{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.705 visninger | Oprettet:

BMW rep. af cylinder eller ej {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Ordnede for 3000 km siden en BMW 320 150hk der havde slugt et hvirvelspjæld ned i 2 cylindre.

Motortypen ser ikke ud til at hænge på træerne, og valgte at fikse den selvom det egentlig blev for dyrt. Turboen havde ædt stumper også, og trak rep. prisen en del op.

Sagen er desværre den at der har gemt sig en stump et sted i indsugningen - og hvor, det ved jeg ikke! Var 100 på at alt var i orden.

Den har ødelagt cyl. 3 og pløjet stemplet godt og grundigt den her gang, så det faktisk skraber på cylindervæggen og har ridset den en smule.

Motoren står ellers 100% med ny kæde, styr, turbo og alt det gode.

Hvad ville i gøre? Den skal umiddelbart have 4 nye ventiler, og sandsynligvis nyt stempel med ringe og en honing.

Er det spild af tid, og bliver det overhovedet godt, eller skal man finde en ny hest? Nogen der har erfaringer med honing og rep. ?

Takker på forhånd for alle inputs

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW rep. af cylinder eller ej
  • #1   12. jun 2017 Kan man ikke få en short blok til den i Tyskland ? smiley

men træls er det, oplevede det samme, ud over manden her var noget mere heldig smiley

profilbillede
  • #2   12. jun 2017 Ridsen er faktisk ikke så slem som den ser ud.

Men første gang havde den satme fået tæsk både i cylinder 3 og 4. Den fik skiftet de defekte ventiler, turbo, lavet kæde, smadret injector osv.

Den her gang er injector overlevet, men som du kan se på billedet har stumpet smadret sig fast næsten helt ude ved cylindervæggen.

Overvejer kraftigt at pille motoren ud, hone den og sætte et nyt stempel i. Resten af motoren er jo som sådan fin. Jeg skal med til spanien i den ( 4500 km ) d. 1. Juli, så løsningen skal også være holdbar... smiley

• #3   12. jun 2017 Ved bare ikke så meget om BMW når nu du skriver short-block.

Schmiedmann har en 2 liters diesel blok ( m47 ) med krumtap og alt, men den er boret anderledes end den her, som er en 150 hk m47. Ved ikke hvordan det kommer til at virke hvis jeg flytter alt derover. Mener 150 hk er boret til 1995 ccm, og 136 er 1955 ccm uden at være sikker.

• #4   12. jun 2017 en short blok er jo bare bundmotoren smiley

• #5   12. jun 2017 Her er der sådan set en der passer...
    https://www.schmiedmann.dk/da/bmw-E46/1963470-brugt?produkt=C26928
    Den koster 2000, men så forsvinder usikkerheden da for at cylinderen ikke er repareret korrekt. Alt det arbejde altså smiley

• #6   12. jun 2017 det kommer vel an på ham der samler den ? for den ser da fin ud smiley

• #7   12. jun 2017 Hvad tænker du på der? At blokken ser fin ud?

Jeg tænker bare at usikkerheden i at pille krumtappen ud, kontra at skifte hele blokken, der må fordelen jo ligge hos faktum at skifte hele blokken.

• #8   12. jun 2017 stempler og tap er da med i den motor fra schmiedmann? det er da bare at flytte alt over fra den anden motor smiley

• #9   12. jun 2017 nej undskyld min fejl det er der sku da ikke smiley

• #10   12. jun 2017 Jo jo, der står skam stempler og krumtap OK i beskrivelsen smiley

• #12   12. jun 2017 nånå, jamen så er det da bare at flytte alt over? smiley

• #13   12. jun 2017 Jeg skriver sgu meget, men er virkelig splittet her.

Stempel + pakninger osv. løber hurtigt over de 2000, som blokken koster.
    Og så er der ingen karl smart der har splittet den ad, og eksperimenteret med honing smiley

• #15   12. jun 2017 også et alternativ smiley

• #16   12. jun 2017 Den ser fin ud, men det er en 136 hk desværre smiley

• #18   12. jun 2017 Prøver at høre på motorblokken i første omgang.
    Tak for input, hører gerne mere hvis flere kommer forbi smiley

• #19   12. jun 2017 Hvis ikke blokken fejler mere end det på billedet, så kunne du overvejer og få den ene cylinder boret op..
    Også overstørrelse stempel i, så er du ihvertfald sikker på motoren er iorden.

