{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.456 visninger | Oprettet:

Lyd fra handskerum - relæ? {{forumTopicSubject}}

Når alt i bilen er slukket kan jeg høre en lyd fra handskerummet, det kommer som tikken lyd med korte intervaller.

Kan det være et relæ som ikke kan slukke og forbruger strøm? fordi jeg har samtidig et batteri afladning problem, og har fået en autoelektro teknikker til at kigge på det, men han siger batteriet lader og aflader som den skal.

Bilen er passat 3c

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lyd fra handskerum - relæ?
  • #1   8. jan 2017 Hvorfor måler du ikke bare om bilen aflader, gør den ikke det så er dit problem et dårligt batteri, eller en generator som ikke lader som den skal smiley

• #2   8. jan 2017 Jeg har fået den målt og generator lader fint. den aflader også fint og ikke mere end normalt.

Batteriet er VARTA og udskiftet for 1 måned siden

• #3   8. jan 2017 Det kunne os være en luftdyse inde bagved der sidder i klemme og ikke kan komme på plads. Min touran gør det os

• #4   8. jan 2017 det lyder mere som en tikken lyd, ligesom den lyd der kommer fra sikringboksen når du tænder noget i bilen.

• #5   8. jan 2017 Ja okay så ved jeg ikk li hva det kan være.

• #6   8. jan 2017 Passat 3c, tikkende lyd, det er 100% sikkert et eller flere reguleringsspjæld i varmekassen.

Det er en meget normal fejl, og er du rigtig uheldig, kan det være samtlige spjæld motorer der sidder klaprer.
    Hvis du kan leve med lyden, så lad det være, de gør det stort set alle sammen.

• #7   8. jan 2017 Ja det jeg os ret sikker på det er. Min touran gør det os.

• #8   8. jan 2017 hmm jeg vil mene det er lyden af noget elektrisk..mere end et mekanisk spjæld.
    Men hvis det triggeren til noget som forbruger strøm skal det løses.

• #9   8. jan 2017 Lyden kommer når lampen i handskerummet er tændt, når den slukker, stopper tikken lyden.

Desuden har bilen holdt stille i 2 dage, hvor jeg i dag har målt hvilespænding på batteriet og den ligger på 11.50 V! Er det normalt??

• #10   8. jan 2017 Igen, det er en særdeles kendt fejl. Så tror bestemt også det er problemet på din.

Hvor mange amp aflader den med?

• #11   8. jan 2017 11,8V på batteriet er ok i de temperaturer vi har nu...

• #12   8. jan 2017 jeg har læst et sted at når hvilespænding ligger på 11.50 så er det kun 0-10% af batteri kapacitet tilbage.

hvordan måler jeg afladning i amp uden at fjerne noget?

• #13   8. jan 2017 Det kan jo lige så godt bare være batteriet. Det kan du få målt standen på.
    Hvis du vil måle afladning uden at fjerne noget, er det med scope og amperetang. Men det har du vel gjort siden du ved den aflader?

• #14   8. jan 2017 jeg har ikke selv målt at den aflader, det noget jeg formoder den gør når der intet strøm er i bilen efter 2-3 dage den står stille.

Batteriet er helt nyt Varta batteri. jeg er sikker på det ikke er noget brugt værkstedet har smidt i min bil eller noget de gider at bytte om på garanti da generator lader den fint.

• #15   8. jan 2017 Det der oftest er galt mht afledning på dem, det er knækkede ledninger i døre eller bagklap, så sidder ledningerne og kortslutter hvilket gør at styreboksen for dørelektronik eller komfortelektronik ikke lukker ned.

• #16   8. jan 2017 Du har fuldstændig ret, og det derfor der er et relæ der tikker ved handskerummet.
    Men hvordan finder man frem til hvilken ledning eller hvor der er kortslutning. Der er jo 10000 ledninger i sådan en bil smiley

• #17   8. jan 2017 Det er derfor vi er til og står 4 år i lære - man kan for øvrigt IKKE lave en korrekt måling af afladning UDEN at afmontere den ene ledning på batteriet og man kan ikke måle afladning med et VOLTMETER - der skal bruges et AMPEREMETER !!
    Hilsen Polobjørn - Auto elektriker i mere end 40 år

• #18   8. jan 2017 11,5V så er der noget galt.. Hvor er du fra?

