13.265 visninger
|
Oprettet:
Federe olie til slidt motor? skrøne? {{forumTopicSubject}}
Mange siger at man skal hælde en lidt federe olie på en bil med mange KM på bagen for at nedsætte olie forbrug og "udligne" den slidtage der måtte være.
Men er der overhovedet hold i det? Eller er det bare en god gammel husmandråds motor myte.
Min Aygo har kørt 191.000 og bruger efterhånden godt 1 liter på 5-6000km. Jeg synes det er nedsat en smule efter tilsat additiv.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Ville ikke smide andet olie på end.den motoren er specificeret til
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Ruh - Viskositet på en 15w40 og 0w50 skulle meget gerne være forskellig ved drift temp da det sidste tal netop betyder "viskositet ved 100grader" så vidt jeg husker. Er du sikker på at du ikke mener en 15w50 og 0w50?
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
En gammel Golf 2 TD har jeg set ikke kunne aktivere olietrykskontakten med 10/40, men det gik fint med 15/40.
Dog er der biler hvor oliekanalerne er små, og der dur den tykke olie ikke, f.eks V-Tec biler.
Ja du kan fylde en tykker olie på, kig evt i din servicebog hvor tyk olie den kan køre med, for alle biler har opgivet flere type olie, alt efter hvad klima de kører i.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Vores Jazz 1,3 i-VTEC kører 0W20
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
en 15w40 er tynder ved drifttemp end en 0w50. dog tykkere kold
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det betyder at en 15W40 er tykkere (meget) end en 0W50 når de er kolde, men ved drifttemperatur er de lige viskøse (flydende).
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Men når vi kommer op på drifttemperatur (omkring 100°C) så har 15W40 en viskositetsgrad på 15 og 5W30 har en viskositetsgrad på 10.
Det betyder at de er meget identiske når de arbejder i drifttemperatur.
Grunden til de forskellige olier er ganske enkelt tolerencer, og det er bestemt ikke lige meget om det er det ene eller det andet der ryger på. Problemet med motorolie (eller udfordringen) er ikke at få det til at smøre godt når motoren er varm. Det er at få det til at smøre når motoren er kold.
En gammel BMW motor som den jeg har i min, eller en gammel CIH Opel motor skal bruge 15W40 fordi tolerencerne er meget grove. Motoren udvidder sig i takt med den bliver varm, og her kan motoren bedre håndtere den tyndtflydende 15W40 der er 100°C varm.
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Federe olie til slidt motor? skrøne?