{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
506 visninger | Oprettet:

Montere uoriginal støddæmper på VW Bora (golf) {{forumTopicSubject}}

Min nevø er i gang med at montere gevindundervogn på en VW Bora fra sidst i 90-erne (mener jeg).
De støddæmpere der er med er dog ca. 0,5 mm for store i diameter til at kunne gå ned i fastgørelsen ved forhjulet.
Fastgørelsen (hjulophænget?) er lavet i støbejern og åben med en slids hvor der så er en bolt der brugs til at stramme omkring støddæmperen (håber I forstår).
Jeg har set på det og min vurdering er at det skal passe ret præcist sammen (støddæmper skal nok nærmere være 0,1 mm mindre i diameter) før det kan samles.

Er der nogen af jer der har erfaringer med dette?
Har han fået noget der ikke passer eller er der et smart "trick" til at få det samlet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montere uoriginal støddæmper på VW Bora (golf)
  • #1   20. jan 2018 Kan du ikke banke en mejsel ind der hvor den er slidset op. Så den åbner sig en lille smule ?

• #4   20. jan 2018 Der skal bare bruges godt med vold, bøvlede selv med det for et par måneder siden. Der kom en donkraft under bærerarmen, og så en kæmpe muggert til at slå på siden af jernklumpen

• #5   20. jan 2018 Jeg mener, uden overhovedet og være sikker, at jeg har hørt noget om der er 2 forskellige mål på de biler. Ø50 og Ø55. så ved ikke om det kan være det. men er ikke sikker på det er Golf 4 bora osv det gælder.. ellers så gør som Morten siger

• #6   20. jan 2018 Målet på hullet er 49,2 og målet på den nye støddæmper er 49,7
    Den gamle støddæmper måler 49,2 - så passer præcist til hullet.

Problemet er også at man ikke kan have en kile i slidsen mens man monterer støddæmperen, da de er en lille plade på siden af støddæmperen der skal gå ned i gennem slidsen.

Men måske man kan sprede den så meget at den forbliver en smule mere åben, men er bare bange for at den knækker hvis man gå for hårdt til den?

• #7   20. jan 2018 bare sæt en kile ind i bunden så? altså sådan så du lige kan få kørt den det første stykke ned, så kan du jo fjerne kilen og så køre resten ned

• #8   20. jan 2018 Det er forsøgt, men så snart kilen tages ud, så klemmer "hullet" så hårdt omkring dæmperen at den ikke kan presses længere ned smiley

• #9   21. jan 2018 Der findes et stykke specialværktøj til at udvide slidsen med, hvis man forestiller sig en unbracotop, der er slebet flad på 2 sider så den nemt kan komme ind i slidsen Når man så drejer toppen 90 grader vrider den slidsen ud.

Hvis fjederbenet knækker, nærmest uanset hvordan du behandler det, er det så ikke bedre at det gør det på værkstedet------i stedet for mens du kører i bilen smiley

• #10   21. jan 2018 @9 - det vil jo ikke knække mens min nevø kører - der er der jo ikke nogen der med "vold" prøver at "brække det op" smiley

Må prøve at sprede/åbne det noget mere - tænkte bare at det ikke kunne passe at man ikke kunne lave en dæmper præcist på et mål der passer.

Tak for input.

• #12   21. jan 2018 Der skal ikke bare masses det skal slås med hammer

Kommentér på:
Montere uoriginal støddæmper på VW Bora (golf)

Annonce