{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
729 visninger | Oprettet:

1,6 AEE lyder som diesel, hjælp til specialværktøj {{forumTopicSubject}}

Hej igen,

Nå så fik jeg monteret den nye brugte motor fra huggeren og startet op i den. Det gik fint og det lyder til at tandrem er monteret korrekt idet den har en rolig motorgang.

Problemer er blot at motoren lyder som en diesel motor!! smiley

Jeg slukkede selvfølgelig motoren næsten med det samme for at der ikke skulle opstå komplikationer. Den fik lov at gå i tomgang længe nok til jeg syntes den burdeha oparbejdet et olietryk som vel bør komme med det samme?

Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt frem til at det enten er ventil løfterne eller oliepumpen. Jeg tog topdækslet af og drejede motoren rundt med en topnøgle og følte ventilløfterne og der er ingen "slør" på dem som kunne give anledning til at motoren lyder som en diesel motor.

Jeg begynte så at fokusere på oliepumpen for så er jeg sikker på den virker når jeg har kontrolleret den og derved kan jeg vende tilbage til ventilerne såfremt min antagning ikke er korrekt.

Jeg smed mig derfor under bilen og begyndte at løsne alle de 20 og godt rustne unbraco bolt som holder bundkaret fast. Alle blev løsnet og fjernet PÅNÆR to bolte som sidder af h.... til. De sidder næsten inde under svinghjulet. Der er to udskæringer i svinghjulet som skal centreres over boltene for at komme til at løsne dem. Med uanset hvilket værktøj jeg bruger kan jeg ikke komme til. Jo hvis jeg ikke bruger en unbraco top, men så har jeg ikke kræfter nok til at løsne bolten.

Findes der et specialt værktøj jeg skal bruge hertil? Eller skal jeg bare finde mig en lang tynd unbraco top?

Hvis ikke det er oliepumpen hvad kan det så være som er skyld i motoren lyder som en diesel motor? Jeg tror ikke det er plejlstangslejer der er gået da lyden virker til at koppe fra topdækslet.

Det skal ligledes siges at der ikke så ud til at være kommet frisk olie op omkring topdækslet efter jeg havde motoren tændt men der var kommet olie i oliefiltret

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1,6 AEE lyder som diesel, hjælp til specialværktøj
  • The matrix B
    The matrix B Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 144
    #1   24. sep 2015 Har du skiftet olie og oliefilter?
    Hvor længe har du ladet den køre efter opstart?
    Jeg gætter på at det bare er ventilløfterne der ikke er "luftet" ordentligt ud endnu. Det kan godt tage et stykke tid at få fuldt tryk på dem.

• #2   24. sep 2015 jeps nyt olie og filter

efter opstart var det vel omkring 1 min. Turde ikke lade den køre længere hvis den ikke fik olie

• #3   24. sep 2015 Sidst jeg skiftede ventilløftere i en ældre Audi, krævede det en køretur på 10 km. før ventilløftere lød som de skulle. Mvh. Gert

• #4   24. sep 2015 okay det notere jeg mig så... Nu er jeg så godt igang med at fjerne bundkaret at det ikke kan betale sig andet end at fortsætte. Så nu piller jeg det af og notere mig at der ikke er noget galt med opsugningen. Hvis der ikke er noget at se må jeg prøve at tage en tur...

Kan jeg gøre noget for at lufte løfterne ud nu den er i carporten?

• #5   24. sep 2015 Det tror jeg ikke. Jeg havde lagt de nye ventilløftere i olie et par dage inden montering, i et naivt håb om de blev fyldt med olie og efter montering fuldt anvisning med tomgang en periode og 2000 omdrejninger i en periode. Efter endt anvisning klaprede de stadig ad h til. Det var først efter de 10 km kørsel de lød rigtigt.

• #6   25. sep 2015 ok, jamen jeg håber at være færdig med at kontrollere oliepumpen, montere bundkaret og så må jeg få tændt op i skidtet og se hvornår den holder om med at klapre smiley

• #7   25. sep 2015 Vil også mene det er dine løftere som er døde, byt til nyt, har selv være turen igennem, og krævede nye løftere

• #8   25. sep 2015 kan løfterne være "døde" fordi motoren har lagt på lager i lang tid og olien derved er løbet ud? eller er de mekanisk døde?

• #9   25. sep 2015 og hvis de er døde fordi olien er løbet ud, er det så bare et spørgemål om at køre x antal km til løfterne bliver fyldte igen? eller skal de skiftes?

• #10   1. okt 2015 Beklager denne sene update, men det tog lidt tid med at få skaffet nogle nye bundkar bolte.

Nå men jeg fik set på oliepumpen, pumperøret og generelt standen på den gamle olie og om der var noget skidt i bunden af karret. Alt så fint ud og jeg fik det hele boltet fast igen uden yderlige problemer. Jeg fyldte olie på og startede op og motoren tikkede jo selvfølgelig stadig en hel del. Jeg lod den stå i tomgang og blive arbejdsvarm og lige så stille med små skridt af gangen blev lyden mindre og mindre for til sidst at være acceptabel. Jeg valgte derfor at køre en smut i vognen. Da jeg kom hjem gik den fint i tomgang. Eller rettere den havde lidt svært ved tomgang, men lyden af løfterne var væk så det var bare i orden. Det viste sig så at tændhætten ikke kunne sidde ordentlig fast på tændrøret til 1. cylinder. Det virkede da jeg pillede metal skjoldet af tændkablet og fik presset tændkablet helt ned over tændrøret så det fik godt fat.

Nu skal jeg bare ha' ordnet en lille utæthed af kølevæsken. Samlingen fra området med termostaten og røret som går ned til vandpumpen.

Og så det sidste er gearstangen som pludselig er MEGET livlig når jeg skifter gear. Kan sætte gearstangen i første og stadig bevæge gearstangen fra venstre til højre... Der er vidst gået en bøsning et eller andet sted

• #11   1. okt 2015 Fint med tilbagemelding. Mens motor har stået stille er der jo en ventilløfter eller to der presses sammen og det er nok dem der har klikket indtil de blev fyldt med olie.Mvh. Gert

• #12   1. okt 2015 ja lige præcis... tænker også motoren har lagt ned på skrå og det så er løbet ud. Jeg kunne godt havde været bundkar oplevelsen foruden, men så ved jeg ihvertfald der ikke er problemer der smiley

Kommentér på:
1,6 AEE lyder som diesel, hjælp til specialværktøj

Annonce