Kadett E 1.2 - problem med varmen {{forumTopicSubject}}
Dav
Har for nyligt erhvervet mig en gammel Kadett, med et par mangler og defekter.
Er nu stødt ind i et problem jeg ikke lige ved hvordan jeg løser.
Sælger fortalte, at den bl.a. skulle ha' skiftet termostaten. Der kom heller ikke noget varm luft ind i kabinen, så fik hurtigt købt den hjem. Før jeg skiftede den kom bilen hurtigt op i temperatur (efter 5 min. i tomgang) og motorkøleblæseren startedesom den skulle og blev ikke for varm, men som sagt kom der næsten ingen varme ind i kabinen.
Skiftede så termostaten i aftes og udluftede systemet, med det resultat at bilen ikke ville komme op i drifttemperatur, heller ikke under 'hård kørsel'. Dermed selvfølgelig heller ikke ret meget varme i kabinen.
Jeg ved så at på bl.a. franske nyere dieselbiler, at der følger et plastikskjold med fra ny til montering om vinteren, da de har svært ved at blive driftvarme i kulden, som monteres foran køleren.
Derfor monterede jeg et stykke pap foran køleren på kadetten, som efterligning. Der var jo lidt koldt i aftes.
Efter dette kom bilen op i optimal drifttemperatur og kunne nu lave fint med varme i kabinen, men kun når man gav gas i tomgang eller kørte med lidt højere omdrejninger en normalt. Ved rolig kørsel eller tomgang uden gas blæser den iskold luft ind og temperaturen falder en lille smule på motoren.
Hvordan løser jeg lige det problem og hvad kan der være galt ?
jan 2010
Følger: 46 Følgere: 1086 Biler: 18 Emner: 90 Svar: 814
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Men det ér et almindeligt "problem" du beskriver. De fleste Kadett'er med motorer mindre end 1,6 som jeg har været i kontakt med -og det er en del efterhånden- har haft netop dét problem. En termostat fra Gates har dog løst problemet på den ene af mine biler.
apr 2007
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 13 Emner: 139 Svar: 280
maj 2007
Tricket med papstykket foran køleren har jeg også brugt på min 13S'er, indtil jeg prøvede en Contitech termostat af. Men man risikerer så at motoren bliver meget varm hvis du ender i en kø på motorvejen. Contitech holdt fint cirka 3 måneder indtil problemet opstod igen-igen. Jeg har en original GM i min 13NB'er og en Gates i min 16SV'er. Ingen problemer med at opnå driftstemperatur i dem.
maj 2007
maj 2007
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.426
så prøv og løsne den lille varme slange der sidde i toppen af topstykket.
og træk den lidt af, så kan man lufte ud der.
det skulle jeg hver gang, jeg havde vandet af min kadett c med 12S motor
eller kom der ingen varme ind i bilen
Kadett E 1.2 - problem med varmen