{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Søren L
Søren L
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

Hjælp til en bil-amatør {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg er ikke den store tekniske bilnørd, så jeg har brug for hjælp.

I går, da jeg kørte på arbejde bemærkede jeg pludselig, at varmeblæseren i bilen kun ville blæse kold luft. Omtrent samtidig bemærkede jeg, at bilen under motorvejskørsel (ca. 120 km/t) udstødte hel hvid røg/damp.

Amatør som jeg jo er, tænkte jeg, at det var da noget underligt. Da jeg kom hjem igen tjekkede jeg standen på kølervæsken - og den var fuldstændig tom! Kan min bil have "brændt kølervæsken af" på en måde? Altså i form af en utæthed ved nogle af slangerne, en utæt termostat eller sådan noget? Eller kan det være endnu værre: At toppakningen er gået, eller at topstykket er revnet?

Og endelig: Hvordan skal jeg nu forholde mig? Der skal jo for hulen noget kølervæske på bilen, og det har jeg ikke hjemme i øjeblikket. Må jeg køre op og hente noget og se om bilen brænder det af med det samme igen, eller hvad?

Mvh. fortvivlet amatør

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til en bil-amatør
  • #1   18. nov 2016 Lyder umiddelbart som en toppakning.

På med noget kølervæske, og se i din Ekspansionsbeholder, (Vandbeholder)
    om vandet er roligt.

Kaster den det oven af, eller bruger det, så er der gået en toppakning.

Hvis du ikke har kølervæske så hæld noget vand på den. den må ikke køre uden!

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    nov 2016

#2   18. nov 2016 Tak for svar! Jeg må tjekke op på det.
    Og det kan godt forsvares at komme noget vand på i de her kolde tider?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #3   18. nov 2016 når man som dig intet begreb har om biler KØR PÅ VÆRKSTED på med lidt vand og afsted til en mekker

• #4   18. nov 2016 Så længe det ikke er frostvejr, så kan det godt gå som midlertidig løsning.

Du skal dog have noget kølervæske i igen efter du har fået den lavet, da det også forhindre korrosion i kredsløbet.

Selvfølgelig skal du også tjekke om den kan være utæt andre steder (Slanger, samle stykker osv.)

Men jeg gætter på en toppakning.

• #5   18. nov 2016 Hurtigt og nemt: Hæld noget vand på dyret og start den op, lad den stå i tomgang til den bliver varm og giv den så lidt gas.

Hvis den ryger hvid ud af udstødningen er det toppakning / topstykke der er gået.

Hvis røgen kommer fra motorrummet kan det være noget så simpelt som en slange der er røget eller lign.

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #6   18. nov 2016 Som R U H skriver, og er det toppakningen/topstykke skal du slet ikke køre i bilen, afsted med autohjælp på værksted

• #7   18. nov 2016 Hvis kølesystemet er utæt og der er normal kølervædske på systemet, kan man som regel lugte det.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    nov 2016

#8   21. nov 2016 Lille update på situationen:

Havde bilen en tur på værksted for at tjekke op på problemet.

Det viste sig at være en vinkelslange, der havde mørnet og var sprunget. Vupti, al kølervæske forsvandt som dug for solen. En udskiftning af slangen og en forholdsvis billig mekanikerregning fiksede problemet, og bilen kører nu igen.

Tak for gode råd og vejledning!

• #9   21. nov 2016 Super ! smiley

Kommentér på:
Hjælp til en bil-amatør

Annonce