{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.836 visninger | Oprettet:

Olie til Peugeot 1.2VTi fra 2012 {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Jeg har desværre det problem at efter 140.000km er min motor i min Peugeot 208 1.2VTi fra 2012 slidt op, forstået på den måde at bilen har slidt ventil løftere samt olie ringe op og den har derfor et helt sindsygt forbrug af olie og melder katalysator fejl konstant.

Og bilen har ikke været mishandlet. den har holdt service, men et uautoriseret Peugeot værksted men dog stadig kæde værksted har efter alt og dømme ved 80.000km service givet den forkert/for tyk olie og det har bevirket at den har haft problemer med olietrykket så det er desværre en ny motor smiley

Men har så fået fat i en ny komplet motor med kun 1000km på tælleren og nu er jeg så ude i at finde ud af hvilken olie der er den bedste, i bogen står der beskrevet at den kan køre på alt lige fra 0w30 til 10w40 men hvad er bedst?

Nogen siger 0w30 og andre 5w30 men hvad skal jeg gå efter? og jeg snakker selvfølgelig om godkendt Total olie..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie til Peugeot 1.2VTi fra 2012
  • #1   8. aug 2016 en god grund til at få lavet eftersyn ved Peugeot = 200.000 motor garanti smiley

• #2   8. aug 2016 Ja du har helt ret..
    Men alle kæde værksteder slår sig godt på at man beholder sin garanti, det også korrekt du beholder din reklamations ret mm. men fabriksgarantien den ryger...

Men det var jeg desværre ikke klar over da jeg i god tro fik en Autopartner butik til at klare mit eftersyn..

• #3   8. aug 2016 nu er det jo ikke rumfærger der skal serviceres, men gad godt vide hvilken olie de har brugt siden din motor er slidt op.
    Tvivler på du skal give de frie værksteder skylden for din ulykke

• #4   8. aug 2016 Som skrevet har bilen aldrig lidt nogen last, den har til og med 60.000km fået service hos Peugeot og ikke haft det der ligner problemer.. Efter et 80.000km service hos en autopartner butik så begynder bilen at te sig og jeg har ikke haft held med at rede det inden det var for sent..

Peugeot har efterfølgende haft den til service og kunne konstaterer at bilen har problemer, men de vil ikke dække da jeg ikke har motor garanti pga. mit service hos u.auth værksted.

Men hvad fejlen skyldes er i for sig ikke problemet, mit problem er jeg skal bruge hjælp til 100% at slå fast hvilken type olie jeg skal bruge på den nye motor.

Nogen siger 0w30 og andre siger 5w30 men i bogen er alt fra 0w30 til 10w40 tilladt..

• #5   8. aug 2016 Jeg er ved Peugeot. Vi gir dem 5w-30.

• #6   8. aug 2016 når du skriver vi tænker jeg er du hos Peugeot til hverdag? smiley

Har hørt flere anbefale 0w30 også?

• #7   8. aug 2016 Det der er vigtigt er jo ikke kun oliens viskositet, men også dens egenskaber, som defineres via en ACEA norm. Det går fabrikkerne meget op i, ved reklamationssager.

• #8   8. aug 2016 Det ikke kun din motor der er problem med peugeot har kæmpe problem med olieforbrug på deres nye benzin motor har en bekendt ved peugeot og de skifter jævnlig motor på garanti på grund af olieringene er slidte

• #9   8. aug 2016 Har godt hørt en del om at de har problemer, det os derfor jeg nu vil være helt sikker på jeg bruger den korrekte olie og så har jeg tænkt mig at skifte olie for hver 10.000km..

Men altså jeg har kig på følgende olie
    Total Quartz INEO First 0W-30 https://www.rundtombilen.dk/shop/total-quartz-ineo-869p.html

eller
    Total Quartz INEO ECS 5W-30
    https://www.rundtombilen.dk/shop/total-quartz-ineo-250p.html

Men er sgu godt nok lidt på bar bund, kan se at min nuværende motor har kørt med 0w30 Total ifølge regningen fra Peugeot værkstedet på service til og med 60.000km..

• #10   8. aug 2016 First 0w30 smiley

• #11   8. aug 2016 Og du mener 0w30 fordi? smiley

Er ret sikker på det enten skal være 0w30 eller 5w30 men skal bare spore mig ind på hvilken af dem smiley

• #12   8. aug 2016 har ikke firma pc med hjemme i dag så kan ikke se efter men når peugeot hælder det olie på og hvis du klikker på det su linker til står der også 0w30 er til de nye benzin motor fra peugeot og Citroën så det er den. Men kan fortælle peugeot nogle gange skifter motor i den inden først gang de skal til service fordi de ikke kan holde på olien

• #13   8. aug 2016 Hold nu op.... Om du bruger 0/30 eller 5/30 er sku da lige fedt, forskellen er minimal, så længe den overholder de krav der stilles. Om den hedder Total, Castrol, Mobil, Shell Elf eller what ever er også lige meget så den opfylder kravene.

• #14   8. aug 2016 Hvorfor skal jeg holde op? jeg spørg på dette forum fordi jeg ikke har en skid forstand på det og alle lader til at være i tvivl om hvad jeg reelt skal fylde på den..

Og jeg har ingen ide om hvad forskellen er, vil bare være 100% sikker på at den får det perfekte olie fra start så jeg kan udelukke at olien bliver skyld i problemer senere hen..

• #15   9. aug 2016 Bjørn har ret, og som jeg skrev længere oppe, er det ikke viskositeten det er det vigtigste, det er ACEA normen (oliens egenskaber)

• #16   9. aug 2016 Kan så sige at nu har været heldig at få et Peugeot værksted/forhandler i tale og PSA Group og de selv forskriver "Total Quartz INEO First 0W-30" som olien der skal bruges..

