{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

Trækker til højre med nye dæk? {{forumTopicSubject}}

Har lige fået nye vinterdæk på bilen. De er monteret på et værksted. I første omgang var de ikke afbalanceret ordentligt og rattet rystede ved høj hastighed. Nu skulle de være blevet afbalanceret og rattet ryster heller ikke mere, men jeg synes stadig at det føles som at dækkene er "kantede" (de ryster lidt) når jeg kører motorvej. Og så synes jeg også at den er begyndt at trække til højre.

Bilen er 4mdr gammel, så kunne ikke forestille mig at der er problemer med den, der var heller ingen problemer med sommerdækkene på.

Hvad kan det ellers skyldes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trækker til højre med nye dæk?
  • #1   14. nov 2017 En afbalancering, har ikke noget med "kantede" dæk at gøre. Og en afbalancering vil ikke ødelægge et nyt dæk, det vil bare føles irreterende.
    At bilen trækker til siden kan skyldes dæktryk eller sporing. Dog burde det ikke være sporingen, på så ny en bil (Medmindre den er forkert ab fabrik - Det har jeg før set.)
    Hvis dækkene ikke er rotations bestemte, så har jeg god erfaring med at bytte rundt på højre og venstre fordæk, det kan nogen gange afhjælpe problemet.


  • #2   14. nov 2017 Lars G,

    Prøv at spørg om de ikke kan 4 hjuls udmåle den, hvis ikke problemet løser sig af de andre overnævnte ting.

    Kan fortælle dig at vi sporede alle biler der kom hjem fra fabrikken i en årrække, er selv mekaniker hos Toyota.


  • #3   14. nov 2017 da jeg har skiftet fra sommer til vinter (alu til stål) så trækker min også til venstre men kun ved høj fart. mekanikeren sagde til mig fordi min bil var sporet med brede alufælg og pludselig sættede jeg stål og det kunne derfor være udenfor sporing. ved ikke lige om det passer men ja sådan sagde han smiley

  • #5   14. nov 2017 Så bilen skal spores hvergang man skifter alu til stål og omvendt eller hvad? :s altså når mine sommerhjul er 7 tommer i bredte mens stål er original 4.5 eller 5 tommer kan ikke lige huske

  • #7   14. nov 2017 Jamen så er det næsten billigere at køre med samme fælg hvergang og blot skifte dæk på dem? smiley en sporing koster omkring 600 kr mens dæk skift koster 400 kr med afbalancering og montering hos den lokale mekaniker. Af med dæk fra fælg og på med nye..

  • #8   14. nov 2017 Ja bortset fra af og påmontering ikke er sundt for dine dæk i længden. smiley

  • #9   14. nov 2017 I længden bliver de alligevel slidt også skal der købes nye dæk smiley

  • #10   14. nov 2017 Jaja smiley

  • #11   14. nov 2017 Hvis du gider at ofre penge på det, eller kan få værkstedet til at dække det, ville jeg tage hjulene hen til et sted der kan måle roadforce på hjulene, og eventuelt ''massere'' dækkene. De fleste vinterdæk er jo desværre retningsbestemte, men hvis de ikke er, kan man også måle hvor meget de trækker til hhv. højre og venstre, og derefter placere dem så det udlignes mest muligt.

    Roadforce er hvor meget hjulet slår. Et hjul kan være noget så fint i balance, men hvis der er et højt punkt i hjulet, vil du kunne mærke den slå, hver gang du kører over punktet.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #12   15. nov 2017 #11
    Vejtrykket kan du ikke bruge til meget, man skal også bruge øjnene
    Vores maskiner måler også vejtryk, og et hjul der slår 8kg kan godt være bedre end et hjul på 1kg som VF. smiley


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #13   15. nov 2017 #0
    hvis dine vinterdæk er på uoriginale alufælge, er der så pasende centerringe på dem.
    Du kan være 100% sikker på at din bil ikke står helt spot on i sporingen, selvom den er så ny


  • #14   15. nov 2017 Daniel hvad kigger du så efter, hvis du ikke går efter hvad maskinen siger? smiley

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #15   17. nov 2017 Jeg bruger mine øjne, de måler bedre end maskinen,
    du skule bare vide hvor mange lastvognsfælge og dæk jeg kan kassere før jeg er tilfreds, har før haft gang i en hel palle fælge for at finde en jeg var tilfreds med.:)
    maskinen er kun vejledende.


  • #16   17. nov 2017 Hvilket mærke dæk er det du har fået monteret?

Kommentér på:
Trækker til højre med nye dæk?

Annonce