{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
738 visninger | Oprettet:

Spøgelse i maskinen (Polo 9N 1.4 overopheder) {{forumTopicSubject}}

Jeg er ikke meget for at spørge om hjælp, men den her tysker opfører sig altså mere sært end noget jeg før har oplevet! smiley

Her er facts:

Polo 9N 1.4, kørt knap 300 Mm (Mega-meter)
Overopheder nogle gange; oftest ved høj fart, men også ved langsom kørsel.
Høje omdrejninger og lav belastning lader til at få temp-nålen i den rigtige retning, men det er kun min mavefornemmelse.
Køleren bliver fint varm, og oppe i ekspansionsbeholderen står den der stråle fra køler-bypass-slangen - så vandpumpen burde virke.
Ingen varm luft i kabinen (kan man udlufte et eller andet sted?).
Køler og termostathus+termostat er nye.

Jeg har ikke hørt blæseren køre, men ved høj fart burde fart-vinden være mere end rigeligt til at køle den, især når det er tæt på 0 grader udenfor. Men den bliver altså stadig for varm.

Såeh.. nogen bud?


Oven i det melder den motorfejl - vcds siger noget med for tynd blanding og for højt EGR-flow. Det kunne jo være en vakuumslange. Min mistanke er delvist baseret på at bremsekraften forsvinder helt i samme øjeblik motoren slukkes.
Lyder det rimeligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spøgelse i maskinen (Polo 9N 1.4 overopheder)
  • #2   1. feb 2018 Jeg gravede lidt videre i dag.

    Vakuumslangen til bremseforstærkeren havde det ikke godt, så den blev tætnet. Det har hjulpet - nu kan man også bremse en enkelt gang hvis man slukker motoren og triller. Den har ikke meldt fejl på hjemturen.

    Jeg har også gravet lidt videre i varmeproblemet. Slangerne på termostathuset mistænkte jeg sad forkert, men det gjorde de ikke.
    Så tænkte jeg at varmeveksleren til kabinen var stoppet til, men da jeg havde tømt vandet af kunne jeg let puste igennem slangerne - i begge retninger.

    Såh..der er kun vandpumpen tilbage. Jeg tror den er knækket i akslen, men alligevel skubber den vand rundt nogle gange...

    Bilen skal til syn i morgen. Gad vide hvad synsmanden siger hvis den overopheder? smiley


  • #4   2. feb 2018 Syn gik okay - han fandt slør i en styrekugle og rust på bagskiverne. Motoren opførte sig eksemplarisk - den forurenede ikke engang for meget smiley

    Så det er jo en easy fix.

    Den tændte dog motorlampen igen på vej væk fra synshallen, så jeg skal lige have computeren på og se hvad den mener, der er galt. Sikkert noget EGR-relateret....


  • #6   6. feb 2018 Det var sgu ikke engang varmepumpen.

    Så er der jo kun toppakningen tilbage smiley


  • #7   6. feb 2018 ...og toppakningen er sandsynligvis også årsag til motorfejlen.

    Er sådan en 1.4 16V (BBY) ikke ret simpel at skifte toppakning på? Det ligner at det er ret lige til...


Kommentér på:
Spøgelse i maskinen (Polo 9N 1.4 overopheder)

Annonce