2.351 visninger
|
Oprettet:
Defekt hjulleje = stelforbindelse ? {{forumTopicSubject}}
Kan dårlig stelforbindelse ødelægge ens hjulleje ? Har jeg nemlig en kollega som mener det kan ! Hva siger i ?
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 168
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 4 Emner: 88 Svar: 849
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.096
Dvs. at en sprunget baglygte pære for forruden til at springe eller hvad???
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 59 Biler: 8 Emner: 96 Svar: 1.562
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 61 Biler: 33 Svar: 364
sep 2004
Følger: 105 Følgere: 114 Biler: 17 Emner: 92 Svar: 1.032
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 61 Biler: 33 Svar: 364
aug 2005
- Kører bilen på 12 MegaVolt eller?
sep 2004
Tjek det så kan det være i ændre mening .
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 168
aug 2005
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.375
jun 2003
Følger: 61 Følgere: 89 Biler: 11 Emner: 114 Svar: 3.072
MAVEKRAMPE
HA HA HA HA HA HA...
Går bananer med pyjamas???
Arr, pis det gør de jo.
sep 2004
aug 2005
apr 2003
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 664
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 69 Svar: 278
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 879
eller til købmanden efter knofedt??
aug 2005
Er vi ved at være dækket ind så? :o)
jul 2003
Følger: 79 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 999
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.063
Så det har INTET med forhjulslejet at gøre OVERHOVEDET.
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
Jeg ved ikke hvad din kollega laver til dagligt, men jeg vil skyde på at han stabler brænde. Han er ihvertfald ikke i automatik/elektricitets branchen ligsom jeg er.
jan 2006
Følger: 28 Følgere: 19 Biler: 3 Svar: 2
nej da, det kan kun ødelægge den forkromede mellemgasfordeler... n00b
aug 2005
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 66
mar 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
- Dig der tror så meget på ham at du bare SKAL spørge alle andre om det nu kan være rigtigt...
- Eller din kollega der angiveligt tror det kan lade sig gøre...
René H: de er ikke kun n00b'er, de er tossede n00b'er som ikke pwn'er en skid... hehe...
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 16 Svar: 1.073
Hvis stelforbindelsen til din motor er knækket, og du prøver at starte bilen vil starteren trække sin strøm igennem:
Koblingshus-->Gearkasse-->Trækaksler-->Kuglerne i lejerne-->Lejeskålen-->Hjulnav-->Støddæmper-->Tårn/karrosseri, hvor der så er ordentlig stel!
For hver gang du starter vil startestrømmen lave et svejsemærke på den/de kugler i lejet som strømmen vandrer igennem, til sidst vil lejet gå.
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
sep 2003
Fortæl mig venligst hvorfor strøm ikke vil løbe igennem aluminium og stålbolte?
Når gearkassen står stille er oliefilmen ikke bærende.
Og så husk lige vi snakker en starter som trækker omkring 200A ved 12 volt.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.411
Fordi de har faktisk ret.
Det er helt alm. kendt blandt de mekanikere og elektronik fagfolk jeg kender inkl. mig selv
Men hvem havde egentlig gennemtænkt situationen før de bare begyndte at rulle rundt af grin.
Nok ikke mange fordi det i sig selv lyder som en 1.April nar.
men de har sku ret både Mathias S, Dennis H og ham kolegaen.
mar 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
okt 2005
Følger: 113 Følgere: 114 Biler: 5 Emner: 90 Svar: 691
jun 2004
Men som det så fint bliver forklaret af Dennis H så snakker vi jo ikke om små strømme, det er strømmen som kræver man har en god forbindelse og ikke spændingen og når starteren skal trække alle stemplerne rundt og samtidig kæmpe med kompresionen så skal der altså lidt strøm til og så vil en dårlig stelforbindelse som ikke tillader fuld strømtræk selvfølgelig gøre at strømmen vil finde alternative veje, og den har Dennis så fint beskrevet.
