{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.045 visninger | Oprettet:

SB
SB
Tilmeldt:
30. mar 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Fordele og ulemper ved Start/Stop {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har netop fået en bil med Start/Stop-funktion.
Fordelene er forholdsvis åbenlyse (bedre for miljø, brændstofbesparende), men nu tænker jeg om der måske også er ulemper forbundet med teknikken?
Er det skadeligt for batteri/tændrør mv. i længden og soder partikelfilter måske hyppigere til - er der nogen som har erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele og ulemper ved Start/Stop
  • #1   30. mar 2017 Jeg har før tænkt på om det på nogen måde belaster starter, motor etc.

    Her den anden dag sad jeg i kø, og kørte side om side med en Mercedes med start/stop, og over ca. en halv km, tror jeg den startede og stoppede 20 gange.


  • #2   30. mar 2017 Tror de fleste start stop kun virker når motoren er driftsvarm, så ville ikke bekymre mig for tændrør og lignende..

    men en starter vil unægtelig blive mere slidt ved det, og en moderne motor bruger mpske 0,5-1L brændstof i timen, så jeg ville nok bare slå det fra...


  • #3   30. mar 2017 Kører man f. Eks af på en afkørsel fra motorvejen, ned for at holde stille ( og motoren stopper) så er det ihvertfald noget lort på en bil med turbolader ( de fleste biler, specielt alle diesel biler efterhånden )

    Når motoren stopper, så stopper oliesmøring også, og sådan en turbo kan let snurre med 100.000 - 200.000 omdrejninger, og så gentagende gange, uden smøring, ny turbo ??

    Derudover er der jo enten starter eller generator som bliver slidt meget mere, remme, og sikkert også Partikelfilter, da udladning er højere i start øjeblikket.

    Jeg slår det altid fra på mine biler.


  • #5   30. mar 2017 en som arbejder hos Peugeot har fortalt at PSA's biler bruger generatoren til start/stop, og ikke starteren. ved dog ikke om det kan lade sig gøre på den måde smiley

  • #6   30. mar 2017 Min slukker ikke før efter et halvt-helt minuts tid hvis jeg eksempelvis har kørt hårdt eller stopper hurtigt op på motorvej osv
    Jeg synes det er dejligt nu men irriterende i starten, bilen starter hurtigere end biler uden, og den starter ihvertfald hver gang inden du når at sætte den i gear


  • #7   30. mar 2017 Har købt sprit ny bil i oktober med start/stop funktion.
    Har haft den slået fra siden begyndelsen. I mine øjne er det ikke sundt for motoren eller andet.


  • #8   30. mar 2017 Ved starteren normalt er stærkere på biler mef start/stop netop for ar kompensere for se ekstra startere, så der burde være taget højde for den del. Mener også at de fleste måler på batteriet, motorens drifttemperatur, om turbo lige har været belastet osv. Før den slukker.

  • #9   30. mar 2017 Jeg arbejder ved Audi, og jeg har også forhørt mig om emnet. Der er ikke blevet skiftet så meget som én starter pga. start /stop. Turboer skiftet vi sjældent, så de lader heller ikke til at lide under det. Så vidt jeg ved, har vi aldrig haft problemer med noget, der skyldes start/stop.

  • #10   30. mar 2017 Vores "gamle" BMW fra 2008 har det også, men jeg fravælger også at bruge det.

  • #11   30. mar 2017 Tvivler stærkt på at ingenørene der designer bilerne ikke har taget højre for det.

    Den med turboen på nyere diesel tager skade på grund af omdrejningerne tror jeg heler ikke har den stor betydning da min teori er at vnt systemet i de turboer er med til at sænke turbo bladets hastighed når man kommer ned i fart, det eneste negative jeg kan se ved at motoren slukker er hvis turboen er meget meget varm, under forhold du ikke normalt vil opnå på offentligeveje, altså f.eks bane kørsel.. så kan den olie film der stopper ved turboen selvfølgelig brænde af så du ikke har smørelse under den korte opstart.

    Fordele er måske at du ikke fylder unødige sod i dit partikelfilter ved tomgangs kørsel,
    Og at du selvfølgelig køre lidt længere på literen under bykørsel og spare miljøet for et x antal skadelig tomgangs gasser ved stilstand


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #13   30. mar 2017 vores 308 gør det først hvis motor er over 15grader, og du har kørt over 20km/t, så i langsom kø kørsel dør den ikke konstant smiley (kræver jo også du kobler ud af gear og slipper kobling).
    Den gør det heller ikke hvis man kører med A/C tændt (af selvsagte grunde), eller hvis motoren er over 80 grader (+/-, aflæst, men hvis man har kørt med 2ton på krogen, så bliver den over 80 :-))


  • #14   30. mar 2017 Man kan jo også begynde kun at dreje til højre, så er man nok endnu bedre ved miljøet, og får flere km for sine penge samtidig smiley
    http://ekstrabladet.dk/biler/vidste-du-det-derfor-boer-du-altid-dreje-til-hoejre/6526218?ref=lokalavisen


  • #15   30. mar 2017 Vi har det også på Up'en.

