1,6 AEE lyder som diesel, hjælp til specialværktøj {{forumTopicSubject}}
Hej igen,
Nå så fik jeg monteret den nye brugte motor fra huggeren og startet op i den. Det gik fint og det lyder til at tandrem er monteret korrekt idet den har en rolig motorgang.
Problemer er blot at motoren lyder som en diesel motor!!
Jeg slukkede selvfølgelig motoren næsten med det samme for at der ikke skulle opstå komplikationer. Den fik lov at gå i tomgang længe nok til jeg syntes den burdeha oparbejdet et olietryk som vel bør komme med det samme?
Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt frem til at det enten er ventil løfterne eller oliepumpen. Jeg tog topdækslet af og drejede motoren rundt med en topnøgle og følte ventilløfterne og der er ingen "slør" på dem som kunne give anledning til at motoren lyder som en diesel motor.
Jeg begynte så at fokusere på oliepumpen for så er jeg sikker på den virker når jeg har kontrolleret den og derved kan jeg vende tilbage til ventilerne såfremt min antagning ikke er korrekt.
Jeg smed mig derfor under bilen og begyndte at løsne alle de 20 og godt rustne unbraco bolt som holder bundkaret fast. Alle blev løsnet og fjernet PÅNÆR to bolte som sidder af h.... til. De sidder næsten inde under svinghjulet. Der er to udskæringer i svinghjulet som skal centreres over boltene for at komme til at løsne dem. Med uanset hvilket værktøj jeg bruger kan jeg ikke komme til. Jo hvis jeg ikke bruger en unbraco top, men så har jeg ikke kræfter nok til at løsne bolten.
Findes der et specialt værktøj jeg skal bruge hertil? Eller skal jeg bare finde mig en lang tynd unbraco top?
Hvis ikke det er oliepumpen hvad kan det så være som er skyld i motoren lyder som en diesel motor? Jeg tror ikke det er plejlstangslejer der er gået da lyden virker til at koppe fra topdækslet.
Det skal ligledes siges at der ikke så ud til at være kommet frisk olie op omkring topdækslet efter jeg havde motoren tændt men der var kommet olie i oliefiltret
feb 2007
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 144
Hvor længe har du ladet den køre efter opstart?
Jeg gætter på at det bare er ventilløfterne der ikke er "luftet" ordentligt ud endnu. Det kan godt tage et stykke tid at få fuldt tryk på dem.
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
efter opstart var det vel omkring 1 min. Turde ikke lade den køre længere hvis den ikke fik olie
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
Kan jeg gøre noget for at lufte løfterne ud nu den er i carporten?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
apr 2008
Følger: 58 Følgere: 71 Biler: 23 Svar: 134
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
Nå men jeg fik set på oliepumpen, pumperøret og generelt standen på den gamle olie og om der var noget skidt i bunden af karret. Alt så fint ud og jeg fik det hele boltet fast igen uden yderlige problemer. Jeg fyldte olie på og startede op og motoren tikkede jo selvfølgelig stadig en hel del. Jeg lod den stå i tomgang og blive arbejdsvarm og lige så stille med små skridt af gangen blev lyden mindre og mindre for til sidst at være acceptabel. Jeg valgte derfor at køre en smut i vognen. Da jeg kom hjem gik den fint i tomgang. Eller rettere den havde lidt svært ved tomgang, men lyden af løfterne var væk så det var bare i orden. Det viste sig så at tændhætten ikke kunne sidde ordentlig fast på tændrøret til 1. cylinder. Det virkede da jeg pillede metal skjoldet af tændkablet og fik presset tændkablet helt ned over tændrøret så det fik godt fat.
Nu skal jeg bare ha' ordnet en lille utæthed af kølevæsken. Samlingen fra området med termostaten og røret som går ned til vandpumpen.
Og så det sidste er gearstangen som pludselig er MEGET livlig når jeg skifter gear. Kan sætte gearstangen i første og stadig bevæge gearstangen fra venstre til højre... Der er vidst gået en bøsning et eller andet sted
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 25 Svar: 56
1,6 AEE lyder som diesel, hjælp til specialværktøj