11.045 visninger
|
Oprettet:
Fordele og ulemper ved Start/Stop {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har netop fået en bil med Start/Stop-funktion.
Fordelene er forholdsvis åbenlyse (bedre for miljø, brændstofbesparende), men nu tænker jeg om der måske også er ulemper forbundet med teknikken?
Er det skadeligt for batteri/tændrør mv. i længden og soder partikelfilter måske hyppigere til - er der nogen som har erfaringer?
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4403 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Her den anden dag sad jeg i kø, og kørte side om side med en Mercedes med start/stop, og over ca. en halv km, tror jeg den startede og stoppede 20 gange.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
men en starter vil unægtelig blive mere slidt ved det, og en moderne motor bruger mpske 0,5-1L brændstof i timen, så jeg ville nok bare slå det fra...
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 76 Biler: 12 Emner: 35 Svar: 377
Når motoren stopper, så stopper oliesmøring også, og sådan en turbo kan let snurre med 100.000 - 200.000 omdrejninger, og så gentagende gange, uden smøring, ny turbo ??
Derudover er der jo enten starter eller generator som bliver slidt meget mere, remme, og sikkert også Partikelfilter, da udladning er højere i start øjeblikket.
Jeg slår det altid fra på mine biler.
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 63 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 1.204
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Jeg synes det er dejligt nu men irriterende i starten, bilen starter hurtigere end biler uden, og den starter ihvertfald hver gang inden du når at sætte den i gear
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 232
Har haft den slået fra siden begyndelsen. I mine øjne er det ikke sundt for motoren eller andet.
apr 2015
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 86
mar 2011
Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 47 Svar: 587
jul 2002
Følger: 7 Følgere: 71 Biler: 10 Emner: 5 Svar: 124
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.687
Den med turboen på nyere diesel tager skade på grund af omdrejningerne tror jeg heler ikke har den stor betydning da min teori er at vnt systemet i de turboer er med til at sænke turbo bladets hastighed når man kommer ned i fart, det eneste negative jeg kan se ved at motoren slukker er hvis turboen er meget meget varm, under forhold du ikke normalt vil opnå på offentligeveje, altså f.eks bane kørsel.. så kan den olie film der stopper ved turboen selvfølgelig brænde af så du ikke har smørelse under den korte opstart.
Fordele er måske at du ikke fylder unødige sod i dit partikelfilter ved tomgangs kørsel,
Og at du selvfølgelig køre lidt længere på literen under bykørsel og spare miljøet for et x antal skadelig tomgangs gasser ved stilstand
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
Den gør det heller ikke hvis man kører med A/C tændt (af selvsagte grunde), eller hvis motoren er over 80 grader (+/-, aflæst, men hvis man har kørt med 2ton på krogen, så bliver den over 80 :-))
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.968
http://ekstrabladet.dk/biler/vidste-du-det-derfor-boer-du-altid-dreje-til-hoejre/6526218?ref=lokalavisen
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
Personligt bruger jeg det ALDRIG !
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Vores slukker og starter også efter hvad klimaanlægget er sat til og hvis temperaturen bliver for høj eller kold og hvis solen skinner meget slukker den ikke
Jeg sætter den altid i frigear når der er kø eller når jeg holder stille, gider ikke sidde og holde på koblingen til der bliver grønt eller køen flytter sig 5 meter
Den slukker ikke hvis man ikke har sele på og springer i gang hvis man drejer rattet eller træder flere gange/pumper bremsen ej hellere hvis det er frost vejr eller motoren er kold eller der er meget lidt brændstof på
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 76 Biler: 12 Emner: 35 Svar: 377
Jeg kører med automatgear, og den aktivere start / stop ved 14km/t.
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.138
Men måske ok ved ofte motorvejs-kø-kørsel ?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.449
jan 2018
Følger: 1 Svar: 4
På værkstedet siger de at jeg skal bruge motoren til at bremse med ellers lader generatoren ikke på batteriet!
Det lyder helt gak - så er det jo en ulempe at køre langture hvor der jo så netop ikke bliver ladet!
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
jan 2018
Følger: 1 Svar: 4
Og værkstedets forklaring efter et servicebesøg var at det virkede efter en opladning af batteriet. Jeg hører ellers ikke til dem der misbruger mit batteri ved at tænde for alt muligt der bruger strøm.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 333 Emner: 79 Svar: 869
jan 2018
Følger: 1 Svar: 4
Jeg tænker på om generatoren lader nok eller om batteriet ikke er helt på toppen...
Foreløbig slår jeg Eco-funktionen fra når jeg skal ud at køre, og så er jeg spændt på at følge udviklingen hen over foråret.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.687
syndes det lyder underligt at værkstedet siger din bil kun vil lade under motor brems da du så aldrig ville kunne køre en lang tur uden at dræne dit batteri.
jan 2018
Følger: 1 Svar: 4
Det var sikkert heller ikke en mekaniker jeg talte med, men én fra kontoret hvor jeg afleverede nøglen.
okt 2018
Følger: 1 Svar: 1
som en sidenote:
seat mii 2016 med start/stop.
denne funktion virker kun ved:
- Føreren skal have spændt sikkerhedsselen.
- Førerdøren skal være lukket.
- Motorhjelmen skal være lukket.
- Motoren skal have nået en minimumstemperatur.
- Bilen har været i bevægelse, siden sidste gang motoren blev standset.
- Batteriet skal være tilstrækkeligt opladet.
- Batteriets temperatur må hverken være for lav eller for høj.
- Bilen må ikke befinde sig på en meget stejl stigning.
taget direkte fra manual
Fordele og ulemper ved Start/Stop