{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.960 visninger | Oprettet:

Forkert olie i længere tid {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har købt en Fabia 2005 (BKY motor), som har kørt ca. 180.000 km. Det er ca. 10.000 km siden den fik lavet service med bl.a. olieskift. Ifølge forhandleren skulle den kunne køre 30.000 km, citat "da den kører med longlife olie".

Da motoren tikker en del, ville jeg tjekke dens oliestand. Olien er meget mørk, men niveauet er fint. Jeg har derfor tænkt mig at skifte olie på den.

Jeg indtastede nummerpladen hos bl.a. Landberg.dk, som finder olie i kvaliteten 0w30 til mig. Flere andre sider er enige - 0w30 eller 5w30, og det stemmer også overens med servicebogen.

Nu kan jeg så se, at der ved sidste 3-4 serviceeftersyn er hældt Sunoco Synturo 10w60 på den. Ikke en longlife olie, og bestemt ikke efter forskrifterne.

Motoren kører fint, den tikker bare meget, især når den er kold. Den har ikke noget ekstra benzinforbrug (holder faktisk EU-snit).

Bør jeg skifte til den tyndere olie jeg har bestilt (Castrol 0w30), eller skal jeg fortsætte med den tykkere? Der kan vel være skiftet til en tykkere, fordi den tynde simpelthen var for tynd? Kan jeg ødelægge noget ved at skifte til den tyndere (har læst at det kan opløse aflejringer, der holder motoren tæt)? Bør jeg overhovedet skifte? Er det bedre at få et værksted til det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forkert olie i længere tid
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #1   11. maj 2016 10w60 olie er BG olie,9 ud af 10 forumhelte vil anbefale det uanset hvor forkert det er til en bil.
    Men det er meget mistaenkeligt at det er haeldt paa din bil,jeg ville skifte til den korrekte olie og se om motoren koerer fint.Goer den det er det jo helt fint,men goer den ikke,eller begynder den at ryge/bruge meget olie saa er det bare tilbage til forhandleren med den.

• #2   11. maj 2016 Kør ned til ham der skiftede din olie, og giv ham dokumentation, for at han har udfyldt sin opgave forkert. smiley

• #4   11. maj 2016 Jeg prøver at kontakte forhandleren, eller det værksted der lavede service - nogen må kunne forklare hvorfor de har valgt den anden olie. Jeg har bestilt en dunk 0w30 og et nyt filter, og skifter olie i weekenden, medmindre jeg får en rigtig god grund til ikke at gøre det.

Tak for svar smiley

• #5   11. maj 2016 Sikkert fordi de har massere af den olie på lager.

Jeg ville selv skiftet til korrekt olie type.
    Min vogn køre 5-W30 og bruger mellem 0-100ml. Mellem service ( 20.000km)
    Det er klart at fortrække at køre på olie der overholder iso specifikt og viskositet
    Min har i øvrigt kørt 413.000km

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #7   11. maj 2016 Ja jeg ville ogsaa skifte det,den har ihvertfald ikke godt af at koere paa det.
    Men nu er det jo ikke noedvendigvis forhandlerens/mekanikerens skyld at det er haeldt paa.Det kan jo vaere haeldt paa fordi kunden har laest paa BG at det bare er den bedste olie i hele verden og derfor har bedt om at faa det paa.
    Eller at den drikker den korrekte olie i store maengder...

• #8   11. maj 2016 Ja 10w60 er noget skidt medmindre man udelukkende kører trackdays uden oliekøler og temperatur måler og vil vide sig sikker...

Jeg kan dog godt finde på at bruge 10w60 i en motor som bruger meget olie, ikke fordi det er bedre, men fordi det er billigere end at hele tiden skulle fylde 5w30 på smiley

• #9   11. maj 2016 Det er begrænset hvor mange trackdays det bliver til, i en lille stationcar med 75 hk, hundegitter og 50 cm frihøjde smiley

• #10   11. maj 2016 på sådan en kan du nærmest køre alt. om det 5/30 eller 5/40 er lige vidt jeg havde prrso ligt aldrig kørt 30000 km på min olie alligevel. 10/60 er måske lige i overkanten

• #11   11. maj 2016 Og der har vi grunden til at jeg altid selv medbringer olien til de værksteder der laver service på mine biler..

• #14   11. maj 2016 Hej
    På med korrekt olie i en fart 5W-30 fuldsyntetisk af en eller anden art
    - og nyt filter.
    Evt 2. gang efter 5.000 km så du har en ordentlig udskyldning efter den fede traktorolie. og be il at der ikke er revet nogen vitale dele i stykker
    MH KP

• #15   12. maj 2016 5w30 ville jeg også vælge. Min getz har nu kørt ca 164.000km og altid brugt 5w30 fra castrol hver 15.000km. Motoren køre som en drøm, bruger aldrig den mindste olie. Prøv selv og mærk forskellen smiley

Kommentér på:
Forkert olie i længere tid

Annonce