Den eneste vej for strømmen hvis stelforbindlesen er dårlig eller manglende, er nu en gang gennem motorblokken, derfra videre gennem trækaxlerne ud i "lejerne" videre til hjulnavet op gennem støddæmperne og derfra videre gennem karossen som så er forbundet til minus på batteriet.
Det er ikke et spørgsmål om at tro på det det er et faktum.
Det i nok sætter størst spørgsmåltegn ved er at det skulle kunne ødelægge lejerne og ja det vil det højst sandsyneligt, fordi de er faktsik det ringeste led pga den meget lilel forbindelse som kuglerne i kuglelejet har, man skal stadig tænke på at det er strømmen der kræver god og solid forbindelse og hvis ikke der er det så skaber man nemlig overbelasting ved det svageste led som så vil bliver overophedet og skabe de såkaldte svejseknister, der er ikke tale om kæmpe knister der står ud af lejet men bitte små.
Det er nøjagtig det samme fenomen man gør brug af ved svejsning der er også en stor strøm som forsager den hvid blå knist, men i lejet er det så bare i en svagere grad men som selvfølge stadig er ødelæggende.
Det er jo heller ikke kun når bilen skal trække starteren problemet er der, det er også når man køre her strækkes også en del strøm. og genneratoren har normalt også sin egen minus men hvis den så igen også er dårlig eller manglende så vil det kunne opstå igen.
Det sjovt nok så mange skriver de ikke tror på det, men ikke noget om Hvorfor de ikke tror på det.
Og det med at der ikke er stel derude det er heller ikke rigtig, det har Dennis H også forklaret.
Der er desværre ingen akumenter for hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.
og det er ikke helt tilfældigt fordi det kan lade sig gøre.
jun 2004
Nogle vil nok finde ud af der er forbindelse alligevel.
jun 2004
jun 2004
Der er findes som regel 2 stel forbindelser en fra minus på batteriet til karossen og en fra karossen til motorblokken.
Strømmen vil jo netop ikke stå der er glo, det er alle i dette indlæg fare vild over og nolge tror enda at der er tale om den skulle kunne søge ned gennem dækket !!!
Men vi forklarre da gerne en 3 gang hvordan den store onde verden hænger sammen:
Here it goes:
Din stel fra motorblokken til karossen er knækket.
Eller er så dårlig at der ikke kan trækkes fuld strømstyrke fra din starter gennem stellen.
Du skal nu starte din bil din starter bliver forsynet med en plus og trækker nemt en start strøm på op i mod nogle 100 ampere.
Strømmen vil nu gerne finde vej til batteriets minus pol og ikke ned i jorden som nogel tror!
ved en manglende stel forbindelse/dårlig fra blokken hvor starteren jo sidder på, må strømmen alstå finde en anden vej, hvis der er en og ja det er der.
Den søger nemlig gennem:
motorblok -> gearkassen -> dine trækaxler -> Kuglerne i hjullejerne -> Lejeskålen -> Hjulnav -> Støddæmper -> Tårn/karrosseri, hvor der så er ordentlig stel i form af stelforbindelsen der går fra karossen til din minus pol!
Så hold nu op med alt det der omkring hvor skal strømmen løbe hen i hjulet og fælgen, det er forklaret flere gange i den har tråd!
Jeg har aldrig selv erfaret afbrændte hjul lejer på denne måde, men nu prøvede jeg også mest at akumentere for det som stadig ikke er teretisk men i praksis en realitet, nemlig at strømmen KAN løbe den vej.
Men for jer der ikke selv har været ude og hive stelledningen af vil det jo så stadig være terotisk set.
Men du kan jo med dine kun 15 års erfaring stadig lære, og nogle ting læres i praksis aldrig uanset hvor mange års erfaring man så ligger inde med.
Fortel mig ikke du troet at hjul navet var elektrisk isoleret fra karossen.
Og det med at strøm er kun der hvor der er et forbrug, den har du også misforstået.
