E46 ekspert - drivline klonk {{forumTopicSubject}}
Hej derude!
Jeg har en E46 325i, årg 12/2000.
Den har kørt lige knap 210.000 km. Jeg har efter køb skiftet:
Hardyskive
Diff. bøsninger (powerflex)
Bagbrosbøsninger (powerflex)
Bærearmsbøsning svingarme bag (powerflex)
Jeg har stadig et problem med, at jeg kan få den til at "klonke" et eller andet sted fra bagenden. Der skal en lille smule til, men det er meget hørbart når man fx skifter retning, altså fra bak til 1., eller omvendt. Ligeledes kan jeg få den til at klonke ved at slippe og gå på gassen, specielt i 1. 2. 3 gear.
I og med bøsninger ved differentialet er skiftet, sammen med de 4 der holder bagbroen, er det lidt udelukket. Bunden så rigtig fin ud, ingen tegn på revner.
Er det kardanen der laver løjer? Synes ikke rigtig jeg kan se/mærke noget iøjefaldende når bilen er løftet op.
Nogen bud? Bilen kører ellers som en drøm, specielt med bøsningerne. Lyden irriterer mig bare
Mvh. Mike
dec 2006
Følger: 78 Følgere: 69 Biler: 17 Emner: 61 Svar: 522
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
#2: er det noget du har erfaring med? Manchetterne ser fine ud og ledene bevæger sig fint, men tjekkede dog ikke for slør i dem da jeg lavede de andre ting.
Den har sagt lyden svagt siden jeg købte den, men med skift af den bageste diff. Bøsning forsvandt det næsten helt. Det er så blevet værre og værre nu. Bagbrosbøsninger og hardyskive gjorde ingen forskel.
dec 2006
Følger: 63 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 339
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Men #5: Som skrevet, så er gulvet tjekket - og det ser ud som nyt. Der er ikke skyggen af revner, eller punktsvejsninger der er poppet. En af grundende til jeg skiftede bagbrosbøsninger, var for at tjekke tilstanden på gulvet, og samtidig forsøge at forhindre det i at ske på sigt - hvilket Powerflex bøsningerne hjælper til
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
dec 2006
Følger: 78 Følgere: 69 Biler: 17 Emner: 61 Svar: 522
Har oplevet på 4 søjlet lift, at når man går fra 1 til bak og omvendt, rykker akslen sig fra bagtøj ud mod spindel, og tilbage igen, deraf den høje klunk lyd. men kan også godt være selve bagtøjs klumpen
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Må have den løftet op når muligheden er der og tjekke det ordentligt. Troede kun sløret sideværts var et problem på M3'eren
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Er der afstand mellem spids og kronhjul der bliver for stor? Så kunne man vel shimme det op
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Jeg har bemærket, at nogen gange er det som om jeg kan få det til gradvist at "klonke", som om at jo mere jeg træder på speederen jo mere giver det sig. Det laver lidt en form for knirkelyd når det sker. Det er kun når jeg starter den gør det. Under kørslen klonker det nogen gange af/på gassen. Har virkelig svært ved at pinpointe hvad det er
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Man kan ikke få bagtøj med spær, uden at det er M3 diff, vel?
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Blokerede kardanen og det ene hjul. Kan rykke ganske ganske lidt med det andet hjul, men synes ikke rigtig der kommer nogen lyd. Der er MEGET lidt slup, vil tro der skal være det.
Da vi havde den løftet op, syntes vi det lød til det kunne være tårnlejer der bankede, så prøvede at skifte dem da de er billige - ingen ændring. Men de trængte til en udskiftning alligevel, så det er godt nok.
Vi har lokaliseret det til, at det ihvertfald er omkring baghjulsophæng lyden er. Bagtøjet bevæger sig ikke mere end det skal, og bøsningerne er OK.
Det er svært at lokalisere lyden når den hænger i luften, men vi tror det er noget hjulophæng. Bakker jeg, skal der væsentligt mere til før den siger lyden, i forhold til når jeg kører frem - der skal jeg bare begynde at koble ud, så gør den det med det samme.
Hjælper det hvis jeg siger, at det ikke er en metallisk "klonk" men lyder mere hul? Er godt nok på bar bund, ud over at kunne prøve at skifte samtlige bærearmsbøsninger
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Det viste sig, at den plade der er mellem bolten og de bageste bagbrosbøsninger skulle have lidt modificeringer med en mukkert, så de sad 110%.
Desuden havde bolten ved bageste bøsning på bagtøjet arbejdet sig en smule løs på trods af skruesikring. Det hele er tjekket og spændt efter, og nu er der ikke andre lyde end dem sådan en E46 skal have.
Jeg takker jer alle for hjælpen, det har hjulpet mig til at udelukke en del ting. Det er kanon det her ??B)
E46 ekspert - drivline klonk