{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.597 visninger | Oprettet:

CVT-Gearkasse - Holdninger {{forumTopicSubject}}

Hvad er folks erfaringer med biler med CVt-gearkasser?

jeg var i weekenden ude at prøvekøre en Toyota Yaris Hybrid med CVT gearkasse, og HOLD DA K... noget træls noget at køre med.

Når den går fra batteridrift og man vil f.eks køre motorvej (eller bare lidt lande vej med overhalinger. Det der med at den tager "fulde" omdrejninger når man giver den lidt gas, det er sgu ikke nogen fornøjelse (det lyder næsten som motoren er ved at hoppe ovenud). Den lyder totalt overbelastet

Er alle CVT sådan indrettet?

eller er det fordi det er en Yaris Hybrid som kun er beregnet til bykørsel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  CVT-Gearkasse - Holdninger
  • #2   10. jan 2017 Det har ikke noget med at det er en hybrid, eller med at motoren er lille at gøre..

    Sådan er alle CVT gearkasser, det er det man kalder for milliongear, og det virker som på en scooter hvor omdrejningerne stiger ifbm at man giver gas, og så vil hastigheden på et tidspunkt "indhente" omdrejningerne..

    Har ikke prøvet det, men bare teorien bag det lyder som lort..


  • #4   10. jan 2017 og det er det rageste skrammel og køre med.. Audi havde også det system i deres gamle multitronic gearkasser..

  • #5   10. jan 2017 Mathias P : Gamle?

    Har lige kørt i en Audi idag fra 2012 med multitronic lorte gearkasse.
    Kører af helvedes til. Så hellere manuel gear.


  • #6   10. jan 2017 Ja, det virker som på en scooter, dog elektronisk styret.
    Der er fordele og ulemper ved e-cvt.
    Fordelen er at du kan køre utroligt stille og komfortabel hvis du ikke har travlt. Du bestemmer selv hvor mange omdrejninger den skal tage,d et afhænger af din højre fod.
    Ulempen er som du selv skriver ved overhalinger og på motorvejen, men det er altså noget man vænner sig til.

    Personligt elsker jeg vores auris incl e-cvt gearet, den er virkelig velkørende og komfortabel. I det daglige holder den sig pænt nede i de rolige omdrejninger, jeg vil så dog sige at det er meget sjældent vi kører motorvej, der er 80 km til den nærmeste.

    Yaris er dog nok også den mindst harmoniske af hybriderne, men det er jo også den mindste.


  • #7   10. jan 2017 Jeg kender godt teorien bag CVT/milliongearet. Jeg havde dog bare aldrig drømt om at det var sådan at køre med...

    Og jeg havde da en idé om at når Audierne kører med det, og nogle andre producenter, at så ville det være bedre


  • #8   10. jan 2017 Er det egentlig fordi at det er et billigt aut. gear at flere biler er begyndt at kunne fås med CVT?

    Jeg vil til enhver tid foretrække dobbeltkobling aut. gear, men det er sikkert også dyrer at producere.


  • #9   10. jan 2017 Det kører jo som det skal, at du ikke kan lide det er jo din sag.. Det kører som det er designet til.
    Jeg bryder mig f.eks. ikke om dsg, men det er jo ikke dsg det er galt med, men mig smiley

    Og holdbarheden på toyotas løsning er der ingen der kan sige noget til smiley


  • #10   10. jan 2017 Rønningen : "Og jeg havde da en idé om at når Audierne kører med det, og nogle andre producenter, at så ville det være bedre"
    Kan du sige dyrer?!

    De første CVT gearkasser fra Audi havde en tildens til at gå i stykker.
    Kæden lavede ridser i tallerkenerne inde i gearkassen og til sidst er ridserne (Spor) så dybe at kæden bliver revet med rundt og flækker akslen og smadrer det hele.
    Reparation til +50.000 kr.
    De nye gearkasser på Audi er noget bedre, men kører næsten lige så ringe.


  • #11   10. jan 2017 #8
    Ja, det er billigt at lave en cvt gearkasse. Men gearkassen i en toyota hybrid er ikke en almindelig cvt gearkasse, men en e-cvt.

    En almindelig cvt gearkasse er med en kæde eller et stålbælte hvorimod den i toyotas hybrider er en e-cvt gearkasse hvor alt indeni den foregår elektronisk med planethjul og konstant skiftende udveksling, dertil kommer elmotoren der er bygget i samme enhed. Den gearkasse er altså uden bælte, så det mekaniske slid der er omtalt er der ikke. Tilgængæld er det en ret dyr gearkasse at producere.