Har lavet samme tur på en tdi'er jeg havde, købte dem af en kammerat som havde kørt den tør for vand, og den ene cylinder så lige sådan ud, den blev bare honet og fik nyt stempel og ringe..
    Den kørte fint bagefter, havde den i 3-4 år, og en kammerat købte den og kørte i den i i et års tid eller to inden han solgte den videre..

• #20   13. jun 2017 Der er en god pointe i at få den ordnet, når jeg nu kender blokken og ved resten er i orden.
    Men 1350 for stempel, opboring / honing, pakninger osv, så er vi stort set ved prisen på blokken fra schmiedmann.

Taget det i betragtning, ville du så stadig reparere den gamle motor?

• #21   13. jun 2017 Men for det første så er der ingen km på den blok fra schmiedmann, ikke at det nødvendigvis er noget problem, man kan jo sikkert få lov og måle cylinderne ud inden køb.
    Og pakningerne skal du jo bruge alligevel, ihvertfald toppakning.

Skulle jeg lave "ny" motor skulle lejerne ihvertfald åbnes og tjekkes, samt cylinderne have en hurtig honing samt ringe.

Din egen motor ved du hvor mange km har, og lejerne har du vel lige haft åbne, så du ved standen på dem.
    En rep inkl din egen timeløn, vil nok ligge i nærheden af en anden motor, men med mindre du ofre og får en bedre motor en den du har.
    Altså bedre i den forstand, mindre km og med garanti på km, så kan den nye motor jo være en risiko, da du ikke kender noget om dens historie.

Men igen du sikker på din top ikke osse fejler noget?
    I så fald, vil en ny motor (kompl blok/top) nok være billigere, self med km garanti, din egen turbo osv er jo ny.

• #22   13. jun 2017 Tak for input, har sjældent rodet mig så dybt ind i motorer, som nu.
    Jeg har ikke tjekket lejerne i den blok jeg har, jeg nægter næsten at tro at en lille metalstump knust mellem 2 stykker alu kan skade dem. Jeg kan vel være forkert på den?
    Topstykket er skadet på ventiler og skal planslibes, men det er ikke et problem. Problemet er om jeg tør at rode mig ud i en renovering af cyl. 3. Ridsen er egentlig ikke så slem som den ser ud.

De er bare ikke til at opdrive i 150 hk modellen, udover den blok jeg har fundet - jeg har postet alt for mange penge i det her nu, og prøver lidt at redde røven.

• #23   13. jun 2017 Men har du ikke skiftet nogen stempler sidst da den åd svirvels den første gang?

Der kan ske mange ting, lejet kan du se hvis du tager stemplet ud, der lille risiko for at plejlstangen er bukket.

Ha det er ærgerligt at poste mange penge i en rep, som så ikke holder eller er succes fuld ret længe.
    Men omvendt så er bilen vel osse for dyr til at skrotte, så hellere ofre lidt så bilen bliver stabil igen, end risikere og skulle lave noget igen om en måned, eller den brækker sig fuldstændigt.

Men ridserne i cylinderen er vel ikke noget du kan mærke med neglene ?

• #24   13. jun 2017 Topstykket blev repareret professionelt, men selvom stemplerne havde fået lidt tæsk så det altså ikke kriminelt ud, og pillede af den grund ikke motoren ud. Jeg er overbevist om at alt virkelig var helt var helt i orden, og havde den ikke slugt flere stumper havde den kørt længe. Det må du næsten tage mit ord på smiley

Den er nemlig ærgerlig at skrotte.
    Bilen har noget affektionsværdi for ham der har den, det er en M-line compact han selv har købt fra ny. Den er Spansk indregistreret og er her kun lovligt et stykke tid mere, hvorefter den skal klare turen til Spanien hvor den bliver mere af en sommerbil end en hverdagsbil.

Du har helt ret i det er bedre at gøre det ordentligt denne gang - jeg brænder indeni over at der var flere stumper i manifolden, men føler omvendt også at jeg gjorde hvad jeg kunne for at finde dem.

Ridserne kan mærkes med neglen, de er ensartede og ikke "dybe".

• #25   13. jun 2017 Og mange tak for inputs, det er det rene guld.

• #26   13. jun 2017 Hmm du en modig mand, ikke og tage stemplerne ud, når de har fået gok oven i smiley
    Osse selvom de ser fine ud..

Du sikker på den stump ikke sad i stemplet da i lavede den sidst?
    Og er alle de skader som er i stemplet noget som er kommet nu eller var det der osse før?

