fra Tyskland og synet flere gange med det.

Anyways, min plan er så at få det sat til således, at det kun kan tændes når der er positionslys på, men hvordan gør jeg det korrekt? Jeg tænker på at lodde en ledning på en af positionslygternes plus, føre den ledning ind til tågelygtekontakten og så videre ud til tågelygterelæet, hvor jeg bare klipper den ledning der går til fjernlyset og lodder den nye ledning på. Så burde tågelygterne kun virke når der er positionslys på (selvom det ikke er et krav).

Men kan sikring/ledning til positionslyset klare den ekstra belastning? Og er sådan et relæ egentlig stelstyret? Og er det den rigtige måde at gøre det på?

Tjak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilslutning af tågelys
  • #1   12. maj 2015 http://www.thansen.dk/product.asp?n=1200297316&pn=1223718480

    du kan bruge noget i stil med et her hvis du vil tilslutte det uden og ændre dit ledningsnet


  • #2   12. maj 2015 Dit positionslys er altid tændt, så betingelsen, for hvornår tågelygterne skal være tændt, skal være, når nærlys ikke er tændt smiley

    Den nemme måde at ændre det på er at købe ovenstående relæsæt fra Thansen, klip ledningerne til tågelyset fra bilens ledningsnet, montere knap i kabinen og føre ledninger i mellem.
    Hvis du er heldig, kan du muligvis finde ledningerne til tågelysknappen, hvis du splitter det hele af, så du stadig kan bruge knappen smiley

    Det er sikkert muligt, at man kan få en form for styreboks, som tænder tågelyset, når nærlys ikke er tændt smiley


  • #3   12. maj 2015 Mit positionslys er da ikke altid tændt. Der er ikke automatisk kørelys på bilen, så jeg skal jo selv dreje på lyskontakten uanset hvad.

    Ideen var jo at køre tågelygtekontakten over positionslyset så der altid er positionslys på, selvom det ikke er et krav, så er det nu meget rart at der altid er lys bag på. Men det sæt fra Thansen kører jo netop uden om positionslyset, og så kunne jeg jo sådan set bare klippe ledningen til tågelygterelæet som allerede sidder der, og så bare lave en ny styreledning fra tågelygtekontakten til relæet. Det ville jo give det samme, men koste gratis.


  • #4   12. maj 2015 Det vil sige, at bilen er så gammel, at når man tænder den, er der intet lys på? smiley
    Det ændrer jo i så fald det hele smiley


  • #7   13. maj 2015 Ja der er manuel betjening af lyset, så det er helt slukket når bilen startes.

    Men kan jeg så bare gøre som jeg beskrev i første indlæg?


  • #8   13. maj 2015 Nå det kan jeg så ikke, da bilen sådan set slet ikke er udstyret med tågelys foran. Det er fjernlys smiley

  • #9   13. maj 2015 Derfor skal du skille kontakten (hvis du altså har en separat knap til dem) og få fat i de ledninger der tilhører kontakten og bruge dem til at styre et ekstra relæ.
    Det nemmeste er uden tvivl at lave et nyt ledningsnet til tågelyset smiley


  • #10   13. maj 2015 Ja det er nok nemmest at bruge det kit fra Thansen, og så bare køre det over den tågelyskontakt der allerede er.

    Jeg forstår bare hat og brille af det her. Der er ikke originalt tågelys bag, der sidder en lille eftermonteret lygte under kofangeren. Så den knap der sidder i instrumentet må og skal være til dem ude foran. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde det relæ der skal styre tågelygterne. Jeg fik fat i et originalt ledningsdiagram, men det relæ diagrammet viser skal være tågelygterelæet, er til hornet (fik fandme et chok da jeg lusede det -.- ).

    Og jeg kender ikke engang nogen der har forstand på sådan noget skidt smiley


  • #12   14. maj 2015 Det er der ikke noget at gøre ved smiley

    Jeg triller forbi Thansen imorgen. Jeg har set de har nogle LED pærer som måske kan bruges. Tænker at bore hul i positionslygten, og så stikke dem ind bag fra.

    http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/universaldele/paerer-og-lygter/led-dioder/3-stk.-blaa-led-med-holder/n1199149603/pn-533171793/


  • #13   15. maj 2015 Kan jeg godt montere to LED lygter på hver 0.8w direkte på positionslysets ledninger? 0.8w er jo ikke meget, men der kommer jo heller ikke så meget ud til positionslyset.

Kommentér på:
Tilslutning af tågelys

Annonce