• #19   8. jan 2017 Jeg bor i kbh og alle hjælp er velkomne, men....

Den har været forbi autoelektrikkeren. Han kunne ikke finde fejl hverken på generator eller batteri, men vi var enige om at der var en strømtyv et sted.

Ærligt nu har problemet stået på i 3 mdr og bilen har jeg måtte jump starte flere gange, så jeg har taget sagen i egen hånd for gider ikke spilde min tid mere på værksteder der ikke kan konstatere noget og står tom af ideer og forventer at kunden skal komme med løsningen.

Et batteri på 11.50V og på vej længere ned, er efter min mening unormalt selv på en vinterdag.
    Jeg overvejer at finde frem til det relæ der tikker i handskerummet og fjerne den, og så kan man se hvad der slukker og om den stopper med at forbruge strøm - Eller skifter batteriet med et andet med mere ampere i

• #20   8. jan 2017 Prøv nu at måle eller få målt om der er afladning på din bil !
    jeg mener ikke at der sidder nogen relæer i højre side bag handskerummet - tror mere på at det er er en af servomotorene til dit varmeanlæg der mangler stoppet/kalibrering !
    prøv eventuelt at få læst fejl ud hvis du har klima i din bil der burde det dukke op
    hvis det er tilfældet - har set det før på de modeller !
    polobjørn

• #21   8. jan 2017 Tag og mål afladning og fortæl os hvad den ligger på smiley

• #22   8. jan 2017 Og var det egentlig ikke dig der eftermonteret noget bak kamera? Kunne jo være det der lavede ballade smiley

• #23   8. jan 2017 Alle relæer til din Passat, sidder under rattet, ikke bag handskerummet.

• #24   8. jan 2017 Foreløbigt har min autoelektro teknikker ikke kunnet konstatere noget afladning fra batteri.

Bakkamera sikring har jeg fjernet, og alligevel får jeg 11.50V i hvilespænding efter 2 dage stille.

Jeg har målt hvilespænding ved at sætte multimeter sort på minus pol og rød på plus pol, mens alt er slukket.

• #25   8. jan 2017 Okay men hvis der ikke er nogen afladning at måle, hvorfor bliver du så ved med at mistænke afladning? Kan bilen ikke starte pga for lav spænding eller hva?

• #26   8. jan 2017 Fordi der ikke er strøm fra batteri overhoved efter 2 dage hvor bilen står stille, ikke engang nok strøm til at åbne centrallåsen.

Det kan være en dårlig mekanikker jeg har som ikke kan finde ud af at undersøge det grundigt, men vi kommer ikke uden om problemet er der og der mangler strøm.

• #27   8. jan 2017 Okay, fair nok smiley men afladning plejer altså ikke være et kæmpe problem at fejlsøge på ved du hvad afladningen lå på? smiley

• #28   8. jan 2017 Der har som sagt ikke kunnet måles noget afladning af betydning, andet end det der bruges til ur, radio, centrallås.

Jeg har mistanke om at batteriet er for småt 60aH i forhold til forbruget af strøm i bilen.

• #29   8. jan 2017 Hvis der ikke er nok strøm til centrallås efter 2 dage så aflader den jo, det er da ren logik, det har ikke noget med størrelsen af batteriet, hvis du så smider et batteri på 90ah så kan den måske holde 3 dage men det løser jo ikke problemet smiley

• #30   8. jan 2017 Jeg er enig spørgsnålet er så hvorfor en professionel autoelektro teknikker ikke kan se at den aflader mere end nødvendigt.
    Så må der være noget som sættes igang efter dørene er låst, henover natten hmmmm.....

