{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.154 visninger | Oprettet:

Valg af momentnøgle {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg søger en god momentnøgle.

Jeg kan læse mig til, at Stahlwille er gode, så det ender nok med sådan en.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvilket spændeområde jeg egentlig har brug for. Den skal bruges til motorer, hjul m.m.

Kan jeg nøjes med en nøgle til det hele, eller er jeg bedre tjent med at købe en fra f. eks. 2-20Nm og en fra 20-100/200 ?

Mvh Allan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Valg af momentnøgle
  • #3   1. sep 2016 Stahlwille 40-200 + 4-20 har jeg og så en wera der går fra 8-60 ved ikke hvor meget du skal bruge den lille af dem, men det er altså rart ikke at skulle stå med en halv meter lang moment nøgle til de helt små bolte smiley

• #5   1. sep 2016 #4 det ligger deromkring ja, men afhænger jo også af kvaliteten/materialet på bolten og det der skal spændes sammen.. Men hvis ikke man har adgang til en værkstedshåndbog eller lignende opslag med producentens foreskrevne moment indstillinger findes der da nogen standard tabeller man kan slå op i smiley

• #6   1. sep 2016 Nu har jeg ikke skrevet noget om 2-200 smiley

Men det jeg efterspørger er egentlig, hvilke tilspændingsmomenter jeg vil komme ud for til motor samt hjul og derefter et godt bud på en eller flere gode nøgler der dækker det.

Mvh Allan

• #7   1. sep 2016 Hvis det både er til motor og hjul kommer du nok ikke uden om 2 stk.

Jeg har selv en fra Beta i 3/8" den går fra 8-60 nm. super lækker kvalitet.
    Du kan købe en fra Beta der kan 60-330 nm. Den skal jeg også have købt. smiley

Jeg har en ven, der har en Stahlwille 1/2" 40-200 nm. Jeg har lånt den et par gange, og den virker 100%.
    Man behøver heller ikke at skrue Stahlwille ned på 0 nm. når man er færdig med den. Det skal næsten alle andre momentnøgler.

• #8   1. sep 2016 Moment på tændrør: Typisk 20 Nm
    Moment på varevognshjul: Typisk 250 Nm

Køb 2 nøgler smiley

• #9   1. sep 2016 Har lige kigget moment indstillinger i motor afsnittet i min Haynes bog til Galaxyen, der er laveste 8nm (knast leje) og højeste er 120nm (krumtapshjul) hvor de fleste momenter ville kunne klares af en 8-60 nøgle.. Mine hjul skal spændes med 170nm har ikke lige fundet noget der skal spændes med mere end det endnu, andet end at det er opgivet i flere trin, først med X antal nm og derefter i grader.. Så jeg ville gå efter en på 8-60 og en på 40-200 (eller der omkring) og skulle jeg vælge en frem for den anden ville jeg nok starte ud med den lille, det er nok den du får brugt mest og der man skal passe mest på ikke at overspænde noget..

• #10   1. sep 2016 Tusing tak for input.

Så ender det nok med 2 stk. og den mindste først.

Jeg kan se, at der jo også fås nogle helt op til 1000Nm, men nu skal jeg jo heller ikke samle en Lillebæltsbro smiley

• #11   1. sep 2016 Har lige købt en i "Harald Skrald" til 129,-
    Den går så vidt jeg husker fra 20-210Nm
    Har fået den "kalibreret" (testet) og den lå indenfor 3% afvigelse på hele spektret - ret godt af en nøgle til den pris smiley

• #13   1. sep 2016 Det vil jeg gøre smiley
    Er også lidt spændt på hvordan den klarer det.
    Men skal primært bruge den til at spænde hjulbolte, så (næsten) alt er bedre end "håndmoment" smiley

• #14   1. sep 2016 Jysk moment, det dur bare!

• #15   2. sep 2016 Patrick: Ja, for os som har skruet i årevis og ved hvad det handler om.
    Men for folk som kun skruer en gang imellem på hobbybasis må det være meget rart at være sikker på, at tingene er spændt korrekt - hverken for lidt, og heller ikke for meget smiley

Kommentér på:
Valg af momentnøgle

Annonce