sportsluftfilter {{forumTopicSubject}}
Håber igen at kunne gøre brug af jeres viden og erfaringer.
Jeg er på jagt efter bedre benzinøkonomi i min Opel Zafira. I min søgen er jeg stødt på at hvis jeg skifter mit almindelige luftfilter ud med et sportsluftfilter så vil jeg få bedre benzinøkonomi, flere HK og bedre lyd.
Det har jeg voldsomt svært ved at tro på.
Hvis jeg kun skifter luftfilter får jeg mere og bedre luft, men for at det skal have en effekt skal jeg vel kunne komme af med den ekstra luft. Altså bedre katalysator og udstødning.
Er jeg helt galt på den, hvad siger jeres erfaringer?
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Når det er sagt. Så er der ikke nogen gevinst i et sports filter rent benzin økonomi. Da det ikke er i det RPM områder indsugningen kan være restriktiv.
NOGEN biler, er restriktive når de skal trække meget luft ind - altså i høje omdrejninger. Det kan man måle sig frem til ved at logge manifold trykket.
Kan man sænke intake temp, så henter man ca 1% hk per 10grader celc drop. Dette kan man også måle sig til.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
Og mange biler kan det have en negativ effekt på motorens træk.. husk nu det ikke er for sjovt der sider en masse kloge ingeniør og designer det lort..
dec 2013
Følger: 8 Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 41 Svar: 250
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Har man bare MAP og AIT så kan man sagtens sætte det på uden at ændre noget i ECU
MAF kan være bøvlet.
Dragos - Man behøver ikke at være ingeniør for at købe en OBD2 Bluetooth dongle og så undersøge ens intake temp med sin mobil
Man behøver ikke afskærme. Men man skal lige bruge hovedet så man ikke:
1. sætter det øverst i motorrummet.
2. Ikke bag køleren, eller den vej luften bevæger sig efter køleren.
3. ikke nær manifold, eller den vej luften bevæger sig efter manifolden.
dec 2013
Følger: 8 Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 41 Svar: 250
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
Angående ingeniør, er det hvordan dit standart luftfilter er designet, det har selvfølgelig ting som støj osv de også skal tænke på, men de designer sku ikke dit standart luftfilter til at være dårligt, hvad angår brændstofsøkonomi..
tvivler stærkt på et åben filter selv hvis det er monteret efter bogen, vil gavne noget som helst, kun giver indsugnings støj
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Nu er det her ang en lille C1, men se det her link. Bilen er restriktiv i de høje omdrejninger - det fortæller trykfaldet. Et åbent filter afhjalp.
https://www.verboom.net/projects/c1/20090826/index.html
Så som du selv siger, så afhænger det af hvordan det er designet fra fabrikantens side. Og jeg giver dig helt ret i at fabrikanten designer i forhold til økonomi, og det kommer både til udtryk i indsugning og udstødning
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
Og jo der er selvfølgelig også nogle standart filtre der kan være designet restriktivt, som f.eks den C1 du linker til, men det kan jo sagtens skylde at den motor er designet til at yde ved lavere omdrejninger for at kunne få en højere km pr liter og måske en moment kurve der ligger laver i omdrejnings området..
Jeg kan bare ikke se hvordan et åbent filter, der for det meste er monteret forkert. Skal kunne give dig et mærkbart effekt både med HK og km/l
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Altså prøv at lav regnestykket på hvis du kan score 2 kml mere.
Lad os sige du kører 30.000km om året og bilen kører 15kml i snit. Så skal du bruge 2000liter brændstof til 10 kr literen. Det er 20.000kr.
Lykkedes det dig at få den til at gå 17kml i snit altså 2kml mere så skal du bruge 1764 liter brændstof til 10kr literen. Det er 17.640.- kroner altså en besparelse på 2.350.- kroner om året svarende til lige under 200.- kr om måneden.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Vil man køre køre økokørsel så henter man absolut mest på at til rette sin egen kørsel. Og der er rigtig mange der tror at de køre økokørsel, men som kan forbedre sig 10-15%.
sportsluftfilter