Strømmen løber da i hele det kredsløb som er vejen til der hvor der er et forbrug.
Spændningen ligger derimod over de steder hvor der er et forbrug.
Det er strømmens størelse der bestemmer hvor tykt et materiale du har brug for at føre strømmen i.
Du kan sagtens føre 30000 volt og kun 1 ampere i en
alm. 1 kvadrat ledning
Men omvændt kan du ikke trække 1 volt og bare 300 ampere gennem den selv samme ledning.
Så i teori OG praksis ja så kan strømmen sagtens løbe den vej og den gør det også ved manglende/dårlig stel.
Men om det er nok til at ødelægge lejerne det har jeg ingen erfaring med.
Men en starter der trækker op imod 200 ampære gennem de små kugler i lejet som har så lille en overførselsflade til leje skålen, det skal der ikke den store enginør til at regne ud at det vil forsage svejse lignende aflejringer med 200 Ampære.
jun 2004
Der er tale om en længere varende proces.
og nogle lejer specielt i entprenørmaskiner og lastbiler er så store og har måske så tilstrækelig god forbindelse i form af de store kugler i lejerne at der ikke opstår de omtalte knister.
Men over et år hvor du starter bilen måske 2 gange om dagen når du skal til og fra arbejde,
så vil der nok komme resultater.
jun 2004
hvem har egentlig også skilt sine lejer ad for at se hvordan de ser ud når de er gået og har fundet de omtalte aflejringer?
Det er der jo ingen der normalt gør i praksis,
så ingen ville kunne påvise at et leje ikke skulle kunne være gået pga. før omtalte problem!
sep 2003
mar 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 19
Men som sagt, siger ikke det er umuligt, men sandsynligheden er lille.
sep 2003
Der er som regel kun én stelforbindelse mellem motor og chassis. F.eks. mange af opels motorer.
Og det er slet ikke nødvendigt med mange ampere før den løber igennem gearkasse og den vej. VIl vædde med du har noget nær 0 ohm hvis du afmonterer alle stelkabler til din motor og måler mellem stelpol på batteri og motorblok.
Så må du forklare hvorfor. Strøm løber ihvertfald ikke igennem luft..
jun 2004
De siger kun "Det tror jeg ikke på"
men hvad er det lige der overbeviser dem om deres faste holdepungter?
Jeg forstår slet ikke at folk som påstår de er inde for faget,
ikke ved der er stelforbindelse den vej i systemmet!
Martin K. tror enda at batterier kan få stel ved at røre jorden ? hvis nu dækket ikke havde været på fælgen som han påstår skulel være en isolator for strømmen, så påstår han der er stel at finde. og lad mig lige citere ham:
"Jeg ved ikke hvad din kollega laver til dagligt, men jeg vil skyde på at han stabler brænde. Han er ihvertfald ikke i automatik/elektricitets branchen ligsom jeg er."
Måske skulle Martin K. til at stable brænde i stedet for at være i automatik/elektricitets branchen, for der høre du vist ikke hjemme!
Lad os tage KLARSEN 92+
der med sine 15Års erfaring i el på entprenørmaskiner/lastbiler/person biler,
aldrig har fundet ud af at fælgen som er spændt fast på hjulnavet der jo er af metal som har fat i støddæmperen der igen har fat i karossen har fat videre den vej til minus på batteriett!
Men som han selv siger er hans viden jo begrænset.
Og til det kan vi kun give ham ret.
Nu vil noget måske synes jeg er lidt smart.
Men det bygger jo kun alene på folks egen smarte udsagn!
Det er da lidt sjovt folk sider og er så stolte af deres kendskab til branchen og deres 15års erfaring og så kun kan komme med en gang usagligt, fuldstendigt ugennemtænkte påstande om hvordan den store onde verden hænger sammen når vi snakker El som jo bekendt er deres område.
Men når enden er god er alting godt.
Og de kan sikkert deres kram ingen tvivl om det.
Defekt hjulleje = stelforbindelse ?