Svingende temperatur {{forumTopicSubject}}
Har netop købt en Golf 3, 1.6 fra '93 i rigtig fin stand, kun 120.000 km og nysynet.
På mine første ture (på landevej dvs max 100 km/t) opdager jeg, at den ikke bliver de knap 90 grader varm som alle andre biler jeg har kørt i - og bliver der! Første gang kommer den op på 78 men falder til omkring 72.
Sælger mener den nok bare har en 70 graders termostat i...
Næste længere tur (en halv times kørsel) lægger den sig ned omkring 65 grader.
Nu har jeg fået en ny termostat i, som viste sig at være en 84 graders...og troede at så var det i orden.
Men:
Nu ligger temperaturen på 78, men falder hurtigt - fx når der ikke gasses op et stykke tid men køres jævnt, - eller når jeg skruer op for varmen i kabinen.
I tomgang går temperaturen op over 90, før der køles ned til lige under 90.
I øvrigt er bilen generelt længe om at blive varm.
Jeg har ingen særlig forstand på biler, men i min verden skal temperaturen da ligge stabilt, medmindre bilen belastes som ved tomgang, og i hvert fald ikke faldeunder kørsel på den måde - eller er jeg helt galt på den????
Toppakning er testet og erklæret tæt. Hvad kan det ellers være?
Håber nogle af jer har et par gode råd
okt 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Men nålens udsving - både fald og stigning - synes jeg passer meget godt med fx belastning. Fx slog kølerventilatoren(?) til ved de 90+ hvor jeg forventede det (på en normal bil).
Og jeg synes heller ikke det forklarer at der (tilsyneladende) tabes varme under kørsel?
jun 2004
Følger: 35 Følgere: 30 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 22
okt 2016
Men det er da betryggende at vide, hvis de bare opfører sig sådan
Bortset fra - hvad mener du med "de sidste tre år"? At du ikke har haft bilen længere end det, eller at den opførte sig anderledes før det?
Kan godt være jeg ser spøgelser, og det er da bedte end hvis den blev overophedet hele tiden
okt 2016
http://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1065741-temperaturmaaler_har_sit_eget_liv
okt 2016
For her til morgen lå der (hvad jeg mener var) kølervæske (det klistrede på hænderne) i en pyt under bilen, der havde stået i 'garage i regnvejret igår.
Da jeg åbner motorhjelmen, kan jeg se at ekspansionbeholderen er våd - og der ligger vand oven på batteriet.
Jeg tænker at vandet er skudt ud af ekspansionsbeholderen. Og det må være sket, da jeg som det sidste igår lod motoren køre top-varm (95 grader) ved tomgang, for at se, hvordan kølingen teede sig med den nye termostat.
Og her konstaterede jeg bare, at trods en 84graders-termostat, skulle varmen altså op på 95 grader, før blæserkøleren satte ind. Hvilket jeg jo synes er lidt ulogisk, men hvad ved jeg om biler - så jeg kørte bilen i garage og gad ikke beskæftige mig mere med det. Ind til altså i morges.
Kan luftlommer i kølesystemet lave den slags drillerier? Lav driftsvarme og overtryk ved belastning?
Svingende temperatur