{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.111 visninger | Oprettet:

Anders P
Anders P
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 68

hjælp til tydning af fejlkoder :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa...
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad disse fejlkoder betyder og hvad de kan skyldes ?
Det drejer sig om en peugeot 207 1,6 HDI 2009
Den mister periodevis power og den er begyndt at lugte af udstødning inde i kabinen.... desuden har den fået en ret irriterende rasle lyd der lyder til at komme ude fra....

håber nogen kan hjælpe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til tydning af fejlkoder :)
  • #1   9. jan 2017 første og sidste er EGR, hvilket også er en klassiker i den møj kasse smiley

• #2   9. jan 2017 Der findes masser af indlæg både her og på nettet i det hele taget...
    Din EGR er sikkert sodet til som resten af indsugnings systemet...Jeg har selv en Fiesta 1.6Tdci som har samme motor... her er hvad jeg har lavet og gør for at undgå sod..
    Bare søg på nettet (1.6 tdci carbon build up)

1. har haft skilt hele indsugnings dele og renset den.
    2. skiftet bundkaret med en fra thansen (den originale har olie aftapning i en fordybning der går op i bundkaret så der er ca ½L olie der ikke kan komme ud ved olieskift)
    3. skifter olie/filter for hver 10-12000km (i service bogen forskrives 30000km men blev nedsat til 20000km, men er stadig i overkanten på den motor, syntes jeg og en del andre på nettet)
    4. fik den chip optimeret hos scantune, her fik jeg EGR slået fra.
    Eneste jeg mangler er at jeg gerne ville have den lille filter fjernet der sidder i banjo-bolten på motorsiden ( olie røret til turboen)

Men kør man efter de 4 første punkter så er man godt kørende og sod burde ikke blive et problem igen...

• #3   9. jan 2017 Var samme tur igennem min 1.6hdi da jeg købte den for over 50.000km siden jeg renset alt som søren skriver plus jeg skiftet alle gløderør flammeskiver og div pakninger og skilte alt af og renset det for sod så prøv at tage indsugning af egr og egr rør og køler plus så start med at rense det hele med evt dieselolie og håndkraft det gjorde jeg og har ikke haft nogen problemer med motoren og partiklerfilter siden men var også alt igennem har lige skiftet turbo her ved 300.000km den var ikke sprungen i luften men godt slidt så valgte at skiftet den i tiden ellers skifter jeg kun olie og filter hvert 10.000km så skøn bil vis man passer den

• #4   9. jan 2017 men det kan også bare være et utæt udstødning/partiklerfilter det vil også lave de fejl så tjek det først for når du kan lugte udstødning gas plejer det kun at kan komme fra det eller flammeskiver der er utætte men så plejer den også at tikke lidt vis det er flammeskiver ved dysser

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#5   9. jan 2017 Hvor sidder den der EGR ventil og er den svær at pille af ?
    KAn man rense det uden at skal skille det hele ad ?

• #6   9. jan 2017 den sider bag på motoren lige under gløderøren det kan godt være lidt træls at komme til men det de fleste ting bag på motoren jo

• #7   9. jan 2017 Vil sige 30 min gør meget ved det, og nej den SKAL skiftes smiley

• #8   9. jan 2017 Du kan rense indsugning og egr køler og rør først for de kan være lukket helt til vis de er det så behøver egrventilen ikke være defekt

• #9   9. jan 2017 men giver mads ret i vis der er noget intern galt med selve egrventilen er der kun den udvej at skiftet den da den er el styre og de er kendt for at få fugt i stikket og ned i motoren styringen så den færdig men vis det var mig ville jeg første rense alt for sod da det altid er godt ved de motore og tjekke udstødningen/partikelfilter for utætheder så har du tjekket alt du kan først inden du køber en ny egrventil

• #10   9. jan 2017 hvis den også har en raslelyd, er det meget normalt at luftfilter kassen sidder lidt løst og "spiser" hovedet på egr ventilen smiley

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#11   9. jan 2017 Ok...
    Det lyder som en flere dages Operation...
    Er vi enige om at den køler der skal renses er den lille aflange der sidder ved siden af den almindelige køler?
    Og helt hvor meget er det jeg skal pille af og rense?
    Hvad med turboen? Skal den også pilles af?
    Så vidt jeg ved har bilen ikke partikel filter, det betaler jeg hver fald for at den ikke har

