{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.904 visninger | Oprettet:

Martin C
Martin C
Tilmeldt:
3. maj 2015
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61

MAF g/s tal. Expert søges!!! {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min 2006 opel astra h 1.7 cdti er ved at drive mig til vanvid....
Skal lige nævnes at den er chippet ved scantune fra 100 hk og 239 nm til 140 hk og 290 nm.
Tror min maf sensor er på vej ud. Der bliver ikke meldt fejl og den går i nødprogram når jeg trækker stikket af sensoren...
Jeg har tal som lyder:
Tomgang 19 gram pr sekund
Fuld gas i 3 og 4 gear ved 3000 omdrejninger 85 gram pr sekund
Kører jeg den videre op i omdrejningerne kommer den ikke neget højere end 120-130 gram pr sekund.
Er det ikke lige højt nok i tomgang og lige lavt nok ved fuld gas ved 3000 omdrejninger??
Bilen slår ligsom fra ved 3000 omdrejninger ved fuld gas i alle gear og går fra 1.5 bar til 1.2 bar.
Indtil videre er skiftet/lavet følgende:
Ny intercooler (der var lille hul i den gamle)
Nyt luftfilter
Nyt diesel filter
Vacuum tjek og er ok
Ny map sensor
Ny ladetrykeventil
Egr blokeret og fjernet fra motorstyring af scantune
Indsugning renset helt for sod og koks
Ingen boost lækager så vidt jeg kan se eller mærke
"Wastegate" aktuator til variablerne på turboen går fint og frit

Har mærket på turboen på indsugningssiden og den virker fin og ikke slør i, samt den lyder sund.

Fejlen har været periodisk og uden bestemte situationer indtil videre, men er for nylig blevet permanent.

HJÆÆÆÆÆÆLP, sælger den sgu snart til skrot ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MAF g/s tal. Expert søges!!!
  • #1   8. jun 2015 Ved f.eks 800 rpm skal den ligge på 11.3 g/s.
    Den er lidt dorhøjet din, sikker på turbo ikke spoler lidt i tomgang??
    Det lader til den overbooster.
    Hvis du har 120 g/s ved 3000 rpm, så lader du med 1.5-1.7 bar overtryk. Er det en rigtig trykføler du har monteret, som kan følge med det ekstra boost


  • #2   8. jun 2015 Nu er jeg ikke lige i nærheden af en maf beregner, og min hukommelse er lidt rusten på det område, men prøver da lige.

    Først skal du have omdrejninger pr. Sekund
    3000/60 = 50
    Så skal du have mg pr omdrejning
    85 g/s = 85.000 mg/s
    85.000/50 = 1.700 mg/rpm
    Dette skal så deles med 2 da man på en firecylindret har 2 slag pr omgang.

    1.700/2 = 850mg/slag
    850mg pr slag skal divideres med cylindervolumen for at kontrollere at map sensor og maf sensor stemmer overens.

    1686ccm/4 = 421.5

    850/421.5 = 2.01 bars absolut tryk, er lig med 1,01 bars turbotryk.

    Tomgang :
    850 rpm / 60 = 14.16

    19.000/14.16 = 1341.8

    1341.8/2 = 670.9mg/slag

    670.9/421.5 = 1.59 bars absolut tryk som er lig med 0.59 bars ladetryk i tomgang.

    Hvis mine udregninger er korrekte, så er der noget galt, da den hvertfald ikke kører med så højt ladetryk i tomgang.



  • Martin C
    Martin C Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #3   8. jun 2015 WOW da....den havde jeg ikke set komme ?? Det det er lidt over mine regnefærdigheder fra folkeskolen smiley
    Tomgang er der 0 bar på mit ur som sidder lige efter intercooleren...
    Er det maf'en så??


  • Martin C
    Martin C Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #4   8. jun 2015 Johan p: det er en original bosch som gerne skulle kunne klare det..
    Syntes at kunne huske at de sagde ude ved scantune at den ladede med 1.6 bar.
    Jeg har jo også kun 85 g/s ved fuld gas ved 3000 omdr i 3 og 4 gear, ikke 120 g/s


  • #5   8. jun 2015 Du skal egentlig bare forholde dig til facit.

    1.01 bars ladetryk ved 3000 rpm er hvad din maf sensor måler. Din map sensor siger 1.5, så de stemmer ikke overens.

    I tomgang er det lige omvendt. Der siger din maf sensor at der er 0.59 bars ladetryk, hvor der i virkeligheden er nærmest 0. Så ud fra dine tal, er maf sensoren ved siden af sig selv. Og som Johan p siger, skal den ligge på 11.3 i tomgang, vel og mærke uden egr.


  • Martin C
    Martin C Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 61
    #6   8. jun 2015 Jeg bukker og takker af hele mit hjerte. Godt forklaret begge 2 smiley Jeg må erhverve mig en ny maf ser der ud til. Så håber jeg det er det sidste der skal skiftes i denne omgang ??????

Kommentér på:
MAF g/s tal. Expert søges!!!

Annonce