20.597 visninger
|
Oprettet:
CVT-Gearkasse - Holdninger {{forumTopicSubject}}
Hvad er folks erfaringer med biler med CVt-gearkasser?
jeg var i weekenden ude at prøvekøre en Toyota Yaris Hybrid med CVT gearkasse, og HOLD DA K... noget træls noget at køre med.
Når den går fra batteridrift og man vil f.eks køre motorvej (eller bare lidt lande vej med overhalinger. Det der med at den tager "fulde" omdrejninger når man giver den lidt gas, det er sgu ikke nogen fornøjelse (det lyder næsten som motoren er ved at hoppe ovenud). Den lyder totalt overbelastet
Er alle CVT sådan indrettet?
eller er det fordi det er en Yaris Hybrid som kun er beregnet til bykørsel
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Sådan er alle CVT gearkasser, det er det man kalder for milliongear, og det virker som på en scooter hvor omdrejningerne stiger ifbm at man giver gas, og så vil hastigheden på et tidspunkt "indhente" omdrejningerne..
Har ikke prøvet det, men bare teorien bag det lyder som lort..
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 734
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.797
Har lige kørt i en Audi idag fra 2012 med multitronic lorte gearkasse.
Kører af helvedes til. Så hellere manuel gear.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Der er fordele og ulemper ved e-cvt.
Fordelen er at du kan køre utroligt stille og komfortabel hvis du ikke har travlt. Du bestemmer selv hvor mange omdrejninger den skal tage,d et afhænger af din højre fod.
Ulempen er som du selv skriver ved overhalinger og på motorvejen, men det er altså noget man vænner sig til.
Personligt elsker jeg vores auris incl e-cvt gearet, den er virkelig velkørende og komfortabel. I det daglige holder den sig pænt nede i de rolige omdrejninger, jeg vil så dog sige at det er meget sjældent vi kører motorvej, der er 80 km til den nærmeste.
Yaris er dog nok også den mindst harmoniske af hybriderne, men det er jo også den mindste.
okt 2003
Følger: 25 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 368 Svar: 3.532
Og jeg havde da en idé om at når Audierne kører med det, og nogle andre producenter, at så ville det være bedre
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Jeg vil til enhver tid foretrække dobbeltkobling aut. gear, men det er sikkert også dyrer at producere.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Jeg bryder mig f.eks. ikke om dsg, men det er jo ikke dsg det er galt med, men mig
Og holdbarheden på toyotas løsning er der ingen der kan sige noget til
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.797
Kan du sige dyrer?!
De første CVT gearkasser fra Audi havde en tildens til at gå i stykker.
Kæden lavede ridser i tallerkenerne inde i gearkassen og til sidst er ridserne (Spor) så dybe at kæden bliver revet med rundt og flækker akslen og smadrer det hele.
Reparation til +50.000 kr.
De nye gearkasser på Audi er noget bedre, men kører næsten lige så ringe.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Ja, det er billigt at lave en cvt gearkasse. Men gearkassen i en toyota hybrid er ikke en almindelig cvt gearkasse, men en e-cvt.
En almindelig cvt gearkasse er med en kæde eller et stålbælte hvorimod den i toyotas hybrider er en e-cvt gearkasse hvor alt indeni den foregår elektronisk med planethjul og konstant skiftende udveksling, dertil kommer elmotoren der er bygget i samme enhed. Den gearkasse er altså uden bælte, så det mekaniske slid der er omtalt er der ikke. Tilgængæld er det en ret dyr gearkasse at producere.
Så vil jeg i øvrigt tilføje med toyotas hybrider at der kun er 2 typer mennesker. Enten elsker man dem, eller også kan man slet ikke udstå dem.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 462 Emner: 201 Svar: 1.042
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
okt 2003
Følger: 25 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 368 Svar: 3.532
Og ikke bare fuld pede som den så gjorde, og så stiger hastigheden kun
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Ved at omdrejningerne stiger til x antal rpm og lade den ligge der, så kan fabrikanten lave så den har sin max effekt og max moment ved de omdrejninger.
En anden ting er også at stiger omdrejninger og hastigheder sammen, så vil du have en motor der kører med mange omdrejninger når du kører ud af vejen. Med e-cvt kan du køre 130 km/t med 1200 rpm. Ud af landevejen ligger vores auris også på 11-1200 rpm (har haft tester med for at se tal).
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.269
maj 2016
Følger: 1 Svar: 7
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
ja hold da op, sådan en Audi 2.7 TDI er jo en ren racermaskine.
"Hårdt pumpede biler"? slap dog lige af.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Er det normalt at CVT gearkasser kan det? For det med at omdrejningerne er konstante i D, under acceleration, virker ret kedeligt.
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 206
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 575 Svar: 2.151
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Men er den ikke designet på den måde, så holder den bare omdrejningerne i forhold til hvor meget man trykker på speeder, i princippet som en scooter
okt 2017
Følger: 1 Svar: 1
nov 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 13 Emner: 115 Svar: 749
Primeraen trækker både hestetrailer og får laaaange ture indimellem..
Bilen er ikke køn, men for satan den har overrasket os
2.0 benzin og tager knap 3200omdr ved 150+km/t
Ca 11+ km/l. 12,5 ved 200-300km motorvej i et stræk
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 110 Biler: 3 Svar: 1.016
CVT-Gearkasse - Holdninger