• #12   9. jan 2017 Nej det intercooler du tænker på selve egrkøler sidder sammen med egrventilen bag på motoren og fra egrkøleren sider et rør der går op til indsugningen og så skal du bare have indsugningmanifolden af der skal du løse dysse røren til dysseren og dysse ledningnet på dysseren og indsugning slanger så du ved at var klar til at skruge indsugning af

• #13   9. jan 2017 Så det ikke så slemt en opgave at pille af men vis jeg var dig ville jeg købe nye oringe der er 8 i alt til indsugningmanifolden de kan være smuldret så det godt at skiftet dem når du er igang og køb også en ny pakning til egr ventilen og evt de to store låseringe der er klemt samme til at holde røren sammen fra egrventil til indsugning der kan man få nogen man spænder med en bolt med ombraco i stedet for de kan genbruges mange gange

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#14   9. jan 2017 Ok...
    Har du evt et billede, så jeg kan se helt nøjagtig hvor det er den sidder?
    Skal batteri og batteri kasse ud?
    Og hvad med dieselfilter?

• #15   9. jan 2017 her

profilbillede
  • #16   9. jan 2017 Bare lige et hurtig billedet der sider en egr rundt køler lige efter egr ventil den er ikke på billet men ellers er det sådan det samlet

• #17   9. jan 2017 her var et mere nøjagtig billedet

profilbillede
  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#18   9. jan 2017 Åh ok... Helt der nede...
    Troede man kunne se den når man kiggede oppe fra...
    Det er kun 2 bolte det holder den?

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#19   9. jan 2017 Ok, så det er de 3 dele jeg skal rense eller er der flere dele der skal renses?

• #20   9. jan 2017 Jep det 3 dele den bliver holdt af to ombraco bolte egr
    ventilen og egrkøleren bliver holdt af en møtrik måske to kan ikke helt huske det nu og så to skruget oppe i manifolden

• #21   9. jan 2017 nummer et ville være og tage manifolden af og rense også nu når du er igang da den også kan være halvt lukket af sod

• #22   9. jan 2017 det den her du også skal rense indsugning manifolden

profilbillede
  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#23   9. jan 2017 Ok, jeg takker...
    Så må jeg ser om jeg kan finde udad det...
    Syntes det er meget sjovere at rode ældre biler uden alt det elektronik...

• #24   9. jan 2017 det nu ikke så slemt gik alt igennem på min da jeg fik den så har været igennem det hele min var helt lukket næsten og efter jeg renset egrkøler og rør plus indsugning virket min egrventil som den skulle og det 50.000km siden så folk kan ikke sige man altid bare skal skiftet den ud med en ny da den er defekt det hade været spild på min

• #25   9. jan 2017 men du kan bare spørge vis du skulle rende ind i et problem med at skille den af

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#26   9. jan 2017 Ok... Bilen har kørt lige knapt 200k km
    Kan det være problemer med egr der gør at det lugter af udstødning i kabinen?

• #27   9. jan 2017 det burte ikke være noget med egr ventilen så skulle det være den var gået løs eller et spændbånd der var gået løs ellers kan den ikke ose den vej jeg ville tjekke partiklerfilter og førrør for utætheder først og der efter dysser vis en flammeskiver bliver utæt lugter den også af udstødninggas men så plejer den også at tikket svagt

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#28   10. jan 2017 Ok, jeg må kigge på skiverne også...
    Kan man se fysisk på skiverne om de er Utætte?
    Og hvor finder man sådanne skiver, kan ikke se at thansen har nogen

• #29   10. jan 2017 jeg købte alle pakninger flammeskiver oringe og det hele til det ved peugeot/Citroën det ikke særligt dyrt orginal de ting du kan se ved dysen der kommer sådan nogen sort skidt op rundt om dysser du kan evt også høre det vis den tikker i en dyse

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#30   13. jan 2017 Så har jeg endelig fået skildt da til egr ventilen..
    Syntes ikke det ser meget slemt ud med sod, men der er hul i den
    Kan det være årsagen til at den kører ustabile med Power??

profilbillede
  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#31   13. jan 2017 Kan også se at der er meget vådt omkring den ene dyse, kan det være årsagen til udstødning gas i kabinen??

profilbillede
  • #32   13. jan 2017 Jeps din flameskive ser ud til at være gået, hvis du selv skifter den så husk at få den gamle med op ! den kan meget nemt side fast nede i smiley

• #33   13. jan 2017 og det samme med dysen, den kan også side rigtig godt fast smiley

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#34   13. jan 2017 Ok...
    Kan bare ikke rigtig finde nogen steder hvor man kan få flammeskiver
    Det er ikke nok bare at efterspænde ??

