{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.726 visninger | Oprettet:

TPMS Skoda Citigo? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Min far har sådan en Skoda Citigo med TPMS og han fik at vide at det kom til at koste nogle flere tusinde kroner hvis at han skulle have vinterdæk + fælge til bilen også. Men kan det ikke gøres billigere hvis at jeg fx fik fat i en tester og vi så skaffede nogle sensorer et eller andet sted?.

Så bestemmer vi da selv prisen på sensoren og sparer udgiften til selve kodningen....

Men er det overhovedet en realitisk indgangsvinkel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TPMS Skoda Citigo?
  • #2   24. dec 2015 mener de bruger indirekte TPMS...
    Det ville være værre hvis du havde direkte tpms
    4 stk sensorer ialt 1500kr
    Tester til at kode dem..
    ALLER Billigste TPMS tester ca 1600..( kan være andre kender til billigere, men ofte er prisen fra 3500 og op)
    Og så værktøj til at installere/afmontere dem...:)
    Så lidt koster det da..


  • peter k
    peter k Tilmeldt:
    apr 2009

    Biler: 1 Emner: 5 Svar: 70
    #3   24. dec 2015 køre det over AB's en på sådan en fætter. så kan bare sætte andre på i samme størrelse

  • #4   24. dec 2015 På en vw up fungere tmps over ABS, altså er der ingen dyre sensore i hjulene. Og man kan skifte hjul som man vil, og nulstille systemet med knappen foran gearstangen, efter hvert hjulskift.

    Kan ikke forstille mig det er anderledes på en Skoda, med mindre det er noget uoriginalt tmps system der er eftermonteret.


  • #5   24. dec 2015 Jeps, bare på med nogle andre dæk/hjul. Der skal ikke TPMS sensorer på en CityGo.

    Men der findes andre mærker, hvor det er nødvendigt, hvis ikke der må lyse en lampe i instrumentet.


  • #6   24. dec 2015 Det kommer vel an på årgang. Da alle 2015 modeller skal have direkte tpms/sensorer i hjulene. Og det gælder alle biler solgt i EU

  • #7   24. dec 2015 Nix, det er stadig over ABS på biler fra VW koncernen...... Også Skoda, og også 2015 modeller.

  • #8   24. dec 2015 Der er ikke lov om at der SKAL være sensore i alle hjul på alle nye biler.
    Der er lov om at de skal have et tmps system, hvordan systemet er bygget op bestemmer producenten.

    Efter min mening er det håbløst gammeldags med sensore i alle hjul, og alt for dyrt. Både at producere, og at vedligeholde.
    ABS systemet er der i forvejen, og der skal bare "bygges" en lille ekstra del i den styring for at det virker. Nemt, simpelt, billigt, og driftsikker smiley


  • #9   24. dec 2015 Det inddirekte med ABS er helt sikkert at foretrække.

    På min spritnye VW Up fra Nov. ,måned 2015, kører det også inddirekte, altså via ABS smiley


  • #10   24. dec 2015 Det er måske mig, der har misforstået noget... Men er det ikke billigere bare at købe et sæt vinterdæk i samme størrelse og bare skifte sommerdæk ud med vinterdæk på de samme fælge? Koster en plov og halv timers tid hos den lokale dækmand...?

  • #11   24. dec 2015 #10....... Nej, du har ikke misforstået noget smiley ....... Det er altid en mulighed. Det er ca. en tusse om året frem og tilbage. Efter 1.5 år er TPMS sensorerne tjent hjem. Og for folk der selv vil skifte hjul er det mere omgængeligt med to sæt.

    Men klart en mulighed det andet også. smiley


  • #12   24. dec 2015 Med de varme vintre vi har lever jeg med min lille lampe lyser de måneder jeg har vinterdæk på, det så latterligt med sensor i dækkene. Giver kun mening med dyre biler hvor man kan se bar i hvert dæk osv.

