{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

E46 ekspert - drivline klonk {{forumTopicSubject}}

Hej derude!

Jeg har en E46 325i, årg 12/2000.
Den har kørt lige knap 210.000 km. Jeg har efter køb skiftet:

Hardyskive
Diff. bøsninger (powerflex)
Bagbrosbøsninger (powerflex)
Bærearmsbøsning svingarme bag (powerflex)

Jeg har stadig et problem med, at jeg kan få den til at "klonke" et eller andet sted fra bagenden. Der skal en lille smule til, men det er meget hørbart når man fx skifter retning, altså fra bak til 1., eller omvendt. Ligeledes kan jeg få den til at klonke ved at slippe og gå på gassen, specielt i 1. 2. 3 gear.

I og med bøsninger ved differentialet er skiftet, sammen med de 4 der holder bagbroen, er det lidt udelukket. Bunden så rigtig fin ud, ingen tegn på revner.

Er det kardanen der laver løjer? Synes ikke rigtig jeg kan se/mærke noget iøjefaldende når bilen er løftet op.

Nogen bud? Bilen kører ellers som en drøm, specielt med bøsningerne. Lyden irriterer mig bare smiley

Mvh. Mike

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  E46 ekspert - drivline klonk
  • #2   29. maj 2016 Det er trækakslerne

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #3   29. maj 2016 Hmm mente de stod deroppe, men ved nærmere eftersyn, så tyder det ikke på det nej smiley

• #4   30. maj 2016 #1: med kardan lejet mener du vel det på midten af kardanen, ikke? Synes nemlig det virkede helt fint. Lejet kørte som nyt og gummiet det sidder i virkede meget fleksibelt og havde ikke umiddelbart revner.

#2: er det noget du har erfaring med? Manchetterne ser fine ud og ledene bevæger sig fint, men tjekkede dog ikke for slør i dem da jeg lavede de andre ting.

Den har sagt lyden svagt siden jeg købte den, men med skift af den bageste diff. Bøsning forsvandt det næsten helt. Det er så blevet værre og værre nu. Bagbrosbøsninger og hardyskive gjorde ingen forskel.

• #6   30. maj 2016 Wauw, er ikke den eneste der er længe oppe smiley

Men #5: Som skrevet, så er gulvet tjekket - og det ser ud som nyt. Der er ikke skyggen af revner, eller punktsvejsninger der er poppet. En af grundende til jeg skiftede bagbrosbøsninger, var for at tjekke tilstanden på gulvet, og samtidig forsøge at forhindre det i at ske på sigt - hvilket Powerflex bøsningerne hjælper til smiley

• #7   30. maj 2016 Det kan da også være værd at nævne, at bilen kun har haft én ejer før mig, en herre fra 31' - så tvivler på den har været kørt hårdt, hvilket gør jeg har svært ved at tro det kan være trækakslerne, men de skal da helt klart tjekkes. Havde ikke tænkt over det

• #8   30. maj 2016 det er bagtøjet velkendt fejl på e46

• #9   30. maj 2016 Akslerne kan bevæge sig for meget fra side til side. Er den sænket?
    Har oplevet på 4 søjlet lift, at når man går fra 1 til bak og omvendt, rykker akslen sig fra bagtøj ud mod spindel, og tilbage igen, deraf den høje klunk lyd. men kan også godt være selve bagtøjs klumpen

• #10   30. maj 2016 Den er ikke sænket, nej. Står pinlig originalt smiley

• #11   30. maj 2016 Men i mener altså ikke det er midterlejet på kardanen? Havde ellers været en billig løsning.

Må have den løftet op når muligheden er der og tjekke det ordentligt. Troede kun sløret sideværts var et problem på M3'eren

• #12   30. maj 2016 har skiftet over 15bagtøjer på e46, allesammen med den irriterende klonk lyd,

• #13   30. maj 2016 Wauw. Ved du hvad det er der går galt med dem?

Er der afstand mellem spids og kronhjul der bliver for stor? Så kunne man vel shimme det op

• #14   30. maj 2016 spidshjulet der bliver slidt, og derved opstår der for meget fri-friktion, muligt du kan simse det op i nogle tilfælde

• #15   30. maj 2016 Det er da utroligt. Så hjælper det vel ikke engang det vilde at finde et brugt bagtøj?

Jeg har bemærket, at nogen gange er det som om jeg kan få det til gradvist at "klonke", som om at jo mere jeg træder på speederen jo mere giver det sig. Det laver lidt en form for knirkelyd når det sker. Det er kun når jeg starter den gør det. Under kørslen klonker det nogen gange af/på gassen. Har virkelig svært ved at pinpointe hvad det er

• #16   30. maj 2016 du kan godt finde et andet bagtøj, men ja det er svært at finde nogle der ikke har kørt langt efter hånden, lidt forskelligt kommer an på hvordan bilen er blevet kørt, men har fundet brugte bagtøjer, før som ikke larmer har jo skiftet en del af dem, men du kan tjekke om det er bagtøjet, hvis du låser, bagtøjet der hvor kardan akslen monteres, og så lås det ene baghjul, og så kan du høre hvis du drejer det andet baghjul frem og tilbage om den klokker og om der er slør men hvis du får brug for et bagtøj så skriv til mig.

• #17   30. maj 2016 Jeg prøver at tjekke det som du beskriver der, så må vi lige finde ud af noget.

Man kan ikke få bagtøj med spær, uden at det er M3 diff, vel?

• #18   30. maj 2016 Har prøvet lidt forskelligt idag.

Blokerede kardanen og det ene hjul. Kan rykke ganske ganske lidt med det andet hjul, men synes ikke rigtig der kommer nogen lyd. Der er MEGET lidt slup, vil tro der skal være det.

Da vi havde den løftet op, syntes vi det lød til det kunne være tårnlejer der bankede, så prøvede at skifte dem da de er billige - ingen ændring. Men de trængte til en udskiftning alligevel, så det er godt nok.

Vi har lokaliseret det til, at det ihvertfald er omkring baghjulsophæng lyden er. Bagtøjet bevæger sig ikke mere end det skal, og bøsningerne er OK.

Det er svært at lokalisere lyden når den hænger i luften, men vi tror det er noget hjulophæng. Bakker jeg, skal der væsentligt mere til før den siger lyden, i forhold til når jeg kører frem - der skal jeg bare begynde at koble ud, så gør den det med det samme.

Hjælper det hvis jeg siger, at det ikke er en metallisk "klonk" men lyder mere hul? Er godt nok på bar bund, ud over at kunne prøve at skifte samtlige bærearmsbøsninger

• #19   30. maj 2016 Det skal også siges, at over ujævnheder kan jeg umiddelbart ikke få bilen til at sige lyden, så længe jeg holder en smule gas på eller motorbremser

• #20   3. jun 2016 Update: problem løst!

Det viste sig, at den plade der er mellem bolten og de bageste bagbrosbøsninger skulle have lidt modificeringer med en mukkert, så de sad 110%.

Desuden havde bolten ved bageste bøsning på bagtøjet arbejdet sig en smule løs på trods af skruesikring. Det hele er tjekket og spændt efter, og nu er der ikke andre lyde end dem sådan en E46 skal have.

Jeg takker jer alle for hjælpen, det har hjulpet mig til at udelukke en del ting. Det er kanon det her ??B)

Kommentér på:
E46 ekspert - drivline klonk

Annonce