Forskelle mellem Ford 1.5 tdci motorer {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for lidt teknisk rådgivning. Jeg kigger pt. På en Fiesta 1.5 tdci fra 2016 med 75hk.
Bilen er fin, men jeg er lidt nervøs for om jeg med 75hk udgaven får en “skrabet” motor som en remap ikke vil hjælpe det store på. Er der nogle mekaniske forskelle på 1.5 tdci 75hk og 95hk motorerne som findes i Fiestaerne? Og hvilken forskel er der på disse motorer og den 120hk udgave der findes i fx en C-max?
Flere tuningssteders hjemmesider viser forskelle i opnåelige sluteffekter på 75kh (kan forøges til ca. 95hk) og 95hk (kan forøges til 115hk) motorerne. Hvis alle disse 1.5ere var ens mekanisk, burde alle jo kunne remappes til 120hk (eller potentielt mere)
Hvis nogen kan hjælpe mig med at forstå denne motor vil jeg være meget taknemmelig. Jeg har kig på en bil allerede nu, så nu håber jeg ikke den smutter før jeg finder hoved og hale i dilemmaet.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Men hvis du allerede inden du køber den ved at den er for svag og vil tune den, så skulle du måske kigge efter en med en større ydelse fra starten
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Førnævnte fordele med at have større udvalg når man skal købe bilen, er også grunden til at jeg spørger ind til de mekaniske forskelle. Hvis der kun er en turbo til forskel, er det jo det, men er der også anderledes brændstofsystem, gearing, m.m. begynder vi at snakke om at 75hk udgaven ikke kan betale sig, hvis man ved at man på et tidspunkt vil have lidt mere effekt at gøre med.
Refako har desværre ikke nogle motordele listet til de forskellige motorvarianter. Kun en turbo til 75hkeren
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Hvis det giver mening (ren økonomi)for Ford at lave en motor med samme mekanik i forskellig tuningsgrad, som feks deres 2.0 TDCI, så gør de det så det er der intet underligt i.
jul 2004
Grunden til jeg spørger om hjælp er for at lære noget mere om 1.5 tdci motorerne. Nu har jeg så fået at vide at turboen er anderledes, så det er jo i hvertfald en ting der er forskellig. Du skriver at der også er andre forskellig ting, kan du uddybe hvad det er?
Bjørn i. Hvis man fx vil have en Fiesta 1.0 Ecoboost med 140hk, kan man vælge at købe sådan en. Det giver et begrænset udvalg. Hvis man på samme tid er klar over at 1.0 100hk rask væk og pålideligt kan mappes til 140hk, har du nu pludselig en meget større pulje af biler og handle i, så din udtalelse om at man bare skal købe en med en større motor holder jo ofte ikke stik. Slet ikke inden for diesel biler som ofte faktisk kan mappes med meget pæne resultater. Fx fik jeg at vide af Landberg at en Clio 1.5 dCi 75 og 90hk motor er ens, og at begge derfor kunne mappes til 125-130hk.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
jul 2004
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 17 Annoncer: 1 Emner: 25 Svar: 1.217
Forskelle mellem Ford 1.5 tdci motorer