{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilke sikringer skal bruges?
  • #1   30. jul 2017 Sikringen skal være større end den strøm dit lys skal bruge og mindre end strømværdien på det kabel du forbinder det med smiley

• #2   30. jul 2017 Det en lys er vidst 3w... Andet ved jeg ikke. Hverken lys eller kabel /:

• #3   30. jul 2017 Bruger denne ledning

profilbillede
  • #4   30. jul 2017 Og dette er det ene lys som vidst bruger 3w

profilbillede
  • #5   30. jul 2017 Og så det her, som der intet står om...

profilbillede
  • #6   30. jul 2017 Okay.. 22 AWG svarer til ca 0,33 mm2 - den ville jeg ikke give en større sikring end 3 amp.

• #7   30. jul 2017 Hvordan ved du det er 3 amp til 0.33 mm2?
    Bare så jeg selv kan finde ud af det næste gang smiley

• #8   30. jul 2017 Google, kablers strømværdi

• #9   30. jul 2017 Hvis forbruget er f.eks. 5 ampere ganges med 2 når du dimensionerer sikring.
    Hvis du stiller det op som en brøk, hvor spændingen står øverst: 12 (volt) og forbruget i watt under stregen, kan du omregne det til ampere. (Hvis det skal være 100% skal du udregne modstanden i ledningerne også, men til husbehov kan den bruges) og husker at kompensere for effekt afsat i sikringen ved at fordoble størrelsen på samme.
    Du kommer næppe op i størrelser hvor det har voldsom betydning som f.eks. på engelske biler i hine tider. Nogle havde to sikringer (!) til ALT! De var ofte på 40 - 45 ampere, så der skulle virkelig noget til, inden de "takkede af".
    Mine forældres Vauxhall var tæt på at gå op i flammer. Ledninger smeltede lystigt, men sikringerne holdt stand. smiley

• #10   30. jul 2017 #9 - og netop derfor må sikringen IKKE være større, end den strøm kablet kan bære! Meningen med sikringen er jo at den smelter før kablet!

• #11   31. jul 2017 Det var en autoelektriker der lærte mig, at gange forbruget med to.
    For som han sagde: Hvis du trækker fem ampere fra en sikring på netop fem ampere, er du hele tiden lige på kanten af hvad den kan klare. Er der så ydermere lidt dårlige forbindelser, vil det afsætte effekt som varme. Så smelter det før eller siden.
    Han fik ret: Min VW Transporter havde meget dårlige forbindelser i sikringsboksen. Pludselig forsvandt nærlyset. Sikringsboksen var smeltet
    Den havde lige fået lavet ledninger på generatoren, hvilket havde hævet spændingen fra ca. 11 volt til 13,8 volt. Det betyder rigtig meget for lysstyrken, men altså også for ledningsnettet i sådan en gammel transporter.

• #12   31. jul 2017 ikke en autoelektriker der nogensinde skulle lave noget for mig ihvertfald!!
    det er rigtig fint at du vil vælge en sikring der er to gange større end den strøm du vil trække fra den, men det ændre bare ikke på at du aldrig må vælge en sikring der kan trække flere ampere end det kabel den skal sikre, for så kan du lige så godt bare droppe sikringen helt eller bytte den ud med et søm!

ideelt finder du først dit forbrug, vælger så en passende sikring til det forbrug og derefter et passende kabel til den sikring!

hvis der så efterfølgende kommer et geni som dig og bytter sikringen ud med en der er dobbelt så stor uden at tænke på kablet så har vi balladen..

• #13   31. jul 2017 Nu skal en ledning også være mere end tynd for ikke at kunne trække en strøm på f.eks. 5 ampere. Japanske biler har "sytråde" til f.eks. lygterne, men jeg er temmelig sikker på, at kortslutter de så takker sikringen af.
    Jeg tror godt den autoelektriker ved og vidste hvad han snakkede om. Han har taget en teknisk overbygning på sin uddannelse sidenhen, så mon han er så umulig som du vil gøre ham til?
    Jeg ved tilfældigvis at han laver el i store motorbåde også, og at dette af og til bliver tjekket af forsikringsselskaberne såeh ......

• #14   31. jul 2017 Du laver det bare på din måde, så laver jeg det på min.. smiley

Kommentér på:
Hvilke sikringer skal bruges?

Annonce