{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.633 visninger | Oprettet:

Fiat Punto kører på to cylindre? {{forumTopicSubject}}

Godaften,

Jeg står med en Fiat Punto 1,2 16V fra 2000 som kun vil køre på cylinder 1 og 2, men mangler lidt hjælp til at finde synderen da Fiat ikke lige er min spidskompetence. Der er ingen lys i motorlampen. Se evt. følgende video: http://www.bilgalleri.dk/video/diverse-bil/57140-fiat_punto_totakter

Den tænder på cylinder 1 og 2, mens de resterende to er døde. Tændrørene bliver fugtige af benzin, så derfor vil jeg mene det er et tændingsproblem. Tændrør og tændkabler er skiftet inden for de seneste 2 år, så min tanke var tændspolerne som modellen skulle have to styk af. Men jeg kan læse i min værkstedsmanual at de styrer henholdsvis cylinder 1 og 3 og 2 og 4, hvilket så udelukker dem i min verden.
På diverse internationale Fiat forummer kan jeg læse at ECU’en skulle være en kendt fejl på dem, kan nogen bekræfte dette? Dog er den samtidig også blevet kørt nærmest tør for olie, så manglende kompression kunne vel i teorien også være årsagen?

Der er mindre end et halvt år til næste syn på den, som den næppe klarer af andre årsager, så jeg vil blot høre Jer kyndige folk, om jeg har overset en simpel mulighed inden dommen fældes.

På forhånd tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat Punto kører på to cylindre?
  • #1   10. aug 2015 Byt kabler om både tændkabler og forsyning på de 2 spoler og se om det flytter problemet til de øvrige cylindre, det tager kortere tid end at tage tændrør ud.

  • #2   10. aug 2015 Ja det kan du have ret i. Mit fokus blev flyttet fra spolerne, efter jeg læste de er opdelt 1-3 og 2-4. For så burde de vel begge have en fejl når 3 og 4 ikke tænder? Men det er selvfølgelig hurtigt lige at afprøve dit forslag.

  • #3   10. aug 2015 Tænker at der ikke går 2 dyser på samme tid, men så burde der også være en fejlmelding i instrumentbrædtet.

  • #4   10. aug 2015 Der er desværre ingen fejlmeldinger på den. Jeg tvivler på det er benzintilførslen, for tændrørene bliver som sagt både fugtige og med klart dunst af benzin hvis man starter bilen kort og tager dem ud derefter.

  • #5   10. aug 2015 jeg har lavet det tjek på flere fiater, igennem tiderne.

  • #6   10. aug 2015 hvis den har de lange tændrørskabler som en merea så prøv at tape dem jeg havde en som kablerne var revnet på nede i motoren den gik mærklig til de blev tapet

  • #7   10. aug 2015 Att Buggi Boy. Det vil jeg prøve. Men hvis problemet så ikke flytter sig burde det vel være ECU'en som er gået?

    Att J.C. Tændrørskablerne er kun lige lange nok til at kunne nå til deres respektive cylinder. Jeg tror faktisk ikke engang de er et år gamle endnu, og de ser fine ud stadigvæk. Men det er selvfølgelig altid værd at tjekke dem ekstra grundigt kontra en ny tændspole smiley


  • #9   10. aug 2015 Har skiftet en del styrebokse på dem, tændspoler styre cylinder 1 og 4 og 2 og 3, . Da stemplerne følges af på denne måde, kan også være en toppakning i mellem cylinder 3 og 4

  • #10   10. aug 2015 Att Kim P: Må jeg spørge hvorfor du ville gøre dette? Bilen er det næppe værd, men jeg vil altid gerne blive klogere så alle teorier er interessante for mig.

    Att Theis: Ja jeg ved de kører med wasted spark system. Netop også derfor tror jeg ikke det er tændspolerne. Men så ér det altså ikke bare en myte fra England at de æder ECU'en. Jeg har nemlig fundet en engelsk guide til hvordan den kan tjekkes her efterfølgende, og det lyder til at være et almindeligt problem. Så det er faktisk også det tror mest på er årsagen selv.


  • #11   10. aug 2015 Men ville nok måle kompression for en sikker heds skyld, hvis det endelig er toppakning, tar det ikke lang tid at skilde ad på sådan en Fiat ??, ellers er det bare at måle spændingsforsyning til tændspoler og blink signal. Og så sæt et tændrør i hver kabel og læg til stel og så se om de gnister på alle 4 cylindre

  • #12   10. aug 2015 Nu fik jeg set videoen, synes den lyder til at banke noget i motoren?

  • #13   10. aug 2015 Ja den banker en hel del. Jeg har også varslet ejeren at der kan være røget et plejlleje fordi hun har kørt den tør for olie, men omvendt er den kendt for at lave så mange andre lyde den bil, så det kunne sagtens være andre ting smiley
    Jeg har desværre ikke udstyret til en kompressionsmåling, ellers var det oplagt. Men som nævnt kommer den højst sandsynligt ikke til syn næste gang, og den har kørt over 300.000 km. Så hvis det ikke er et "let" fix dette her tror jeg ikke den får lov at overleve - det er dog ikke min afgørelse. Men de ting du nævner med tændingen må jeg lige få prøvet af, for det nåede jeg ikke i første omgang.


  • #14   10. aug 2015 Prøv at tøm den for olie og se om der er spåner i.

  • #15   11. aug 2015 Jeg har nu testet tændingen efter igen, og den gnistrer også på de to cylindre som ikke kører. Benzin virker den stadig til at få, så det er nok korrekt at toppakningen er gået eller stempelringene har opgivet livet. Jeg takker for alle input der er kommet her smiley

  • #16   1. sep 2015 Blot som opfølgning:
    Der var nærmest ingen kompression på de to cylindre. Om det skyldes toppakning eller mere alvorlige problemer som følge er oliemangel er uafklaret. Puntoen er sendt til ophug og erstattet af en forhåbentlig mere pålidelig Corsa C. Tak for Jeres hjælp.


  • #17   1. sep 2015 Så må vi håbe hun bliver glad for den... smiley

Kommentér på:
Fiat Punto kører på to cylindre?

Annonce