• #31   8. jan 2017 find en er har VCDS og sæt overvågning på batterispænding - så kan det ses hvor lang tid efter aflåsning der fremkommer afladning
    Det er vel ikke så simpelt at du har monteret en anden radio end den bilen er født med og hvis det er tilfældet - er din CAN gateway så ny nok til at acceptere den radio ?
    Hvis det er der fejlen ligger så er det fordi bilen IKKE går i "dvale" som den normalt ville gøre ca. 15 til 20 minutter efter aflåsning og så har du en afladning på ca. 2,5 Ampere - det vil aflade dit batteri på ca 48 timer !
    polobjørn

• #32   8. jan 2017 det kunne være en mulighed, men jeg tror ikke det vil nytte at opgradere Canbus i mit tilfælde, da jeg har en uoriginal eftermonteret radio, som alligevel ikke vil genkendes af bilens styreenhed uanset hvilken Canbus der kører.
    Undtagen hvis der findes en Canbus udover bilens Canbus, der kan sættes ind og er kodet til eftermonteret radio.

• #33   8. jan 2017 sørg for at tilslutte din "uoriginale" radio så den slukker når du afbryder tændingen (normalt skal så både gul og rød ledning tilsluttes over nøgle plus
    er der klimatronic på din bil ??
    polobjørn

• #34   8. jan 2017 jeg har endnu ikke taget radioen ud for at se hvordan den er tilsluttet, men vil tro den er tilsluttet noget som "ikke slukkes" ligesom cigarstik.
    Bakkameraet f.eks. er ikke tilsluttet baklys, den har de monteret på bagagerum lyset.

• #35   8. jan 2017 du svarer ikke på om der er klimatronik på din bil ? ? ? ? ?
    afbryd alt hvad der er eftermonteret incl. bak kamera

• #36   8. jan 2017 jeg aner ikke hvad klimatronik er ??
    Jeg tager en sikring af gangen og måler dagen efter hvilespænding på batteriet, men temperaturen og kørselsomfang påvirker også aflæsningsresultatet.

• #37   9. jan 2017 Få nu målt om den rent faktisk aflader... når nu din autoelektriker siger den ikke gør.. det er sku ikke så svært at få konstateret

• #38   9. jan 2017 Hvad gør man ved en auto elektrikker, der ikke kan konstatere at batteriet aflader?
    Skal man skyde vedkommende eller modbevise det og tage ud og give ham en skilballe foran hans chef??

Det er den service man får for sine penge i dag, deres timepris ligger på 650 kr/t

• #39   9. jan 2017 Har du udlæst fejl på bilen, og set om bus systemerne går i dvale?? Har dælme lavet mange biler der aflader og synes aldrig det er det store problem smiley

• #40   9. jan 2017 Jeg har printet 10 sider med fejl, men disse fejl vil ikke forsvinde af sig selv, så længe fejlen ikke er løst.

Tænker du på en bestemt fejl som man skal kigge efter?

• #41   9. jan 2017 Start med at mål afladning... og check fejl der kan have noget med afladning at gøre, og så brug udelukkelses metoden hvor svært kan det være smiley

• #42   10. jan 2017 Jeg opdagede at der er noget mørkt stads rundt om mit 1 måned gammelt batteri - er det normalt?

profilbillede
  • #43   10. jan 2017 Klimatronic er automatisk regulering af varme og køling - man skal blot indstille temperatur
    polobjørn

• #44   10. jan 2017 Det virker som om du ikke vil have løst problemet, du gør alt andet end det man anbefaler dig, flere og nu også undertegnede har sagt du skal måle det faktiske forbrug, iøvrigt er det ikke mange start ampere det batteri har, håber ikke det er en diesel du har. Uden at have slået det op, fornemmer jeg at de 540 er for lidt til så stor en bil. Iøvrigt kan dit nye batteri sagtens være ødelagt, hvis det gentagne gange har været afladet så meget at vi er under ca 10,5V og du blot starter bilen med en booster. Uden at få det ladt korrekt op. Det sorte kan være alt fra noget tectyl, til olie eller måske endda fra batteriet hvis du har fået det ødelagt af ikke at få det ladt korrekt op, kan det "koge" og sikkerheds propperne åbne sig. Men svært at vurdere via et billede.

