{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.388 visninger | Oprettet:

Dieselbil oser MEGET..? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en Kia Carens 2.0 CRDi fra 2003 og her i sidste uge og i dag har den givet lidt problemer.

Lige pludselig oser den så meget at man intet kan se bagud, altså virkelig meget sort røg. Og så er den "død", eller slår fra omkring 2000 rpm, ellers ingen mislyde fra motor osv.. Triller den lidt i frigear er alt fint igen..

Den har gjort det de 2 gange nu og vil gerne have fundet ud af hvad der kan være galt, da vi skal en tur til Italien i den om en måned.

Tidligere ejer har ikke overholdt alle service, så den gælder ikke længere, selvom den kun har rundet 76000 km.

Håber i kender lidt til hvad det kunne være eller hvad man kan prøve..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dieselbil oser MEGET..?
  • #1   23. jun 2006 evt def dyser... hvis den oser sort kan dyserne give for meget brændstof

  • #2   23. jun 2006 Få en tester sat på den for at se om der er nogle fejl på den

  • #3   23. jun 2006 er det en turbo diesel

  • #4   23. jun 2006 Okay.. SKal det være et aut. Kia værksted der skal gøre det eller kan de fleste teste det ?

    Ja, det er en turbo diesel.


  • #5   23. jun 2006 så er det din turbo styring den er gal med der har lige været det samme galt med min fars citroen

  • #6   23. jun 2006 Prøv lige og kontroller oliestanden på motoren inden du kører alt for langt i den...

  • #7   23. jun 2006 Det behøves ikke lige være ved i Kia værksted da mange mekaniker har en tester som kan gå ind og udlæse fejl . . . da man ikke kan lave noget uden sådan en tester i dag

  • #8   23. jun 2006 anders O: Okay.. begge gange har været ved alm. kørsel hvor turbo'en højst sandsynligt ikke har været i brug. Men hvad koster sådan en omgang ?

    Hondamanden: Har lige for en måneds tid siden skiftet olie og filter, men tjekker lige oliestand igen senere i dag eller i morgen.

    Jesber B: Nej, det er ikke nemt at lave noget som helst når alt er computerstyret.


  • #9   23. jun 2006 Man behøver ikke tester til at lave alt nu om dage. Tester er hovedsageligt til udlæsning af fejl.

    Sort røg = stort brandstof forbrug. Ikke olie.

    Men synes du skulle få tjekket dyserne. De kan godt gå til sådan nogle. Teste dem og se om de åbner med det rigtige tryk, og alle samme tryk, samt en flot stråle.

    Nu arbejder jeg ved Mercedes, og giver jeg sådan en 211 eller lign fuldgas og bruger kickdown pedal, jamen så skyder den da også en sort røg sky om bag ved. Selvom de er helt nye.


  • #10   23. jun 2006 Men jeg synes du skal ind til en aut. Kia forhandler, tror ikke de kan gøre det ved en uaut. Ellers køre de alligevel bare om til Kia og få udlæst fejl.

  • #11   23. jun 2006 René M: Ja, de fleste diesel biler giver lidt sort røg når de får bundgas..

    Men det her er extremt meget sort røg og det er ved alm. kørsel ved f.eks. 1500-2000 rpm.. og altså slet ikke ved fuld gas..

    Ligner faktisk der er ild i bilen, så meget ryger det.

    Men prøver lige at forhøre mig ved et Kia værksted her en af dagene.

    Hvis nu det viser sig af det er dyserne. I hvilket prislag ligger det så at få udbedret, evt. skiftet til nye ?


  • #12   23. jun 2006 René M
    Nej men det gør sku livet lidt nemmer når man er mekaniker og kan finde ud af og bruge en tester for næsten alle biler er gode til at fortælle hvis de har fejl eller har haft fejl og da sådan en Kia Carens 2.0 CRDi køre med Common-Rail så kan den også fortælle om der er fejl på . . . . . når der er Common-Rail på en bil kan man ikke lige bare lige tage dysern ud og teste den lige som på en gammel Golf D dem her er elstyret og kør med en tryk op til 1500-1800 bar så det er ikke noget man selv kan pille ved . . . . men sytreboksen fanger alle de fejl der kommer også selv om lampen inde i bilen ikke lyser


  • #13   23. jun 2006 Det er heller ikke så sempel bare at skifte en dyse da jeg har lavet en KIA CARNIVAL 2.9 CRDI som der var kommen benzin på i stedet for diesel smiley og det kunne den ikke holde til og der skulle ny pumpe dyser rør + diverse på og når der skulle ny dyser på skulle de kodes ind i styreboksen for den ville køre og det gjorde de ved kia

  • #14   23. jun 2006 Okay.. Ringer lige og forhører mig ved Kia i morgen..

    Håber ikke det er dyrt at få testet/lavet..


  • #15   25. jun 2006 der må sidde en luft mænde måler på den den går tit i stykker på citoen hdi. men et kia værksted kan sikkert se på deres tester om den er ok .

  • #16   25. jun 2006 Ja, snakkede med en der sagde det kunne være problemet. Har bare lige testet stikket ved luftmængdemåleren om der f.eks. var ir i det, men det ser fint ud, så det er ikke pga. dårlig forbindelse der.

    Skal snakke med en mekker ved Kia i morgen, mandag, for at høre om det tester der.

    Kom til at tænke på mht. det med det måske var dyserne. Ved sidste tankning fyldte jeg en flaske dyserens i tanken. Altså de der små flasker additiver man kan købe for at rense div. dele i motoren. Kan det måske være det der laver alle problemerne ?

    Der var en kvart tankfuld diesel tilbage i dag, så fyldte den helt op igen. Så er det additiv da i det mindste fortyndet så meget at det næsten ingen virkning har.


  • #17   25. jun 2006 Nej additiver skulle ikke have noget at betyde da det er så små mængter der kommer i det ligger i motorstyringen et eller andet sted måske en tryk føler for turbotryk . . . . . men skriv lige igen når du finder ud af fejlen

  • #18   26. jun 2006 På onsdag har vi en tid hos Kia mekkeren i Tarp, så må vi se hvad de finder ud af.

    Melder tilbage derefter


  • #19   29. jun 2006 Vi var hos mekkeren i går.

    Han koblede den til en computer, men den viste ingen fejl og alt så fint ud da han tjekkede den igennem.

    Vi aftalte så at vi skulle ringe efter dem når den begyndte at ose igen, for så kunne de prøve at smide computeren til når den nu oser og evt. se fejlen.

    Bagefter kørte vi rundt, og "heldigvis" begyndte den at ose efter et par timer, så måtte vi køre de 2 km derned i tomgang, men desværre var alle mekkerne taget hjem, men ejeren af værkstedet lod den stå og lånte os en gammel mazda.

    Han mener det sikkert er en fejl i computersystemet, men han kunne ikke teste den, da han er en gammel mekker og har ingen forstand på de nye biler med computer.

    Vi skal ringe derned i eftermiddag og høre hvad de har fundet frem til.





  • #20   6. jul 2006 Bilen er blevet lavet efter 2 dage.

    Fejlen var en defekt magnet ved indsugningsdysse.

    Pris for en ny magnet 1900 kr ca. og 3 timer arbejdsløn til mekkeren.

    Havde den tidligere ejer overholdt alle service, havde garantien betalt det hele smiley


Kommentér på:
Dieselbil oser MEGET..?

Annonce