{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.265 visninger | Oprettet:

Federe olie til slidt motor? skrøne? {{forumTopicSubject}}

Mange siger at man skal hælde en lidt federe olie på en bil med mange KM på bagen for at nedsætte olie forbrug og "udligne" den slidtage der måtte være.
Men er der overhovedet hold i det? Eller er det bare en god gammel husmandråds motor myte.

Min Aygo har kørt 191.000 og bruger efterhånden godt 1 liter på 5-6000km. Jeg synes det er nedsat en smule efter tilsat additiv.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Federe olie til slidt motor? skrøne?
  • #2   27. jul 2016 Det passer ikke. Hvor fed eller tynd olien er har alene noget at gøre med hvilke temperaturer det arbejder ved. En fed 15W40 olie bliver lige så tynd som en fuldsyntetisk 0w50 når den er ved drifttemperatur.

  • #3   27. jul 2016 Ja, jeg har også hørt en del snakke om højt olieforbrug, især når de nærmer sig 200k. Men 1L/5000 KM er vel stadig anset som acceptabelt, og især efter så mange KM. Et stempel/cylinder i en 3 cyl har jo arbejdet lidt mere end en 4 cyl med samme km smiley

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #5   27. jul 2016 Det kan du på de lidt ældre motore. men de nyere motoren må somregl ikke køre på federe olie. ruh Hvordan får du en 15w40 til at være federe end en 0w50 ved drifttemp?

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #7   27. jul 2016 Hvis service bliver overholdt og det rigtige olie bliver fyldt på kan de kører langt over 200

  • #8   27. jul 2016 Det kan afhjælpe med en olie kur+flush men det koster 2 filtre og 2x olieskift samt additiver til at rense. Men på min vens opel Vectra B 1600 gik den fra at spise 1 liter pr. Tank, til 1liter pr.3. tank

    Ville ikke smide andet olie på end.den motoren er specificeret til


  • #9   27. jul 2016 Jeg har også ladet mig fortælle at nyere biler med vvt vtec osv osv ikke er så glade for federe olie. Typisk biler der køre på 5w30 olie - Ihvert fald af en Toyota fagmand at VVT systemet ikke kan klare en fed olie på længere sigt.

    Ruh - Viskositet på en 15w40 og 0w50 skulle meget gerne være forskellig ved drift temp da det sidste tal netop betyder "viskositet ved 100grader" så vidt jeg husker. Er du sikker på at du ikke mener en 15w50 og 0w50?


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #10   27. jul 2016 De motore med vvt og kæder skal have det olie fabrikken foreskriver ellers går det hurtig galt

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #11   27. jul 2016 De helt nye motore fra peugeot skal køre med 0w18 olie for at mindske friktion og forurening. så det bliver spændende Hvordan olieforbruget er når de runder de 200k

  • #12   27. jul 2016 0w18? smiley jeg ved at de "nye" Yota trillinger skal køre på 5w20 olie nu. Men

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #13   27. jul 2016 Det bliver noget tynd sjask ?

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #14   27. jul 2016 og sikkert også halv dyrt

  • #15   27. jul 2016 Hvis tolerancerne er til det og olie temp kan holdes optimal, så er det jo fint nok. igennem tiden har man jo hele tiden gået ned i viskositet smiley

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #16   27. jul 2016 Ja det er rigtigt. Men der skal så Heller ikke meget misvedligehold til før det går galt.

  • #17   27. jul 2016 Det er ikke alle biler det går på, men på nogle.
    En gammel Golf 2 TD har jeg set ikke kunne aktivere olietrykskontakten med 10/40, men det gik fint med 15/40.

    Dog er der biler hvor oliekanalerne er små, og der dur den tykke olie ikke, f.eks V-Tec biler.

    Ja du kan fylde en tykker olie på, kig evt i din servicebog hvor tyk olie den kan køre med, for alle biler har opgivet flere type olie, alt efter hvad klima de kører i.


  • #18   27. jul 2016 Vores 208 BlueHDI kører 0W30 og det gør vores Avensis 2,0 Diesel også
    Vores Jazz 1,3 i-VTEC kører 0W20


  • #19   27. jul 2016 Mick H prøv lige at læs hvad jeg skriver.

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #20   27. jul 2016 Det har jeg også gjort.
    en 15w40 er tynder ved drifttemp end en 0w50. dog tykkere kold


  • #21   27. jul 2016 En fed 15W40 olie bliver lige så tynd som en fuldsyntetisk 0w50 når den er ved drifttemperatur.

    Det betyder at en 15W40 er tykkere (meget) end en 0W50 når de er kolde, men ved drifttemperatur er de lige viskøse (flydende).


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #22   27. jul 2016 Ikke når den ene er 40 og den anden 50

  • #23   27. jul 2016 Mick H ved du overhovedet hvad tallene i motorolie står for ?

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #24   27. jul 2016 Det er viskositet ved -18 og 100 grader. men hvis de tal er så ligegyldige så hvorfor ikke bare hælde en 5w40 på alle motorer?

  • #25   27. jul 2016 De er ikke ligegyldige. 15W olie er ekstremt tyktflydende ved -18 grader faktisk har det en viskositetsgrad på 1360 ved 0°C sammenlignet med en 5W30 der har en viskositetsgrad på 564 ved de samme 0°C.

    Men når vi kommer op på drifttemperatur (omkring 100°C) så har 15W40 en viskositetsgrad på 15 og 5W30 har en viskositetsgrad på 10.

    Det betyder at de er meget identiske når de arbejder i drifttemperatur.

    Grunden til de forskellige olier er ganske enkelt tolerencer, og det er bestemt ikke lige meget om det er det ene eller det andet der ryger på. Problemet med motorolie (eller udfordringen) er ikke at få det til at smøre godt når motoren er varm. Det er at få det til at smøre når motoren er kold.

    En gammel BMW motor som den jeg har i min, eller en gammel CIH Opel motor skal bruge 15W40 fordi tolerencerne er meget grove. Motoren udvidder sig i takt med den bliver varm, og her kan motoren bedre håndtere den tyndtflydende 15W40 der er 100°C varm.


  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #26   27. jul 2016 Ja tæt på men der er en forskel og jeg har selv lige skiftet tilbage på 5w40 fra en 5w30 fordi den var for tynd ved drifttemp (ca 110 grader).

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #27   27. jul 2016 Men at diskutere motorolie er som at diskutere religion ?

  • #28   27. jul 2016 #27 enig, det er religion og det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Et sjovt fact, i servicebogen på min E21 fra 1981 står der den skal køre på 10w40 om vinteren og når der ikke længere er nattefrost skal man skifte til 15w40 smiley

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #29   27. jul 2016 Det giver også meget god mening hvis det er viskositet der er det vigtigste

  • #30   27. jul 2016 Jep. Noget helt andet er oliens bæreevne især på motorer med mange mekaniske dele eksempelvis biler der ikke har hydrauliske ventilløftere. Så slår man olien i stykker ! Til sidst smører den som vand = ingenting !

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #31   27. jul 2016 Ja det er vigtigt med en god olie. men jeg syntes det er vildt der var så meget forskel på 5w30 og 5w40 på min motor med hydrauliske ventilløftere de begyndte at klapre engang imellem med den tynde olie

  • #32   28. jul 2016 Det er fordi den tynde olie render ud af dem og så kan de ikke holde trykket. Det skal du være glad for, havde den været med faste løftere havde du ikke kunnet høre det og måske smadret motoren!

Kommentér på:
Federe olie til slidt motor? skrøne?

Annonce