    Personligt bruger jeg det ALDRIG ! smiley


  • #16   30. mar 2017 Altså vores 208 slukker ofte i rulle kø også selvom hastigheden ikke kommer over 10 men hvis man har kørt den hård går der et halvt minuts tid før den går ud, om det er for at smører turboen til den er kølet af ved jeg ikke men det er et godt bud

    Vores slukker og starter også efter hvad klimaanlægget er sat til og hvis temperaturen bliver for høj eller kold og hvis solen skinner meget slukker den ikke

    Jeg sætter den altid i frigear når der er kø eller når jeg holder stille, gider ikke sidde og holde på koblingen til der bliver grønt eller køen flytter sig 5 meter smiley

    Den slukker ikke hvis man ikke har sele på og springer i gang hvis man drejer rattet eller træder flere gange/pumper bremsen ej hellere hvis det er frost vejr eller motoren er kold eller der er meget lidt brændstof på


  • #17   1. apr 2017 På PSA er det rigtigt nok generator som starter motoren igen. Den bliver ladet via en kondensatorer. Den tørner motoren med mange flere omdrejninger end starteren.

    Jeg kører med automatgear, og den aktivere start / stop ved 14km/t.


  • #18   1. apr 2017 Bruger det aldrig. smiley .....Synes det er irriterende.


    Men måske ok ved ofte motorvejs-kø-kørsel ? smiley


  • #19   1. apr 2017 en af de små tekniske løsninger som vi kunne være foruden nøjagtig som de baglygter uden lys...

  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #20   16. jan 2018 Min Corsa's start/stop-funktion holdt op med at virke efter 2 uger! (er fra December 2017)
    På værkstedet siger de at jeg skal bruge motoren til at bremse med ellers lader generatoren ikke på batteriet!
    Det lyder helt gak - så er det jo en ulempe at køre langture hvor der jo så netop ikke bliver ladet!


  • #21   16. jan 2018 Er det ikke bare fordi det er koldt? Min går hellere ikke ud ret ofte grundet de lave temperaturer vi har pt smiley


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #22   19. jan 2018 Det kan sagtens være. Men andre biler kan sagtens.
    Og værkstedets forklaring efter et servicebesøg var at det virkede efter en opladning af batteriet. Jeg hører ellers ikke til dem der misbruger mit batteri ved at tænde for alt muligt der bruger strøm.


  • #23   19. jan 2018 Min er pt også mere villig til at holde sig tændt. Plejer at hjælpe på det, når jeg har kørt lidt længere end normalt. Den anden dag, da der var minus 5-8 grader, sukkede den slet ikke på min normale morgentur. Tænker det er temeperaturen du skal tænke i.

  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #24   19. jan 2018 Det er bare ikke det værkstedet fokuserer på. Og der har været rigtig mange dage med plusgrader siden jeg købte bilen.
    Jeg tænker på om generatoren lader nok eller om batteriet ikke er helt på toppen...
    Foreløbig slår jeg Eco-funktionen fra når jeg skal ud at køre, og så er jeg spændt på at følge udviklingen hen over foråret.


  • #25   19. jan 2018 De systemer holde øje med mange parameter. Kan nævne nogen som kølervands temperatur til motoren og inde i kabinen, om du bruge defrost på foruden, strøm på batteriet, om det ac er tændt osv..
    syndes det lyder underligt at værkstedet siger din bil kun vil lade under motor brems da du så aldrig ville kunne køre en lang tur uden at dræne dit batteri.


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #26   19. jan 2018 Nej, den forklaring holder ikke.
    Det var sikkert heller ikke en mekaniker jeg talte med, men én fra kontoret hvor jeg afleverede nøglen.


  • Frans l
    Frans l Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #27   21. okt 2018 køre med min slået fra d meste af tiden, undtaget ved kørsel i større byer med lange ventetider i lys kryds.

    som en sidenote:

    seat mii 2016 med start/stop.
    denne funktion virker kun ved:

    - Føreren skal have spændt sikkerhedsselen.
    - Førerdøren skal være lukket.
    - Motorhjelmen skal være lukket.
    - Motoren skal have nået en minimumstemperatur.
    - Bilen har været i bevægelse, siden sidste gang motoren blev standset.
    - Batteriet skal være tilstrækkeligt opladet.
    - Batteriets temperatur må hverken være for lav eller for høj.
    - Bilen må ikke befinde sig på en meget stejl stigning.

    taget direkte fra manual smiley


Kommentér på:
Fordele og ulemper ved Start/Stop

Annonce