BMW rep. af cylinder eller ej {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Ordnede for 3000 km siden en BMW 320 150hk der havde slugt et hvirvelspjæld ned i 2 cylindre.
Motortypen ser ikke ud til at hænge på træerne, og valgte at fikse den selvom det egentlig blev for dyrt. Turboen havde ædt stumper også, og trak rep. prisen en del op.
Sagen er desværre den at der har gemt sig en stump et sted i indsugningen - og hvor, det ved jeg ikke! Var 100 på at alt var i orden.
Den har ødelagt cyl. 3 og pløjet stemplet godt og grundigt den her gang, så det faktisk skraber på cylindervæggen og har ridset den en smule.
Motoren står ellers 100% med ny kæde, styr, turbo og alt det gode.
Hvad ville i gøre? Den skal umiddelbart have 4 nye ventiler, og sandsynligvis nyt stempel med ringe og en honing.
Er det spild af tid, og bliver det overhovedet godt, eller skal man finde en ny hest? Nogen der har erfaringer med honing og rep. ?
Takker på forhånd for alle inputs
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
men træls er det, oplevede det samme, ud over manden her var noget mere heldig
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Men første gang havde den satme fået tæsk både i cylinder 3 og 4. Den fik skiftet de defekte ventiler, turbo, lavet kæde, smadret injector osv.
Den her gang er injector overlevet, men som du kan se på billedet har stumpet smadret sig fast næsten helt ude ved cylindervæggen.
Overvejer kraftigt at pille motoren ud, hone den og sætte et nyt stempel i. Resten af motoren er jo som sådan fin. Jeg skal med til spanien i den ( 4500 km ) d. 1. Juli, så løsningen skal også være holdbar...
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Schmiedmann har en 2 liters diesel blok ( m47 ) med krumtap og alt, men den er boret anderledes end den her, som er en 150 hk m47. Ved ikke hvordan det kommer til at virke hvis jeg flytter alt derover. Mener 150 hk er boret til 1995 ccm, og 136 er 1955 ccm uden at være sikker.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
https://www.schmiedmann.dk/da/bmw-E46/1963470-brugt?produkt=C26928
Den koster 2000, men så forsvinder usikkerheden da for at cylinderen ikke er repareret korrekt. Alt det arbejde altså
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Jeg tænker bare at usikkerheden i at pille krumtappen ud, kontra at skifte hele blokken, der må fordelen jo ligge hos faktum at skifte hele blokken.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Stempel + pakninger osv. løber hurtigt over de 2000, som blokken koster.
Og så er der ingen karl smart der har splittet den ad, og eksperimenteret med honing
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Tak for input, hører gerne mere hvis flere kommer forbi
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Også overstørrelse stempel i, så er du ihvertfald sikker på motoren er iorden.
Har lavet samme tur på en tdi'er jeg havde, købte dem af en kammerat som havde kørt den tør for vand, og den ene cylinder så lige sådan ud, den blev bare honet og fik nyt stempel og ringe..
Den kørte fint bagefter, havde den i 3-4 år, og en kammerat købte den og kørte i den i i et års tid eller to inden han solgte den videre..
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Men 1350 for stempel, opboring / honing, pakninger osv, så er vi stort set ved prisen på blokken fra schmiedmann.
Taget det i betragtning, ville du så stadig reparere den gamle motor?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Og pakningerne skal du jo bruge alligevel, ihvertfald toppakning.
Skulle jeg lave "ny" motor skulle lejerne ihvertfald åbnes og tjekkes, samt cylinderne have en hurtig honing samt ringe.
Din egen motor ved du hvor mange km har, og lejerne har du vel lige haft åbne, så du ved standen på dem.
En rep inkl din egen timeløn, vil nok ligge i nærheden af en anden motor, men med mindre du ofre og får en bedre motor en den du har.
Altså bedre i den forstand, mindre km og med garanti på km, så kan den nye motor jo være en risiko, da du ikke kender noget om dens historie.
Men igen du sikker på din top ikke osse fejler noget?
I så fald, vil en ny motor (kompl blok/top) nok være billigere, self med km garanti, din egen turbo osv er jo ny.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Jeg har ikke tjekket lejerne i den blok jeg har, jeg nægter næsten at tro at en lille metalstump knust mellem 2 stykker alu kan skade dem. Jeg kan vel være forkert på den?
Topstykket er skadet på ventiler og skal planslibes, men det er ikke et problem. Problemet er om jeg tør at rode mig ud i en renovering af cyl. 3. Ridsen er egentlig ikke så slem som den ser ud.
