Compound Turbo setup spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Sad og fik en lille morgentænker over hvor fedt et compound turbo setup er!
Men så kom jeg til at tænke lidt for meget over det og begyndte at forvirre mig selv.
Mit intryk er jo at du udnytter den hurtige spool-up tid på den lille turbo, hvor efter den store turbo "tager over" og det kan jeg sagtens se det smarte i.
Mit spørgsmål til alle nørderne er så:
Hvis du har den lille turbo siddene på udstødningsmanifolden, vil man så ikke få "for lille turbo" problemet?
Altså at motoren pludselig ikke kan komme af med det?
Et eksempel kan være at man har en 2jz eller lign. og har måske en gt30 eller gt35 som den "lille" turbo, og så måske en gt42 eller gt45 som den "store" turbo.
Kan motoren komme af med alt som gt45'eren f.eks. producerer, gennem gt35'eren turbinehus? Der må jo blive et enormt tryk i manifolden, samtidig med at der udvikles en masse varme. Eller er jeg helt galt på den?
Håber i forstår hvad jeg mener, og at der et klogt hoved eller to der kan forklare en smule bedre? ??
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 559
bmw m550d, som jeg gætter på du mener, kører "kun" 3x turbo
jun 2008
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 46
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 11 Svar: 559
Compound Turbo setup spørgsmål