• #45   10. jan 2017 # 44
    Det kan jo også være at det har været ladet op med alt for høj ladestrøm/spænding og i øvrigt skal det være et 74 AH batteri den bil

polobjørn

• #46   10. jan 2017 1) har været hos autoelektrikker og han kunne ikke konstatere at den aflader mere end nødvendigt! så forstår ikke i bliver ved med at skrive at den skal måles
    2) det er en benzin motor!
    3) der er skiftet til nyt batteri som har fået noget mørk væske på sidderne
    4) batteriet har været afladt 4 gange siden jeg skiftede det

Generelt tak for hjælpen det har gjort mig klogere smiley

• #48   10. jan 2017 Det skal den fordi du skriver at du ønsker hjælp, og samtidig skriver du har mistillid til din Autoelektriker, det kan således være at den rent faktisk aflader mere end den skal, hvis og jeg skriver hvis, manden er inkompetent.
    Er det selvsamme værksted der har solgt dig et for lille batteri i forhold til hvad fabrikanten af din bil anbefaler, lyder det til du har behov for at skifte værksted.
    At få hjælp til et sådan problem, når vi ikke kan måle på bilen selv igennem et forum, kræver at du giver os de fornødne data, ellers er det rent gætværk.
    Jeg kan ihverfald ikke sige om den har et normalt forbrug uden at vide hvad der er målt af mA.
    Til info, kan man ødelægge et spritnyt batteri, ved at det aflades for meget, ligeledes kan det som Polobjørn skriver, ødelægges ved at lade det forkert, typisk ser man det når man benytter en gammeldags lader med jernkerne trafo, og dårlig stabilisering, disse har ingen funktion der stopper automatisk med at lade, og oftest lader de med alt for mange ampere og volt = ødelagt batteri.

• #49   10. jan 2017 Tak Quassimodo men når man tager hos proffesionelle så forventer man professionel hjælp.
    Når jeg stiller spørgsmål her i forum, så er det for at bekræfte/afkræfte hvad jeg har fundet frem til, for det altid godt at høre andres mening.
    Fejlsøgning er ikke min stærke side, så jeg kan kunne forholde mig til hvad andre har fejlsøgt. I dette tilfælde er der målt afladning på ca. 0.04 V hvilket er normalt ifølge værkstedet.
    Batteriet har været jump startet af vejhjælp, dem går jeg også ud fra gør sit arbejde rigtigt, men tør ikke at sige om batteriet har lidt af at blive afladt flere gange. Min teori siger at batterier tager skade hvis de lades for meget eller helt undlades at oplades over en lang periode.

• #50   10. jan 2017 Man kan IKKE måle afladning i volt !
    der skal et amperemeter i serie med et af batterikablerne og så måler man Ampere eller mii ampere
    polobjørn

• #51   10. jan 2017 Så kan jeg så fortælle dig, at hvis dit værksted har sagt sådan, og det ikke er dig der har hørt forkert, så ER de inkompetente. Man måler forbruget i Ampere IKKE Volt. Skulle det være dig der har hørt forkert, så er 40mA ganske normalt.
    Jeg begynder at hælde mere til at du har et defekt batteri, og det er hele problemet. Du kan komme forbi mig en eftermiddag, Jeg kan teste dit batteri helt præcist på et par minutter.

• #52   10. jan 2017 Polobjørn> Du skriver hurtigere end mig smiley

• #53   10. jan 2017 smiley smiley smiley

• #54   10. jan 2017 beklager det er 40 mA jeg mente sorry smiley

• #55   10. jan 2017 Hvis det er defekt batteri, så er det andet varta batteri jeg oplever samme problem med - det lyder mystisk!

• #56   10. jan 2017 Ikke desto mindre er det muligt, og kan testes på et par min, og så kan du se udlæsningen med egne øjne.

• #57   10. jan 2017 Hvor har du værksted Quassimodo?

• #58   10. jan 2017 har ikke værksted længere, men har stadig udstyret, men du velkommen på min privat adresse som du kan få samt mit nr i en privat besked, lægger det ikke op i et offentligt forum.
    Så batteri test koster dig intet, men siger ikke nej til en Cola for ulejligheden.

• #59   10. jan 2017 Har svaret på din privat besked

• #60   10. jan 2017 Tak det var god stil smiley

Kommentér på:
Lyd fra handskerum - relæ?

Annonce