{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Thomas V
Thomas V
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 19

sportsluftfilter {{forumTopicSubject}}

Håber igen at kunne gøre brug af jeres viden og erfaringer.
Jeg er på jagt efter bedre benzinøkonomi i min Opel Zafira. I min søgen er jeg stødt på at hvis jeg skifter mit almindelige luftfilter ud med et sportsluftfilter så vil jeg få bedre benzinøkonomi, flere HK og bedre lyd.
Det har jeg voldsomt svært ved at tro på.
Hvis jeg kun skifter luftfilter får jeg mere og bedre luft, men for at det skal have en effekt skal jeg vel kunne komme af med den ekstra luft. Altså bedre katalysator og udstødning.
Er jeg helt galt på den, hvad siger jeres erfaringer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sportsluftfilter
  • #1   14. dec 2016 Tit og ofte mister du kraft og får højere benzinforbrug med et sportsfilter, dog lidt mere lyd smiley

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #2   14. dec 2016 Som regel mister man kræfter og får dårligere benzin forbrug, det bedste er at holde den helt original

• #3   14. dec 2016 Hold nu op en gang vrøvl herinde smiley Man mister ikke HK. Mister man hk er det grundet en sensor.

Når det er sagt. Så er der ikke nogen gevinst i et sports filter rent benzin økonomi. Da det ikke er i det RPM områder indsugningen kan være restriktiv.

NOGEN biler, er restriktive når de skal trække meget luft ind - altså i høje omdrejninger. Det kan man måle sig frem til ved at logge manifold trykket.

Kan man sænke intake temp, så henter man ca 1% hk per 10grader celc drop. Dette kan man også måle sig til.

• #4   14. dec 2016 Man mister HK fordi de fleste der monter et åben filter, monter det i et motorrum hvor du har en masse varmt luft... vil du have noget ud af luftfilteret skal du lave det ordenligt med afskærmning og kold luft tilførsel..

Og mange biler kan det have en negativ effekt på motorens træk.. husk nu det ikke er for sjovt der sider en masse kloge ingeniør og designer det lort..

• #5   14. dec 2016 Den skal køres ind men et åbetfilter ellers mister du HK og bruger lidt mere benzin smiley

• #6   14. dec 2016 Det kommer an på lidt forskelligt Thomas smiley ændre man betydeligt på sensor positioner og rør føring, samt afhængig af hvilke sensor bilen bruger, så ja.

Har man bare MAP og AIT så kan man sagtens sætte det på uden at ændre noget i ECU smiley

MAF kan være bøvlet.

Dragos - Man behøver ikke at være ingeniør for at købe en OBD2 Bluetooth dongle og så undersøge ens intake temp med sin mobil smiley Jeg har nedsat temp mellem 10-20 grader afhængig af forhold smiley
    Man behøver ikke afskærme. Men man skal lige bruge hovedet så man ikke:
    1. sætter det øverst i motorrummet.
    2. Ikke bag køleren, eller den vej luften bevæger sig efter køleren.
    3. ikke nær manifold, eller den vej luften bevæger sig efter manifolden.

• #7   14. dec 2016 Okay så forstår jeg det bedre nu Men har altid fået af vide det vil være en god ide og så den kørt ind hvis der skulle være noget:)

• #8   14. dec 2016 Nu er de fleste motorrum så kompakte i forvejen, så du kan ikke bare sætte filteret som du vil, derfor jeg siger man skal afskærme for det varme lift da det har en negativ effekt så.

Angående ingeniør, er det hvordan dit standart luftfilter er designet, det har selvfølgelig ting som støj osv de også skal tænke på, men de designer sku ikke dit standart luftfilter til at være dårligt, hvad angår brændstofsøkonomi..
    tvivler stærkt på et åben filter selv hvis det er monteret efter bogen, vil gavne noget som helst, kun giver indsugnings støj

• #9   14. dec 2016 Dragos - sænker man temperaturen, er ilten tættere, mere ilt, mere benzin, flere HK - Det er indiskutabelt forhåbentligt smiley

Nu er det her ang en lille C1, men se det her link. Bilen er restriktiv i de høje omdrejninger - det fortæller trykfaldet. Et åbent filter afhjalp.
    https://www.verboom.net/projects/c1/20090826/index.html

Så som du selv siger, så afhænger det af hvordan det er designet fra fabrikantens side. Og jeg giver dig helt ret i at fabrikanten designer i forhold til økonomi, og det kommer både til udtryk i indsugning og udstødning smiley

• #10   14. dec 2016 Yes yes har du fuldstændig ret i Johnny
    Og jo der er selvfølgelig også nogle standart filtre der kan være designet restriktivt, som f.eks den C1 du linker til, men det kan jo sagtens skylde at den motor er designet til at yde ved lavere omdrejninger for at kunne få en højere km pr liter og måske en moment kurve der ligger laver i omdrejnings området..

Jeg kan bare ikke se hvordan et åbent filter, der for det meste er monteret forkert. Skal kunne give dig et mærkbart effekt både med HK og km/l

• #11   14. dec 2016 Thomas V kan det overhovedet svare sig ?

Altså prøv at lav regnestykket på hvis du kan score 2 kml mere.

Lad os sige du kører 30.000km om året og bilen kører 15kml i snit. Så skal du bruge 2000liter brændstof til 10 kr literen. Det er 20.000kr.

Lykkedes det dig at få den til at gå 17kml i snit altså 2kml mere så skal du bruge 1764 liter brændstof til 10kr literen. Det er 17.640.- kroner altså en besparelse på 2.350.- kroner om året svarende til lige under 200.- kr om måneden.

• #12   14. dec 2016 Der kan være en lille gevinst ved at skifte en en high flow straight through larme potte. Men jeg tvivler på at en sports kat vil ændre noget. Og du skal ikke ændre på dimensionerne på udstødningsrørene. De er designet til at performe bedst i det RPM område man vil bruge til alt køre øko kørsel i. Men man henter altså ikke 2km/l

Vil man køre køre økokørsel så henter man absolut mest på at til rette sin egen kørsel. Og der er rigtig mange der tror at de køre økokørsel, men som kan forbedre sig 10-15%.

Kommentér på:
sportsluftfilter

Annonce