    Så vil jeg i øvrigt tilføje med toyotas hybrider at der kun er 2 typer mennesker. Enten elsker man dem, eller også kan man slet ikke udstå dem.


  • #12   10. jan 2017 Jeg mener at Subaru kører med CVT gearkasser og har hørt det skulle være en sand fornøjelse. Nogen som ved mere?

  • #13   10. jan 2017 Ja, Subaru bruger også CVT gearkasser, og Honda bruger det også i nogle af deres modeller.

  • #14   10. jan 2017 Jeg har prøvet en subaru forrester med cvt. Det er en almindelig cvt med bælte, og personlig synes jeg ikke meget om den.

  • #15   10. jan 2017 Jeg havde nok bare forestillet mig at i en CVT gearkasse, ville omdrejninger stige sammen med hastigheden kun fra 1000 og op til max uden gearskift., som i at der kun er "et" gear

    Og ikke bare fuld pede som den så gjorde, og så stiger hastigheden kun


  • #16   10. jan 2017 Nej, så er det dig der har misforstået noget. Hvis man gør som du beskriver, så har man jo ingen trækkraft ved lave hastigheder.
    Ved at omdrejningerne stiger til x antal rpm og lade den ligge der, så kan fabrikanten lave så den har sin max effekt og max moment ved de omdrejninger.

    En anden ting er også at stiger omdrejninger og hastigheder sammen, så vil du have en motor der kører med mange omdrejninger når du kører ud af vejen. Med e-cvt kan du køre 130 km/t med 1200 rpm. Ud af landevejen ligger vores auris også på 11-1200 rpm (har haft tester med for at se tal).


  • #17   10. jan 2017 De kører fint hvis du accelerere langsomt, men trykker man lidt på pedalen, så er det som at køre en begrænset scooter.

  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 7
    #18   10. jan 2017 Det er da helt utroligt så kloge folk er ang cvt. Køre selv audi a6 2,7 tdi V6 Den trækker helt fantastisk og hvis man vil mere så ned i S Og den kan sagtens følge div unge fyre i deres hårdt pumpede biler ????????????

  • #20   10. jan 2017 https://www.youtube.com/watch?v=NMt8es1Cr9M



    ja hold da op, sådan en Audi 2.7 TDI er jo en ren racermaskine.


    "Hårdt pumpede biler"? slap dog lige af. smiley


  • #22   10. jan 2017 Jeg har aldrig kørt en Audi med det gear, det er faktisk meget sjovt at se at den fungerer som en typisk CVT i D, og som alm. aut. gear i S.

    Er det normalt at CVT gearkasser kan det? For det med at omdrejningerne er konstante i D, under acceleration, virker ret kedeligt.


  • #23   11. jan 2017 Ja min går også op i omdrejninger i D , virker som om man ikke kan finde ud af at skifte gear :-/, og i S simulere den 7 gear, dog skifter den først når den kommer meget højt op i omdrejninger, eller man kan gøre det selv..

  • #24   28. jun 2017 Har cvt i min a6 2,7 tdi og den kører slet ikke som i skriver og som den i videoen, i D skifter den ved 2000-2500 omdrejninger ved normal kørsel.

  • #25   28. jun 2017 Det er fordi audi har valgt at lade den gøre som om den skifter gear.
    Men er den ikke designet på den måde, så holder den bare omdrejningerne i forhold til hvor meget man trykker på speeder, i princippet som en scooter smiley


  • Torben J
    Torben J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #26   28. okt 2017 CVT gear kører som en drøm, har efter 100t km aldrig fortrudt.

  • #27   28. jan 2020 Bare for at blande grus i det hele, så har vi en primera med cvt gear fra år 2000.. den kostede 2700kr for 2 år siden med 278.000km, nu har vi rundet 325.000km.. den kører fantastisk og væsentlig bedre end vores touran med dsg gear- som er serviceret og kørt 233.000.
    Primeraen trækker både hestetrailer og får laaaange ture indimellem..
    Bilen er ikke køn, men for satan den har overrasket os smiley smiley
    2.0 benzin og tager knap 3200omdr ved 150+km/t
    Ca 11+ km/l. 12,5 ved 200-300km motorvej i et stræk smiley


  • Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 9 Følgere: 110 Biler: 3 Svar: 1.016
    #28   28. jan 2020 yaris og auris hybrid e cvt kan jeg personlig ikke fan af. men tværtimod er fan af corrolla og rav4 det den nyeste generations e cvt fra Toyota

Kommentér på:
CVT-Gearkasse - Holdninger

Annonce