Gør bilen klar til ferie {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har en polo 6n2 fra 2000 1,4 16V. Jeg vil gerne prøve at se om den kan køre til sydeuropa, og vil lave nogle ting på den så den bliver klar.
Bilen har ikke haft service i 4 år og nok ik skiftet bremse væske i 10 år. Så jeg vil starte med følgende liste:
Skift af olie og filter
Skift af pollen filter
Skift af bremsevæske
Køb af nye sommerdæk (kører p.t. med helårsdæk foran og sommerdæk bagved)
Jeg regner med disse ting kan jeg klarer selv. Hvad andre småting kan jeg lave på bilen så jeg sikker på den er klar til at køre en 1500 km? Evt hvad skal jeg undersøge på bilen for at være sikker på vigtige ting virker ordenligt?
Tak!
PS: Bilen har kørt 185.000 km og har lidt oliespild fra utætheder fra bundkar og trækaksel pakdåsen, anbefaler i at skifte disse ting eller bare skifte skruer/pakninger og lappe med noget lim/skum
mar 2010
Følger: 28 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 913
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Oliespild er bedst at få repareret inden du kører langt og bilen bliver rigtig gennemvarm, når den er varm bliver olien tyndere og du risikerer at oliespildet bliver værre.
Smør døre og låse, kontroller pærer og indstil lys. At køre stærkt på motorvej , med dårligt lys.....er lort.....
Pump reservehjul,, en detajle mange glemmer....er der donkraft i bilen ?
Ang. din dækmontering, helårsdæk er som regel M/S mærket, og det skal alle 4 dæk så være. Altså enten 4 M/S dæk eller 4 sommerdæk for at være lovligt.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Ehm.. Har den så kørt 4 år med den samme motorolie????.
maj 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20
jul 2003
Følger: 13 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 35 Svar: 1.445
Tag turen som en oplevelse i sig selv, hav respekt for at det er en ældre bil, og giv dig selv og bilen de pauser der er nødvendige.
Lav de ting du skriver om, fix utæthederne, benyt muligheden til at opdatere bilen, det bliver du også glad for i det lange løb.
Husk korrekt dæktryk.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Hvis det tilfældet så er motoren jo misvedligeholdt.
Man skifter da forhelved motor olie og filter en gang om året?!?!?!?!.
Mig bekendt så findes der ikke nogen longlife olie der beholder sin viskositet, smøre evne osv flere år af gangen på den samme olie.
Der er da risiko for at motoren ikke vil holde den tur når den er misvedligeholdt med motor olie samt at den sveder fra pakninger.
Så havde ikke selv taget chancen med den bil. Men jeg er ikke dig
apr 2014
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 26
maj 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 20
Tror heller ikke der bliver problemer, og skal nok holde mig på max de 150/160 kmt. Og så selvfølgelig god vejhjælp :).
Har i nogle foreslag til at finde ud af hvor jeg kan finde hvor lækagen kommer fra? Kan være det er en pakning på en skrue og ikke at jeg skal skifte hele bundkaret
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
En anden ting at kontrollere er køleblæseren, køkørsel i 30 graders varme kan resultere i en kogende varm motor , hvis den ikke virker.
Gør bilen klar til ferie