Hvad med egr ventilen på billedet over, kan det være årsagen til at den har periodevis udfald på Power?? Eller vil det være en anden årsag?

• #35   13. jan 2017 har t hansen dem ikke engang? ja egr kan nemt være problemet smiley

• #36   13. jan 2017 som jeg nævnte ret tidligt i tråden, sidder luftfilter kassen løst og rasler imod din egr ventil, indtil der går hul på den, hvis du ikke får den til at sidde rigtigt, rasler den også hul på din nye egr ventil.

der kommer også udstødningsgas, ud af det hul som er i egr ventilen smiley

• #37   14. jan 2017 jeg køber flammeskiver ved peugeot og Citroën de ikke dyre mener jeg gav et 200kr

• #38   14. jan 2017 men det nemt at se den dysse er utæt det med at få skiftet de skiver for vis du forsætter med at køre med en utæt flammeskiver kan dysser gro helt fast og ned ven flamme skiven kan der brænde en rille så toppen går til så det ikke sundt at blive ved med at køre

• #39   14. jan 2017 og det med luft filter kasse er godt nok men det er oven på elstyringen af egr luftfilterkassen kan gå så den kan kun gå til pga det ikke blive utæt oven i for udstødning gas men det bare når luftkasse er taget af at sætte et stykke gummi fast på luftfilterkassen der hvor den kan skæve på det har jeg gjort ved 3 af de 1.6 hdi nu så den fejl væk

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#40   14. jan 2017 Ok, jeg har fået fat i nogle nye dele.
    Men nu har jeg et nyt problem...
    En af de fjerde låse der sidder på dyserne er hoppet af og faldt ned i topstykket til ventilerne..
    Er der nogen der har en tegning eller billede af topstykket??
    Jeg skal vel have fat i den fjeder så den ikke laver ballade

• #41   14. jan 2017 Ja helst kan du ikke tage den op med en magnet

• #42   14. jan 2017 .

profilbillede
  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#43   14. jan 2017 Nej Desværre, det har jeg prøvet, det resulterede bare i at den røg helt ned i olien imellem ventilerne

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#44   14. jan 2017 Burde der ikke være en pakning mellem topstykke og topdæksel ??

• #45   14. jan 2017 du skal have tandrem og knastaksler af så, topdækslet, fungerer også som knastleje overfald, der er kun flydende pakning imellem

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#46   15. jan 2017 Hold da op det er en besværlig motor...

• #47   15. jan 2017 Nej den er ikke mere besværlig motor end mange andre idag smiley

• #48   15. jan 2017 Fik du fat i den

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#49   15. jan 2017 Jeg har ikke fået pillet topdækslet af endnu...
    Der er et job der tager al min tid...
    Men er det virkelig nødvendigt at tage tandrem osv af ???
    Sidder dækslet ikke bare oven på ??

• #50   15. jan 2017 Når du taget hele topdækslet i alu af det holder knasteren vis du er meget forsigtig kan du holde den ene knasterne på plads så tandremmen ikke hopper men vær forsigtig evt brug strips ved hjulen ved tand remmen vis du forstår og tjek når det hele er samlet igen den står rigtig

profilbillede
  • #51   15. jan 2017 dækslet holder knastakslerne, og hvis tandremmen sidder på når du piller det af, vipper knasterne op smiley

• #52   15. jan 2017 det så kun at rem hjul til den ene knast den anden bliver drevet af en kæde så du skal kun holde den knast hvor remhjulet sider på men få en anden til at holde den så du kan samle den klips op og sætte dækslet på hjem det ikke nemt alene

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#53   15. jan 2017 Kan man ikke holde den med en båndstrammer???

• #54   15. jan 2017 Du kan slet ikke fiske den om med en magnet ? smiley

• #55   15. jan 2017 det ikke nemt for du kan jo først komme til knasten nu når du tager alu dækslet af jeg plejet at finde noget jeg kan skruge i gevindhullerne der går over knasten de gevind dækslet er skruget fast i vis du forstår

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#56   15. jan 2017 Problemet er at jeg har haft fat i den, men den faldt af magneten igen og ligger nu helt nede i olien så jeg ikke kan se den mere, og jeg har ikke nogen magnet der er lille nok og smidig nok til at komme helt der ned

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#57   15. jan 2017 Jo jeg forstår godt hvad du mener...