  • #13   24. dec 2015 Det med sensorer i dækkene er da noget pis. ........ Skal der endelig være noget, så er inddirekte TPMS da at foretrække ! ......... Og bivirkningerne ved TPMS i det hele tager er, at mange mennesker stopper med at chekke dæktrykket, så snart de har fået at vide der er sådan nogle "fantastiske" sensorer på bilen. smiley ........ Men de tænder først ved ca. 1.5 bar, så man kan sagtens komme til at køre med for lidt dæktryk alligevel. Men det er klart rart nok ved en punktering med disse smiley

  • #14   24. dec 2015 Ascar

    Her har jeg gået og troet at alle var skiftet over til det direkte tpms, med sensorer i hjulene, da det var det eneste system der var præcis nok til EU lovgivningen. Men VW har jo åbenbart kunne lave det præcis nok, i modsætning til f.eks Opel, hvor alle har sensorer i hjulene. Men det kan jo være at VW har fusket med det også smiley


  • peter k
    peter k Tilmeldt:
    apr 2009

    Biler: 1 Emner: 5 Svar: 70
    #15   24. dec 2015 ked af ar sige det . men hvad jeg har fået oplyst er det kun de billigste biler det kører over abs. desværre

  • #16   24. dec 2015 Peter k - Jeg har købt en Yaris... Det en billig bil, den har TPMS med sensor i dækkene. En Kammarat har en vag til 400.000. Den har TPMS via ABS

  • #17   24. dec 2015 Henrik C

    Det er ikke kun vag der køre over ABS, BMW, Mercedes, psa. Og Toyota (Aygo), og mener også Volvo gør.
    Systemet med sensore i hvert hjul kom så vidt jeg ved ca. Midt 90 erne.
    Hvis det ikke var præcis nok over ABS, var bilerne sikkert ikke blevet typegodkendt smiley
    På vag er systemet så præcis, at bare det man regulere dæktrykket, Eller skifter fra sommer til vinterhjul (samme dækstørelse). Skal tmps systemet nulstilles, for at lampen ikke skal begynde at lyse for forkert dæktryk smiley


  • #18   24. dec 2015 Absen opdager meget hurtigt der mangler luft i et hjul, der skal kun mangle 8-9 psi. Men er det alle 4 hjul kan den ikke se det.
    Men det et klart at foretrække. Det giver ikke yderligere omkostninger for ejeren.
    Et af de andre problemer med sensorer i dækkene er hvis der ikke er noget reservehjul og man fylder dækskum i dækket så koster det også en sensor.


  • #19   24. dec 2015 Bmw har kørt med det over abs i mange år, men da de nye regler kom, så skiftede de over til deres RDC system.
    Så er det da underligt, at Vw har fået lov at køre det over abs stadigvæk.


  • peter k
    peter k Tilmeldt:
    apr 2009

    Biler: 1 Emner: 5 Svar: 70
    #21   24. dec 2015 benjamin c. ja der kan man bare se forkerte oplysninger smiley

  • #22   24. dec 2015 Det er ikke noget med at få lov at køre over ABS, det er et ok system der lever op til kravene.


  • #23   24. dec 2015 #15 ...... Også VW til 500.000 kører med TPMS over ABS. ......synes ikke det er helt billigt smiley

  • #24   25. dec 2015 Det har intet med bilens Pris at gøre om de kører med tpms ventiler eller måler via abs systemet. Det er alt efter hvilken af løsningerne de enkelte bil producenter har valgt at benytte. Som nævnt af en anden, så er nye Volvo'er i dag med måling via abs, og det fungerer absolut fejlfrit.
    Mærker som bla. Mercedes og Hyundai kører med tpms ventilerne.
    Jeg fortrækker godt nok at det kører via abs, så var man som dækmand fri for at skulle investere i dyrt udstyr til kodning.
    Men faktisk er testeren ikke altid nødvendig hvis man bare har lidt tålmodighed, for på de fleste biler aktiveres de automatisk hvis man kører en tur på ca. 20 min. med en fart over 80 km/t. Sådan virker det f.eks på Mercedes.


  • #25   25. dec 2015 Henviste bare til #15 .......

  • #26   30. dec 2015 Mange tak for alle svarene. Tænkte nok at det var indirekte men var ikke sikker da min kære fader mente noget andet.

Kommentér på:
TPMS Skoda Citigo?

Annonce