Audi 2,0 TDI - motor hakker - VCDS fejludlæsning - hjælp {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Audi A6 2,0 TDI 140 hk fra 2007, som er begyndt at hakke en del. Problemet er markant i tomgang og når jeg holder farten. Ved acceleration hakker motoren ikke.
Brændstoføkonomi er blevet værre over de sidste 10.000 km, hvor problemet også har taget til og blevet værre og værre.
Her er 6 logs jeg har taget i samme test, hvor jeg har holdt omdrejningerne på tomgang til at starte med og derefter stigende op til 3.000 omdrejninger/ minut, hvor jeg har holdt omdrejningerne ca. 5-10 sek. og trykket log. Håber det giver mening - og ikke mindst brugbar data
TEST 1:
21:49:49 Group 013
0.12 mg/str Inj. Quantity
-0.09 mg/str Inj. Quantity
-0.24 mg/str Inj. Quantity
0.21 mg/str Inj. Quantity
21:49:49 Group 023
-28.0 (no units)
-40.0 (no units)
-31.0 (no units)
-41.0 (no units)
21:49:49 Group 020
1050 /min RPM
26.8 Nm Torque
1270.0 Nm Torque
-1280.0 Nm Torque
TEST 2:
21:50:39 Group 013
0.05 mg/str Inj. Quantity
-0.16 mg/str Inj. Quantity
-0.14 mg/str Inj. Quantity
0.24 mg/str Inj. Quantity
21:50:39 Group 023
-31.0 (no units)
-45.0 (no units)
-29.0 (no units)
-47.0 (no units)
21:50:39 Group 020
1050 /min RPM
26.8 Nm Torque
1270.0 Nm Torque
-1280.0 Nm Torque
TEST 3:
21:51:21 Group 013
0.07 mg/str Inj. Quantity
-0.19 mg/str Inj. Quantity
-0.19 mg/str Inj. Quantity
0.31 mg/str Inj. Quantity
21:51:21 Group 023
-23.0 (no units)
-41.0 (no units)
-32.0 (no units)
-49.0 (no units)
21:51:21 Group 020
1029 /min RPM
29.3 Nm Torque
1270.0 Nm Torque
-1280.0 Nm Torque
TEST 4:
21:51:55 Group 013
0.00 mg/str Inj. Quantity
-0.09 mg/str Inj. Quantity
-0.12 mg/str Inj. Quantity
0.21 mg/str Inj. Quantity
21:51:55 Group 023
-24.0 (no units)
-46.0 (no units)
-29.0 (no units)
-47.0 (no units)
21:51:55 Group 020
1029 /min RPM
29.3 Nm Torque
1270.0 Nm Torque
-1280.0 Nm Torque
TEST 5:
21:52:38 Group 013
-0.19 mg/str Inj. Quantity
-0.14 mg/str Inj. Quantity
-0.05 mg/str Inj. Quantity
0.42 mg/str Inj. Quantity
21:52:38 Group 023
-34.0 (no units)
-42.0 (no units)
-35.0 (no units)
-48.0 (no units)
21:52:38 Group 020
987 /min RPM
26.8 Nm Torque
1270.0 Nm Torque
-1280.0 Nm Torque
TEST 6:
21:54:03 Group 013
-0.28 mg/str Inj. Quantity
-0.35 mg/str Inj. Quantity
0.02 mg/str Inj. Quantity
0.61 mg/str Inj. Quantity
21:54:03 Group 023
-29.0 (no units)
-42.0 (no units)
-32.0 (no units)
-44.0 (no units)
21:54:03 Group 020
987 /min RPM
29.3 Nm Torque
1270.0 Nm Torque
-1280.0 Nm Torque
Nogen der kan fortælle om der er grund for bekymring på disse udsving?
Ved at Google lyder det til at der skal større afvigelser til, men jeg er langt fra ekspert.
Sig gerne til, hvis der er andet jeg burde teste!