• #58   15. jan 2017 jeg plejet at finde en lang skrugetrækker vis den lægger lang nede og sæt en magnet på den så den bliver magnetiske og tage evt skruger skiver klips op med har du prøvet det

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#59   15. jan 2017 Jeg har ikke nogen magnet der er lille nok som også har kræft nok til at hæfte til klipsen...
    Den skal jo være meget lille for at kunne gå ned under knastakslen

• #60   15. jan 2017 jeg har før haft held med et langt stykke svejsetråd, hvor du bukker enden af tråden med en skævbider, og lidt klipper den bukkede ende spids, så kan den få fat i ret små ting, og svejsetråden er så fleksibel, at du kan få den de fleste steder hen dernede smiley

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#61   15. jan 2017 Tja men det kræver jo at du ved hvor den er og kan se den...

• #62   15. jan 2017 Du skal heller ikke sætte magneten på enden du skal sætte den på oppe ved toppen ved håndtaget så bliver skrugetrækker magnetisk eller kør magnet op og ned af skrugetrækker det gør også den bliver magnetisk i et stykke tid

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#63   15. jan 2017 Ok, ja det har jeg ikke prøvet... Det kan jo være at det var en ide... Så skal jeg bare finde en kraftig magnet

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#64   15. jan 2017 Jeg kan simpelthen ikke få den op det fra og jeg kan hverken se den eller mærke den...
    Hvad vil der ske ved at lade den ligge???

• #65   15. jan 2017 er du heldig ryger den ned i bundkaret og bliver det nede men det kan jo også gå igennem knasten oliestammer cylender og det men tvivler der sker noget ved det den er jo meget lille

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#66   15. jan 2017 Ja, altså så vidt jeg lige kan finde udad, ligger den helt nede i bunden, det jeg ikke kan finde udad er om ventilerne er hævet lidt over bunden ???

• #67   15. jan 2017 der er jo flow på olien, sådan en fætter kan havne mange steder, jeg vil på ingen måde anbefale at lade den ligge, der er kun den sure vej smiley

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#68   16. jan 2017 Hmmm...
    Nu gik jeg så samlet det hele igen, den startede også et kort øjeblik og så gik den ud...
    Nu vil den ikke starte igen..
    Nogen ide???

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#69   16. jan 2017 nå, fandt udad at den ene af de plast dimser der sidder oven på dyserne er revnet, så der kommer diesel ud... (går ud fra det er diesel)

Nogen der ved hvad den dims hedder ???
    de sidder vel sammen alle 4 så man skal skifte det hele ???

• #70   16. jan 2017 dyse retur slanger.

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#71   16. jan 2017 ok... kan det være årsagen til den ikke vil starte ?

• #72   16. jan 2017 Har du ikke haft dyse rørene af ? for så skal du jo lige pumpe på dem "bold" ved filteret, for selvom den slange der er knækket, sku den gerne kunne starte smiley

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#73   16. jan 2017 Jo det har jeg...
    Kunne ikke finde nogen pumpe nogen steder..
    Så jeg læste at det var nok bare at køre med starteren lidt længere...
    Men det virker ikke...
    Jeg har også haft filteret af få det var lettere at komme til egr ventilen

• #74   16. jan 2017 Når du står og kigger ned i motor rummet, så ovre i venstre side ved siden af luftfilter kassen er der sådan en aflang plastic "bold" smiley pump den hård og prøv en igen smiley

• #75   16. jan 2017 der plejet at være en bold til at pumpe og ja vis du har en utæthed så starter den heller ikke da en trækker luft ind i systemet men har oplevet nogen nyer 1.6 psa hvor jeg skulle udluftet systemet med en sugepumpe vis bolden ikke er der

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#76   17. jan 2017 Luft filteret sidder da i højre side når jeg står foran og kigger ned i motorrummet

• #77   17. jan 2017 tar du ikke lige et billede af motor rummet? smiley

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    okt 2013

#78   18. jan 2017 Jeg fandt den, den sidder faktisk oven på motoren foran luftfilteret...
    Fik også liv i den...
    Men den ene af de plastik dimser der sidder på dyserne er utæt...
    (Det er oven i købet den nye jeg har købt)
    Så skal lige se op om det evt er en pakning

• #79   11. sep 2017 Hvor kan man se hvad fejlkode P1461 står for på en Peugeot 207 1,6 hdi fra 08
    På forhånd tak
    Leif

Kommentér på:
hjælp til tydning af fejlkoder :)

Annonce