{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.399 visninger | Oprettet:

Obd Stik på Morris minor {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke finde Obd stikke på Morris minoren, jeg skal ha tjekket om målerne og bankesensorer er ok, bilen har ikke nogen Checkengine lampe, Så jeg må jo måle manuelt, har købt en Computer der kan måle "on the fly" så og sige

Har både Bluetooth og kabel modellen, På suzukien sidder den ved knæerne, rimelig simpelt, ..

En kammerat havde den siddende i motorrummet, og det kan sagtens være den sidder der, ..

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Obd Stik på Morris minor
  • #1   7. sep 2016 Nu skal jeg ikke gøre mig klog på Morris Minor.
    Men jeg er nu overbevist på at det ikke er OBD på en Morris.
    Hvornår er den fra?

• #2   7. sep 2016 Den er i min profil, men den er fra 1957, men klapreværket under hjelmen er fra midten af 70´erne

• #3   7. sep 2016

profilbillede
  • #4   7. sep 2016 OKay GodZilla, hvordan vil du ellers skaffe værdierne fra de forskellige sensorer i motoren?

• #5   7. sep 2016 Sidder der ikke karburator på? Tjek dine tændrør, så får du nok at vide..

• #6   7. sep 2016 Det blev først almindeligt med obd stik fra 1998 sådan ca.

• #7   7. sep 2016 Jeg kan næsten ikke få luft af grin, en gammel minor ejer stort set ingen elektronik, kan rep. med en stor hammer og en svensknøgle.

• #8   7. sep 2016 Tvivler på der er mange føler på den der er vel kun en til olietryk og en til vandtemperatur smiley

• #9   7. sep 2016 Kan forestille mig hvordan de havde set ud i ansigtigtet i 56 hvis man havde bedt dem om at udlæse fejlkoder på pc haha. Med billedet i hovedet af 70ernes computer som fyldte en hel bygning, og havde mindre regnekraft end en lommeregner.

• #10   7. sep 2016 #4
    Du har ret... Det var fjollet af mig. Der er nok ikke andet for dig at gøre, end at lede videre efter det stik.

Men kan du så ikke lægge et livestream ud imens du leder efter det? Bare så vi kan følge med og komme med gode råd...

smiley

• #11   7. sep 2016 Ha ha ha jeg håber sagonedme det er en troll det her smiley

Jeg tror der er 4 ledninger på sådan en motor smiley

Det er ren analog det der, og der ingen sensorer overhovedet. De sensorer der sidder på eks olietryksensor og vandtemp går alene ind til kabinen for at få en lampe til at lyse smiley

På med nogle friske platiner, så kører den fint igen smiley

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #12   7. sep 2016 Haha, der har sku aldrig nogensinde været et obd stik i sådan en, den har så at sige ingen sensorere overhovedet, lige pånær til olietryk og vandtemperatur der som nævnt kun går til målerne. Håber da virkelig ikke du har købt obd værktøj til den, i så fald må det da være dagens griner, jeg går ihvertfald og små griner lidt smiley Svarer lidt til og spørge hvem der kan sætte hestesko på din hund??

• #13   7. sep 2016 Har ikke nævnt den kører dårlig, ..

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #14   7. sep 2016 Nej, men det tror jeg den kommer til hvis du piller ved den

• #16   7. sep 2016 Der er lige så meget elektronik i sådan en som en fodbold.

Det er old-school og 100% analog.

Det er en karburator motor med manuel choker. Der sidder følgende elektronik på den.

Vandtemp sensor til instrumentet i bilen
    Olietryk sensor til olielampen i bilen
    En startermotor og et starterrelæ der køres direkte over tændingsnøglen.
    En tændspole med 2 ledninger på (+ og - til tændspolen).
    En tænding med et sæt platiner hvor der også går en ledning til (oftest en grøn ledning).
    4 tændkabler til tændrør og 1 til tændspole
    1 generator med 3 ledninger på. En til batteri + en til stel, en til ladelampen i instrumentbordet.

Thats it.

Der er ingen stik, styreboks, tændingsrelæ, bankesensor, oliestandssensor eller andet i sådan en, selv benzinpumpen er mekanisk. Det er en motor i sin absolut reneste form, super lækker at rode med, og fantastisk nem at få til at køre.

Går den træls er der kun 2 ting der skal kigges på. Det er karburatoren / brændstoftilførsel (benzinpumpe/slanger/filter). Eller også er det tændingen (platiner, rotor, rotordæksel, tændrør).

I 90% af tilfældene er det tændingen der driller, og oftest platinerne der har fået "top". De kan slibes med en neglefil og eventuelt stilles med søgerblad igen.

Det eneste elektroniske værktøj der kan anvendes på sådan en motor er en polsøger (for at sikre at der er hul igennem ledningerne) og en tændingspistol til at justere tænding med.

• #17   7. sep 2016 MAVR min gamle E21 fra 81 har et odb stik til trods for den kørte med karb originalt! Det eneste man kan på den er at læse tændingsmodulet ud.

• #18   7. sep 2016 .. smiley hæ hæ.. måtte lige strække smilebåndet lidt.. men nej der er ikke noget obd i den vogn.. den er fra den tid hvor man ikke tænkte meget på miljøet og gravede atombomber ned i baghaven sammen med kartoffelskrællerne..
    skal du have data ud af bilen så er det oldscool med multimeter og prøvelampe ligsom de rigtige mekanikere gjorde dengang..
    at du har bluetooth i bilen har temmelig sikkert noget med din radio at gøre.. ikke bilen..

• #22   7. sep 2016 Smadret af grin hahaha

• #23   7. sep 2016 vand temperatur på Morris 1000 er eftermonteret, ihvertfald på min årgang, Kan godt være Super modellerne blev monteret med den klassiske Smith måler, men er ikke standard Min har som standard heller ikke Blinklys indikator denne er også eftermonteret,

Bilen har ikke Bluetooth eller radio, men det har min tablet og min telefon som så har torque program installeret, dette virker fint på Ignis,

• #24   7. sep 2016 Men ud fra Kommentarene kan jeg regne ud at sådan en marina motor ikke er så klog, så man skal gætte sig frem til værdierne fra de forskellige sensorer,

• #25   7. sep 2016 Daniel P, den motor laver ingen værdier. Du kan ikke tjekke noget der ikke er der. Der er ingen sensorer eller andet på sådan en. Det er fordi den kører 100% mekanisk, der er intet digitalt på den overhovedet.

Du kan i praksis tage og stille motoren på en europalle ude i haven, hælde en kop benzin ned i karburatorens svømmerkammer og så kan den starte og stå der og tøffe i en 1-2 minutter uden problemer.

Hvis du har brug for noget seriøst hjælp til din fine gamle bil, så er du velkommen til at sende mig en PB. Jeg vil gerne hjælpe dig ved at forklare hvordan du stiller platiner osv på den.

• #26   7. sep 2016 Daniel P .. Hvilke sensore tænker du på ? ..

Som andre skriver så har du 2 i din bil .. Vandtemp og olietryk .... Disse 2 aflæses nemt med de tilhørende målere ....

Der er ingen banke sensor lambasonder EGR ventiler e.l.. på såen gammel kasse

• Djach S
    Djach S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Svar: 1
    #27   6. maj 2021 Benzinpumpen på den minor årgang 1959 jeg havde var elektrisk

Kommentér på:
Obd Stik på Morris minor

Annonce