De er bare ikke til at opdrive i 150 hk modellen, udover den blok jeg har fundet - jeg har postet alt for mange penge i det her nu, og prøver lidt at redde røven.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Der kan ske mange ting, lejet kan du se hvis du tager stemplet ud, der lille risiko for at plejlstangen er bukket.
Ha det er ærgerligt at poste mange penge i en rep, som så ikke holder eller er succes fuld ret længe.
Men omvendt så er bilen vel osse for dyr til at skrotte, så hellere ofre lidt så bilen bliver stabil igen, end risikere og skulle lave noget igen om en måned, eller den brækker sig fuldstændigt.
Men ridserne i cylinderen er vel ikke noget du kan mærke med neglene ?
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Den er nemlig ærgerlig at skrotte.
Bilen har noget affektionsværdi for ham der har den, det er en M-line compact han selv har købt fra ny. Den er Spansk indregistreret og er her kun lovligt et stykke tid mere, hvorefter den skal klare turen til Spanien hvor den bliver mere af en sommerbil end en hverdagsbil.
Du har helt ret i det er bedre at gøre det ordentligt denne gang - jeg brænder indeni over at der var flere stumper i manifolden, men føler omvendt også at jeg gjorde hvad jeg kunne for at finde dem.
Ridserne kan mærkes med neglen, de er ensartede og ikke "dybe".
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Osse selvom de ser fine ud..
Du sikker på den stump ikke sad i stemplet da i lavede den sidst?
Og er alle de skader som er i stemplet noget som er kommet nu eller var det der osse før?
Hvordan ser de andre pløkker ud nu?
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Mit bud er at hvirvelspjældet havde efterladt en "akselende" i dets sæde, som først blev suget ud nu her.
Stempel 3 og 4 var skadet sidst.
Der ses nu tydelige, nye skader på stempel 3, som er værre end sidst.
Stumpen er kilet ind i stempel 3, og ikke fortsat, så turbo er ok.
Stempel 4 er ligesom sidst med små skader, dog funktionelt.
Alt var helt i orden efter sidst... Det er det nye "fremmedlegeme" der har ødelagt den.
Hvordan ser stemplerne ud?
1 & 2 er helt i orden.
3 er kværket godt og grundigt, inklusiv cylinder.
4 er ligesom sidst, men har kørt godt og cylinder i orden.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Men uheldigt er det..
Som jeg skrev før så, det jo valgt dig og din makker må gøre, lave den eller få en ny blok/top..
Køber du kun en blok ville jeg inspicere lejerne og skifte stempelringe, og self give blokken en honing.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Har du nogen anelse om blokken er den samme fra en 2001 og 2004?
Jeg står med en årg. 2004 EU4 og den Schmiedmann har er en 2001 EU3.
For mig ligner det at alle M47TUD20 fra 2001 - 2004 er den samme blok
Googler stadig videre
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Jeg har bare lavet motorer som traktormekaniker og maskinmester
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Jeg er selv tidligere entreprenørmaskinmekaniker, så det er lidt begrænset hvor meget mere jeg roder i den her slags. Og roder noget mere i Opel når det endelig er
Jeg finder lige ud af hvad jeg gør, jeg kan da lægge et billede op når den kører igen, haha.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Det kun størrelsen til forskel
Okay.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Søler, plejlstænger osv. ser helt OK ud.
Er stadig lidt splittet imellem 2 nye stempler eller bare 1, da stempel på cyl. 4 faktisk er okay bortset fra toppen. Ved ikke om det er tidspunktet at spare på
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Ja de har nok ikke taget skade, men hellere bruge 5 min på det.
Hvad er de flaps egentlig lavet af? Plast?
Hehe tja det kommer jo an på hvor slemt det er, hvis ikke ringene sidder fast i no 4.
Så skulle det jo nok kunne køre.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Ringene har tilsyneladende det spillerum de skal bruge i 4, og den binder på ingen måde.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Men måske skaderne kan begrænses når/hvis de knækker
Ja hvis ikke det har lavet skade endnu og brændkammeret er fint så køre det jo nok videre uden problemer.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 43
Kunne ikke få fat i nye stempler så købte blokken fra Schmiedmann, men der sad krumtapsbolten til remhjulet så umenneskeligt fast at jeg ikke kunne skifte knastkæde og strammer. Så rev 2 stempler ud af den og honede den gamle blok, og så røg de deri. Der var lidt forskel på brændkammer og .05 større stempler, men det er vidst fint nok.
Håber det holder denne gang!
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Hmm ja ellers opdager du nok, når stemplerne sidder fast
Men ellers høre vi jo nok hvis den brækker sig igen
BMW rep. af cylinder eller ej