Klonk-lyd ved koldstart. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg ejer en Daihatsu Charade fra 93 hvor motor har gået 270.000
Når motoren er kold og jeg starter den går der en lille rum tid, hvor det virker som om den ikke kan komme ordentligt i gang. Den holder sig selv i live uden jeg rører gassen, men lyder som om tomgangen er meget ustabil og svingende. Så går der lige et sekund eller 2, så kommer der en dyb klonk-lyd og så stiger tomgangen lidt og bliver "stabil" og normal.
Først troede jeg det var fordi jeg ikke gav gas med pedalen overhovedet når jeg startede den, men selvom jeg giver lidt gas gør den det stadig.
Det sker som sagt kun når motoren er kold. Den har tilpas olie og nok vand.
Det er kommet hel ad vejen, det er ikke noget som pludselig er begyndt med et. Men det er blevet lidt værre synes jeg og nu bliver jeg sgu smånervøs.
Nogle der har forslag til hvad det kan være ?
Det skal siges at bilen står i frigear ( og jeg træder koblingen ned samtidig ( vanesag ) ).
Jeg ved at koblingen skal skiftes snart ( men den er ikke død, da den trækker fint op i tredie gear uden at lave "motor rpm stiger uden hastigheden stiger ).
Mvh
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Her i morges da jeg skulle hjem fra arbejde gav jeg den godt med gas ( ikke fuld men måske halv pedal ).
Det lød som om den var ved at drukne ? Jeg kunne bokstaveligt talt høre benzinen plaske rundt ( eller har det været kølervæsken ? ( den mangler ikke vand / væske ).
Grunden til jeg tror det, er måske at den så lukker godt med luft og benz ind og så ska tændrørerne lige forsøge et par gange før den kommer ?
Klonk-lyd ved koldstart.