Men de anbefaler faktisk i som ren service information at jeg for lavet service hvert 10.000km netop fordi at denne typer motor kan have problemer.

• #17   9. aug 2016 Ok, så det er en ACEA C1/C2 olie. Dvs. alle olier som overholder C2 normen er gangbare på din bil. Når man har styr på ACEA normen, kan man begynde at kigge i instruktionsbogen efter viskositet. Den plejer at være styret af de temperaturspektrer den skal smøre under. Dvs. vores klima.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #18   14. aug 2016 Nu skal jeg som VW UP! ejer selvfølgelig ikke se ned på Peugeot eller noget, men lige det brand har jeg aldrig rigtigt haft den store tiltro til.
    Det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget, men jeg vil da næsten anbefale dig at få nogle fagpersoner til at se på det. Jeg forestiller mig dette muligvis kan være et symptom på et problem der i længden kan gå hen og blive betydeligt dyrere hvis der ikke rettes op på det hurtigt.
    Personligt har jeg oplevet et par større problemer med min bil siden jeg i sin tid købte den, og jeg er ikke umiddelbart nogen vanvittig bilekspert.
    Anyways, så har jeg to gange fået et par gode servicetilbud fra mekanikere tilknyttet www.autotilbud.dk.
    Jeg har aldrig været fan af blot at køre bilen ned til det lokale værksted, og så håbe på at mekanikeren ved hvad han/hun laver, så føler jeg mig mere tryg ved at få konkrete tilbud fra værksteder som ved at de kan løse problemet før de siger noget.

Men med det sagt, så synes jeg også det lyder lidt underligt at olievalg alene kan skabe de problemer, medmindre der som sagt er større om nogle tidlige symptomer på et større problem.

• #19   14. aug 2016 Det er olie ved 80.000km service der er problemet, vi nåede bare ikke at rive det af inden skaden var sket og derfor har det slidt motoren op på de 60.000km den har kørt siden. Det skal dog lige siges at godt nok har værkstedet der lavede lorten skrevet de har brugt 5w40 olie, bare ikke hvilken og når olien efter bare 8000km bliver revet af og allerede her minder om tjærer så der noget galt..

Men Motoren er nu skiftet og bilen køre som en drøm og motoren lyder som en vel smurt symaskine smiley

• #20   14. aug 2016 Er 100% sikker på du ikke har smadret motoren ved 5w40 olie det er noget sluder peugeot har sagt til dig. Det din motor fejler gør de alle sammen af de 1.2 psa motor det er en kendt problem og havde peugeot ikke også skrevet til dig efter følgene at de anbefalede og skifte olien 10.000km før man skal. Bare der ved de godt selv det er galt med dem. der er mange biler der må køre fra 0w30 til 5w40 også nogle det må køre højre op 10w40 10w50

• #21   14. aug 2016 Michael som jeg skrev så skrev tidligere i dette opslag så har autopartner værkstedet oplyst at de "havde" brugt 5w40 men ikke hvilken, men at olien efter bare 8000km var tjærer tykt og bestemt ikke i en konsistens der var snørende da det blev revet af bilen bekræfter de indtil flere uafhængige værksteders svar på at det har været årsag til min motor har lidt skade og på sigt har slidt ventil løftere, lejer og olieringe op..

Men bilen har fået ny motor og køre som en drøm på godkendt total 0w30 olie som PSA Group, importør og Peugeot foreskriver den skal..

PS. At autopartner skriver de fylder 5w40 på under service betyder jo ikke at de rent faktisk har fyldt der på, eller om de har fyldt den med spild olie.. Ingen ved det og kommer heller ikke til at vide det smiley

• #23   14. aug 2016 Hvad var autopartners forklaring på olie der var tjæretykt efter 8000km, igen om du køre på det ene eller andet mærke olie betyder minimalt, bruger nu selv den Elf olie Renault foreskriver til vores scenic, men kunne lige godt vælge et andet mærke, men ikke mange opfylder RN720 som det skal min bil.

• #24   14. aug 2016 kort sagt så havde jeg en kamp med dem, men de sagde kort sagt at de havde brugt korrekt olie og i med jeg fik skiftet olie andet sted for at forsøge at rede motoren og derfor havde skiftet deres filter og reservedele med noget nyt røg al garanti på deres arbejde og dele..

• #25   13. dec 2017 Nu er det godt nok et gammelt opslag men vil lige fortælle dig lidt om dit problem. Problemet skyldes at din motor var varm i toppen og kold i bunden pga af en fejl med er Termostat. Termostaten har mange 1.2 ejere været ude at få skiftet på garentien da de har oplevet bilens motorlampe begyndte at lyse. Desværre bare alt for sent, problemet har resulteret i at din motor er kokset til (dine stempelringe sidder fast) og olien ryger op til forbrændings kammeret. Derfor har din motor et stort olie forbrug. Havde eller har du haft en tester på bilen vil den helt sikkert melde fejl på din katalysator forbi den er stoppet til med olie. Både citroen og peugeot har gjort alt for at undgå de dyre motorskift så har man kørt 2 måneder over service men under de 15000 km ville de nægte. Havde du fyldt 5w30 på i stedet for 0w30 ville de nægte. De har gjort alt for at undgå selv om problemet desværre var medfødt. Så har du fået ny brugt motor skal du sikre dig at fejlen er rettet. Ellers ender du samme sted igen smiley håber du kunne bruge det til noget

Kommentér på:
Olie til Peugeot 1.2VTi fra 2012

Annonce