Hvordan ser de andre pløkker ud nu?

• #27   13. jun 2017 Stumpen var med 100% garanti en der gemte sig i indsugningsmanifolden.
    Mit bud er at hvirvelspjældet havde efterladt en "akselende" i dets sæde, som først blev suget ud nu her.

Stempel 3 og 4 var skadet sidst.
    Der ses nu tydelige, nye skader på stempel 3, som er værre end sidst.
    Stumpen er kilet ind i stempel 3, og ikke fortsat, så turbo er ok.
    Stempel 4 er ligesom sidst med små skader, dog funktionelt.

Alt var helt i orden efter sidst... Det er det nye "fremmedlegeme" der har ødelagt den.

Hvordan ser stemplerne ud?
    1 & 2 er helt i orden.
    3 er kværket godt og grundigt, inklusiv cylinder.
    4 er ligesom sidst, men har kørt godt og cylinder i orden.

• #28   13. jun 2017 Men har i ikke brugt et kit til og fjerne svirvlerne og haft manifolden af?
    Men uheldigt er det..

Som jeg skrev før så, det jo valgt dig og din makker må gøre, lave den eller få en ny blok/top..
    Køber du kun en blok ville jeg inspicere lejerne og skifte stempelringe, og self give blokken en honing.

• #29   13. jun 2017 Har fået pillet kværnen ud nu.

Har du nogen anelse om blokken er den samme fra en 2001 og 2004?
    Jeg står med en årg. 2004 EU4 og den Schmiedmann har er en 2001 EU3.

For mig ligner det at alle M47TUD20 fra 2001 - 2004 er den samme blok

Googler stadig videre

• #30   13. jun 2017 Hehe jeg er ikke BMW mand, så pas smiley

Jeg har bare lavet motorer som traktormekaniker og maskinmester smiley

• #31   13. jun 2017 Aha.
    Jeg er selv tidligere entreprenørmaskinmekaniker, så det er lidt begrænset hvor meget mere jeg roder i den her slags. Og roder noget mere i Opel når det endelig er smiley

Jeg finder lige ud af hvad jeg gør, jeg kan da lægge et billede op når den kører igen, haha. smiley

• #32   13. jun 2017 Arg det er skuda en diesel motor i den mindste smiley
    Det kun størrelsen til forskel smiley

Okay.

• #33   15. jun 2017 Nu ligger den i samle-selv-sæt på bordet, og grundet til den ridsede cylinder var selvfølgelig en klemt stempelring.

Søler, plejlstænger osv. ser helt OK ud.

Er stadig lidt splittet imellem 2 nye stempler eller bare 1, da stempel på cyl. 4 faktisk er okay bortset fra toppen. Ved ikke om det er tidspunktet at spare på smiley

• #34   15. jun 2017 Hehe ja det var næsten en selvfølge smiley

Ja de har nok ikke taget skade, men hellere bruge 5 min på det.
    Hvad er de flaps egentlig lavet af? Plast?

Hehe tja det kommer jo an på hvor slemt det er, hvis ikke ringene sidder fast i no 4.
    Så skulle det jo nok kunne køre.

• #35   15. jun 2017 Det her var den gamle model med stål flaps, BMW har lave nye flaps af plast til dem, har dog valgt bare at pille dem helt ud.

Ringene har tilsyneladende det spillerum de skal bruge i 4, og den binder på ingen måde.

• #36   15. jun 2017 Okay, ja det bliver nok ikke bedre af og være af plast smiley
    Men måske skaderne kan begrænses når/hvis de knækker smiley

Ja hvis ikke det har lavet skade endnu og brændkammeret er fint så køre det jo nok videre uden problemer.

• #37   1. jul 2017 Den kom ud at køre i går.
    Kunne ikke få fat i nye stempler så købte blokken fra Schmiedmann, men der sad krumtapsbolten til remhjulet så umenneskeligt fast at jeg ikke kunne skifte knastkæde og strammer. Så rev 2 stempler ud af den og honede den gamle blok, og så røg de deri. Der var lidt forskel på brændkammer og .05 større stempler, men det er vidst fint nok.
    Håber det holder denne gang!

• #38   1. jul 2017 Kunne BMW ikke skaffe nye?

Hmm ja ellers opdager du nok, når stemplerne sidder fast smiley ej 5/100 betyder nu nok ikke noget smiley
    Men ellers høre vi jo nok hvis den brækker sig igen smiley

Kommentér på:
BMW rep. af cylinder eller ej

Annonce