{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.312 visninger | Oprettet:

Kadett E 1.2 - problem med varmen {{forumTopicSubject}}

Dav smiley

Har for nyligt erhvervet mig en gammel Kadett, med et par mangler og defekter.
Er nu stødt ind i et problem jeg ikke lige ved hvordan jeg løser.
Sælger fortalte, at den bl.a. skulle ha' skiftet termostaten. Der kom heller ikke noget varm luft ind i kabinen, så fik hurtigt købt den hjem. Før jeg skiftede den kom bilen hurtigt op i temperatur (efter 5 min. i tomgang) og motorkøleblæseren startedesom den skulle og blev ikke for varm, men som sagt kom der næsten ingen varme ind i kabinen.
Skiftede så termostaten i aftes og udluftede systemet, med det resultat at bilen ikke ville komme op i drifttemperatur, heller ikke under 'hård kørsel'. Dermed selvfølgelig heller ikke ret meget varme i kabinen.
Jeg ved så at på bl.a. franske nyere dieselbiler, at der følger et plastikskjold med fra ny til montering om vinteren, da de har svært ved at blive driftvarme i kulden, som monteres foran køleren.
Derfor monterede jeg et stykke pap foran køleren på kadetten, som efterligning. Der var jo lidt koldt i aftes.
Efter dette kom bilen op i optimal drifttemperatur og kunne nu lave fint med varme i kabinen, men kun når man gav gas i tomgang eller kørte med lidt højere omdrejninger en normalt. Ved rolig kørsel eller tomgang uden gas blæser den iskold luft ind og temperaturen falder en lille smule på motoren.
Hvordan løser jeg lige det problem og hvad kan der være galt ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kadett E 1.2 - problem med varmen
  • #1   18. jan 2016 lyder meget efter luft i dit system :-).

  • #2   18. jan 2016 Må jeg spørge hvor du har købt din termostat? Jeg har efterhånden udskiftet termostater en hel del gange i mine Kadett'er, fordi de billige termostater ikke overholder specifikationerne og så bliver motoren aldrig rigtig varm.

    Men det ér et almindeligt "problem" du beskriver. De fleste Kadett'er med motorer mindre end 1,6 som jeg har været i kontakt med -og det er en del efterhånden- har haft netop dét problem. En termostat fra Gates har dog løst problemet på den ene af mine biler.


  • #3   18. jan 2016 Termostaten er købt ved Nymann Autoparts (G-group) og af mærket Triscan smiley

  • #4   18. jan 2016 Så ville jeg køre ud og aflevere den igen, med beskeden om at bilen ikke bliver driftsvarm. Find eventuelt en original termostat, de behøver ikke være dyrere og så er du sikker på kvaliteten er i orden.

    Tricket med papstykket foran køleren har jeg også brugt på min 13S'er, indtil jeg prøvede en Contitech termostat af. Men man risikerer så at motoren bliver meget varm hvis du ender i en kø på motorvejen. Contitech holdt fint cirka 3 måneder indtil problemet opstod igen-igen. Jeg har en original GM i min 13NB'er og en Gates i min 16SV'er. Ingen problemer med at opnå driftstemperatur i dem.


  • #5   18. jan 2016 Gates har nummeret TH28592G1. Hvis du har en eBay bruger kan du endda købe den meget billigt her: http://www.ebay.de/itm/1x-ORIGINAL-GATES-THERMOSTAT-OPEL-TH28592G1-/181671925430?hash=item2a4c7d96b6:g:uz4AAOSwEppUUY-8

  • #7   18. jan 2016 Det er helt sikkert korrekt. Men med mindre du køber en Gates, kan du ikke være sikker på at få en Gates. Det hjælper ikke at teste den derhjemme i en gryde vand, for du kan ikke måle det præcist nok. Den sidste termostat jeg pillede ud blev kontrolleret af leverandøren, og overholdt tolerancerne. Men det lavede ikke om på at problemet blev løst med en ny termostat i bedre kvalitet. - Og helt ærligt, en termostat til 50-100 kr. på eBay, hvis ikke den ér billigere end tilsvarende Triscan, så kan vi vel godt blive enige om at det ikke vælter budgettet at prøve.

  • #8   18. jan 2016 nu ser jeg det er en 12S

    så prøv og løsne den lille varme slange der sidde i toppen af topstykket.
    og træk den lidt af, så kan man lufte ud der.

    det skulle jeg hver gang, jeg havde vandet af min kadett c med 12S motor

    eller kom der ingen varme ind i bilen


Kommentér på:
Kadett E 1.2 - problem med varmen

Annonce