På forhånd tak.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Jeg har kørt en Output test på EGR Valve (N18) i tomgang, som siger:
Den står i ca. 4 sek på:
EGR Valve (N18)
1029 /min
Duty Cycle - 30 %
Mass Air / Rev - 320 mg/str
Duty Cycle - 30 %
Derefter ca. 4 sek på:
EGR Valve (N18)
1029 /min
Duty Cycle - 4,5 %
Mass Air / Rev - 450 mg/str
Duty Cycle - 4,5 %
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
maj 2013
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Svar: 8
din cylinderbalance ser fin ud.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Ja, jeg syntes også at det så fint ud.
Hvordan tester jeg det i VCDS?
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Har læst mig til, at den skal stå på 100% ved tomgang, eller bare så tæt som muligt, og så dale ved acceleration.
Min står på ca. 65% ved tomgang og er nogenlunde uændret ved acceleration.
Er dette så problemet?
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 35 Biler: 8 Emner: 198 Svar: 649
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Der er ikke nogen hakken ved acceleration eller i høje omdrejninger. Problemet er i tomgang og når jeg holder farten. Specielt i lave omdrejninger.
maj 2013
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Svar: 8
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Jeg skulle gerne have fuld adgang på det VCDS kabel og program jeg har. Jeg har bare ikke meget kendskab til det, så jeg skal lige guides til hvor jeg kører den test?
På forhånd tak
mar 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 92 Svar: 497
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Jeg har købt nye gløderør, luftfilter og brændstoffilter, som bliver skiftet om 2 uger.
Ved at Google mig frem til lignende problemer hos andre, forstår jeg det bare som at brændstoffilteret ikke bør være problemet ved sådan et tilfælde.
Men jeg håber da at det hjælper når jeg får skiftet de ting:) Jeg så blot gerne at have indkøbt dyse/EGR ventil, hvis det skal skiftes, når mekaniker alligevel skal have bilen i et par dage om 2 uger.
mar 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 92 Svar: 497
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Hvor måler jeg det du skriver i VCDS?
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Ta det i den rækkefølge.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Tak for dit input.
Syntes du også jeg skal gøre det, når jeg har de fornuftige tal på test af dyser?
Og nu når test på EGR ventil viser 65% ved tomgang, hvor jeg læser mig til at den skal vise så tæt på 100% ved tomgang som muligt.
Er der andet jeg bør køre at test i VCDS, for at blive klogere på problemet, eller bør jeg fokusere på EGR ventilen? Jeg syntes nemlig indtil videre at det peger på at den er problemet.
MEN, jeg går selvfølgelig ikke ud og køber ny og får monteret, hvis det kan være en anden årsag, som jeg bør undersøge først.
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Så melder den godt nok fejl med tiden men du bør kunne køre længe nok til at finde ud af om det hjælper.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Du skal vist ha en hånd til det der.
Find en der ved lidt om det og få hjælp.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Vil det give mening at få den blændet og motoren chip-optimeret og kørt ind I samme omgang? Og hvis ja, hvem bør jeg kontakte omkring dette?
Motor er sund og turbo er kun 15.000 km "gammel", så jeg tænker ikke at jeg bør have bekymringer herom.
maj 2013
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Svar: 8
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Jeg har været i dialog med steder der chiptuner og blokerer EGR i samme omgang. De siger at EGR skal fungere 100% inden de kan gøre det. Jeg forstår ikke helt hvorfor den skal virke 100%, hvis den alligevel skal blændes?
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Det har vi også en løsning på.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Hvis du smækker døren og der er en kat i klemme vil det stadig trække.
Vi har løsningen der fjerner katten men uden at skifte dør og karm.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Nogen som helst mulighed for at få udført dette på Sjælland?
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Det er da i nærheden af Sjælland.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Det undrer mig bare at alle jeg får svar på, vil have at min EGR ventil skal være 100% intakt inden, når det er muligt at klare det på anden vis. Hvis den alligevel skal tages ud af funktion, så er det jo åndssvagt at bruge 1.500-2.000 kr. + arbejdsløn for at skifte den inden.
Så jeg ville være lykkelig hvis en/firma på Sjælland kan klare opgaven som du beskriver
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Biler: 15 Emner: 272 Svar: 746
Audi 2,0 TDI - motor hakker - VCDS fejludlæsning - hjælp