{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.607 visninger | Oprettet:

Michael S
Michael S
Tilmeldt:
10. sep 2013
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103

Snesok, pigdæk og snekæder {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skal på en skitur til Norge hvor det jo er lovpligtig med vinterdæk, men hvor jeg tænker jeg godt vil have noget der tager mere fat.

Jeg tænker der er to mulige løsningsmodeller:
1) Jeg kører derop på almindelige vinterdæk og så montere snesok eller snekæder alt efter behov.
2) Få monteret pigdæk hjemmefra.

Mit spørgsmål er om det er muligt at montere snesokker eller snekæder på pigdæk hvis jeg står deroppe og pigdæk ikke er nok?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snesok, pigdæk og snekæder
  • #1   11. dec 2017 Hvis du har et sæt gode vinterdæk monteret på bilen, så er pigdæk ikke nødvendigt. Desuden skal du betale vejafgift i de større byer, hvis du kører på pigdæk. Jeg har været på skiferie i Norge 5 gange, og jeg har aldrig haft brug for andet end almindelige vinterdæk. Jeg har et sæt snekæder med i bilen, men jeg har aldrig haft brug for dem.

  • #2   11. dec 2017 Derudover kan du lynhurtigt høvle et sæt pigdæk i stykker, hvis vejen er tør. Og så larmer de meget!

  • #3   11. dec 2017 alm gode vinterdæk og snekæder så er du vist ret godt kørende
    i min verden er pigdæk noget der bare skal forbydes


  • #4   11. dec 2017 Det kommer jo an på hvor langt du skal op... dette billed er tager lidt før finland. Jeg måtte på vej op af et bjerg vente på en gravko kunne fjerne sne så jeg kunne komme videre. Jeg kører på ultra grip 9 175 65 14

    profilbillede
  • #6   11. dec 2017 Gode Vinterdæk er nok og et sæt kæder bag i smiley Når vi kører på skiferie (kender en hvis forældre har et skichartel) er det kun en gang jeg har haft brugt kæderne, det gælder bare om at holde hjulene i gang så er der ingen problem, problemet opstår når folk pludseligt holder stille så må man ud og sætte kæder på (lorte arbejde der godt kan koste en negl) men så kravler du fint op ad en bjergside i de franske alper smiley

  • #7   11. dec 2017 Jeg ville også ofre et sæt gode sne kæder.
    Har aldrig haft brug for andet, men har til gengæld kørt et sæt pig dæk op, på en norges tur.
    prisen var ca. det samme, dog har jeg snekæderne endnu, hvis du gør dem rene og giver dem lidt olie, så har du dem resten af din tid


  • #8   11. dec 2017 https://daekbutikken.dk/produkt/2401175/michelin-easy-grip-snekaeder-4x4-x12?gclid=CjwKCAiA9rjRBRAeEiwA2SV4ZUgB_2zT7FrkjqCXUlW37WaGpXeluhLhaP_5rCLPckCoRxBxlbWwyRoCtpkQAvD_BwE

    var selv for sjovs skyld ved at kigge på snekæder i lørdags i tilfælde af at vi får en ordentlig røvfuld sne, og så faldt jeg over dem her


  • #9   12. dec 2017 En del af nordmændene kører uden pigdæk, men mange af dem kører med 4x4, og det gør en forskel.
    Pig dæk kan sagtens tåle mange tør km, det er opbremsninger og hjulspind, som er værst for piggene. Høj hastighed kan også godt koste et par stykker. Men Norge har maks 100km/t og er du i nærheden af det er det ikke noget problem.
    Jeg vil altid have snekæder med, men har ofte også snesokker med, for de er nemmere at smide på.
    Pigdæk/vinterdæk, det er reelt set kun is, hvor der kan være forskel. Dertil kommer at bilen kører dårligere med pigge på tør vej.
    Pig dæk kan lejes, men koster altså lidt. Er man ikke 100% komfortabel med sne/is kørsel, ville jeg tage pigdæk. Er du komfortabel med det, kan et par friske vinterdæk godt bruges. Det er dog vigtigt at vinterdæk er friske i relation til is. Er de gamle og hårde har de ikke godt greb i is'en.
    God tur.


  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #10   18. dec 2017 Thomas G.: Så både snesokker eller kæder (en af gangen naturligvis) kan godt monteres på pigdæk.
    Det er altså ikke sådan at snesokken ødelægges af piggene eller kæderne fx ødelægger piggene?


  • #12   19. dec 2017 Jeg tror at pigdæk vil ødelægge sokken. Men helt sikkert ikke kæder. PS af bitter erfaring... lad være med at lave nævneværdig mængde hjulspin med kæder på. Heller ikke i dyb sne. Jeg klarede at flå en af kæderne i stykker og den løse kæde tog ledningen til min abs sensor med sig. Så lærte jeg det.
    Jeg har ikke nogen praktisk erfaring med de lette flettede dimser.


  • #14   19. dec 2017 Jeg har kravlet igennem en hel del sne i de franske alper i vores Avensis med kæder på Michelin alpin vinterdæk
    Pig dæk er ingen fordel i sne kun på is, og der kan kæder til dels også bruges (har aldrig kørt på is)

    Jeg har lavet én fejl første gang jeg var afsted som 18 årig, det var at springe baghjulene over med kæderne, da de er ret trælse at montere smiley Det er en super dårlig ide med en forende der står godt fast og en bagende der glider i sneen på vej ned ad et bjerg når man røre bremsen
    Generelt skal du undgå at bruge bremsen men geare ned til samme gear som du kørte op i smiley

    Et sæt gode vinterdæk og nogle kæder så er du godt kørende smiley

    Husk at hvis du kører fast skal du slå esp/VSC/TRC af da bilen ikke selv kan trække op ellers men det er godt at have tændt når du først kommer fri og begynder at køre smiley Desuden kør op ad så længe du kan, så længe du kan holde hjulene i gang er det at foretrække... Når først du holder stille på vej op ad et bjerg er det ret så svært at komme i gang smiley


  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #15   1. sep 2018 Er nogle typer af kæder at foretrække frem for andre mht: 1) Hvor let de er at montere og 2) vejgreb?

Kommentér på:
Snesok, pigdæk og snekæder

Annonce