Tegn på slidt kobling? ESP-sensor? {{forumTopicSubject}}
God aften BG!
Jeg har en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo (250 HK) fra 2008 som har drillet lidt på det seneste.
Problemet opstår, når jeg foretager hårde accelerationer.
Typisk sker følgende når jeg accelererer hårdt:
1) Bilen accelererer i ryk - hvor den først trækker - så dør accelerationen kortvarigt ud - før den så trækker igen
2) Et par gange har jeg oplevet, at ESP-advarselslampen i instrumentbrættet lyser når de under punkt 1 nævnte "huller" i accelerationen kommer. Problemet har været i 4, 5, 6 gear, så ESP-lampen lyser ikke, fordi der har været hjulspin
Når ESP-lampen så først lyser, forsvinder den først igen efter jeg har haft bilen slukket.
Jeg har tænkt på, om det kunne være koblingen, som er ved at være slidt, men så giver det vel ikke mening med ESP-kontrollampen, der lyser? Kan det være en defekt ESP-sensor, som på et forkert grundlag "lukker af" for power?
Bilen har kørt små 200.000 km. og jeg har EDS IPF tuning på den, som jeg godt er klar over, slider godt på koblingen, når jeg kører på højeste trin (310 HK / 550 NM) - så det skulle såmænd ikke undre mig, at koblingen er ved at være lidt slidt eller eventuelt svinghjul? Det kan være lidt vanskeligt at koble ud, uden at bilen "hopper", men koblingspunktet har ikke ændret sig mærkbart.
Jeg ved godt, at det kan være svært at fjerndiagnosticere, men vil alligevel være taknemmelig for inputs. På forhånd tak!
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Tak for din kommentar.
Tro det eller ej - og det lyder utroligt - men der er faktisk ingen ESP-knap i sådan en Vectra-spand som min
Jeg ved dog ikke, om der er en anden smart måde at slå ESP´en fra på - for ellers ville det være en god måde at se på, om det vitterlig er et ESP-problem og måske en defekt sensor, som jeg kæmper med
Jeg er i øvrigt helt enig mht. ESP og sne. På den Mondeo MK3 jeg havde en gang, var det også stort set umuligt at komme frem i lidt sne, fordi ESP´en regulerede vildt hele tiden. Nogen gange skal der lige være lidt dæk-slip, for at man kan komme fri af en snedrive - uden at hjulene dog af den grund behøver at snurre helt vildt rundt
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 240
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Sæt en checker på
Den vil givet give melding defekt CIM modul / ratvinkel sencor
MVH KP
feb 2015
@Karsten P - Jeg tror også det er en god ide - som du også siger, at få sat en tester på. Nu er jeg bestemt ikke særlig velfunderet omkring det rent tekniske, men hvordan kan et defekt CIM-modul / defekt ratvinkel sensor give sig udslag i det jeg nævnte omkring lysende ESP-lampe og hakkende acceleration?
okt 2010
Fordi jeg har haft samme fejl i sommers
MVH KP
feb 2015
Øv..det lyder dyrt
Er sådan et CIM-modul ikke rimelig pebret i prisen?
okt 2010
Jo Det kostede 5800 hos den lokale frie mekaniker incl billeje en dag da softwaren , den nyeste ikke fungerede og en downgrade var nødvendig
MVH KP
feb 2015
Fandt de ud af hvad der var galt umiddelbart efter udlæsning af fejl med en "checker"? Jeg mener, meldte den allerede fejl der?
okt 2010
U2103 + et par koder mere
MVH KP
Tegn på slidt kobling? ESP-sensor?