{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.526 visninger | Oprettet:

Forskelle mellem Ford 1.5 tdci motorer {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for lidt teknisk rådgivning. Jeg kigger pt. På en Fiesta 1.5 tdci fra 2016 med 75hk.
Bilen er fin, men jeg er lidt nervøs for om jeg med 75hk udgaven får en “skrabet” motor som en remap ikke vil hjælpe det store på. Er der nogle mekaniske forskelle på 1.5 tdci 75hk og 95hk motorerne som findes i Fiestaerne? Og hvilken forskel er der på disse motorer og den 120hk udgave der findes i fx en C-max?

Flere tuningssteders hjemmesider viser forskelle i opnåelige sluteffekter på 75kh (kan forøges til ca. 95hk) og 95hk (kan forøges til 115hk) motorerne. Hvis alle disse 1.5ere var ens mekanisk, burde alle jo kunne remappes til 120hk (eller potentielt mere)

Hvis nogen kan hjælpe mig med at forstå denne motor vil jeg være meget taknemmelig. Jeg har kig på en bil allerede nu, så nu håber jeg ikke den smutter før jeg finder hoved og hale i dilemmaet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskelle mellem Ford 1.5 tdci motorer
  • #1   29. jan 2018 De er ikke ens, bla turbo er forskellig, men eller kan du jo slå de forskellige modeller op hos feks refako og se reservedels nummer der.
    Men hvis du allerede inden du køber den ved at den er for svag og vil tune den, så skulle du måske kigge efter en med en større ydelse fra starten

• #2   29. jan 2018 Det med at se efter de større motormodeller, er på dagens marked (når vi ser på turbomotor segmentet) ofte blot et spørgsmål om anderledes programmering af ECUen. Hvilket så betyder at man reelt set har et noget større udvalg af biler at handle efter (større chance for at finde en bil der passer farve og udstyrsniveaumæssigt). Jeg blev derfor lidt overrasket over at finde ud af at Ford har valgt at lave mekaniske forskelle på motorerne.
    Førnævnte fordele med at have større udvalg når man skal købe bilen, er også grunden til at jeg spørger ind til de mekaniske forskelle. Hvis der kun er en turbo til forskel, er det jo det, men er der også anderledes brændstofsystem, gearing, m.m. begynder vi at snakke om at 75hk udgaven ikke kan betale sig, hvis man ved at man på et tidspunkt vil have lidt mere effekt at gøre med.

Refako har desværre ikke nogle motordele listet til de forskellige motorvarianter. Kun en turbo til 75hkeren

• #4   29. jan 2018 Hvis ikke jeg tager meget fejl så spurgte du om det samme på Facebook, hvis du som du skrev der sigter efter 120-135 HK allerede inden du køber bilen så forstår jeg ikke at du kigger på en med 90HK, vælg nu en bil med den motor du gerne vil have.
    Hvis det giver mening (ren økonomi)for Ford at lave en motor med samme mekanik i forskellig tuningsgrad, som feks deres 2.0 TDCI, så gør de det så det er der intet underligt i.

• #5   29. jan 2018 Chris C. Jeg har været ud og prøve en 75hk udgave, og synes den manglede kræfter, men din tankegang om at man så bare bør købe en med en større motor er altså outdated for de fleste andre turbo biler på markedet. Ofte er det kun programmeringen der er forskellig på bil serier med forskellig effekt. Se blot 1.0 Ecoboost 100 og 125hk motoren som er mekanisk ens ifølge Pumaspeed. Eller Clio 75 og 90hk som ifølge Landberg er ens.
    Grunden til jeg spørger om hjælp er for at lære noget mere om 1.5 tdci motorerne. Nu har jeg så fået at vide at turboen er anderledes, så det er jo i hvertfald en ting der er forskellig. Du skriver at der også er andre forskellig ting, kan du uddybe hvad det er?

Bjørn i. Hvis man fx vil have en Fiesta 1.0 Ecoboost med 140hk, kan man vælge at købe sådan en. Det giver et begrænset udvalg. Hvis man på samme tid er klar over at 1.0 100hk rask væk og pålideligt kan mappes til 140hk, har du nu pludselig en meget større pulje af biler og handle i, så din udtalelse om at man bare skal købe en med en større motor holder jo ofte ikke stik. Slet ikke inden for diesel biler som ofte faktisk kan mappes med meget pæne resultater. Fx fik jeg at vide af Landberg at en Clio 1.5 dCi 75 og 90hk motor er ens, og at begge derfor kunne mappes til 125-130hk.

• #6   29. jan 2018 nu kender jeg ikke den motor. men tag en psa motor. Der laves en 1.6 hdi 90 hk og en 1.6 hdi 109 hk kaldet 110er. forskellige på de to er at turboen på 90 hk er med spjæld åbning til wastgaten. og den har andre dyser. så vis den skal ombygges til en 109 hk så skal den have dyser og turboen over fra den 109hk turboen på 109er er med variabel rotorvinger. Så det der hvor forskellen er på de to turboer. og så skal ecuen have indkodet samme data som 109 hk køre med. da den styre turboen på en anden måde pga det er en vnt turbo den har . fordelen ved at montere alt det fra en 109 til en 90 hk er så kan den nemt chippet til over 140 hk hvor 90hk ikke kan få meget mere en ca110/120hk. som Standard. Så kunne også forstille mig på de motor du kikker på. er forskellen også turbo dyser og data .

• #7   29. jan 2018 Et bedre eksempel er BMWs 116,118 og 120D der er ens og den lille får næsten 100 heste mere end originalt

• #8   29. jan 2018 Nogen der kan fortælle om brændstofsystem er ens mellem modeller? Dysser osv.

• #9   29. jan 2018 På Clio er der også forskel på pumperne.

Kommentér på:
Forskelle mellem Ford 1.5 tdci motorer

Annonce