{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Fra 6 volt til 12 volt vekselstrøm
  • #1   18. feb 2018 Det er nu ikke mange biler der kørere med vekselstrøm, jeg har ihvertfald aldrig set en husk batteriet er jævnstrøm smiley

  • #2   19. feb 2018 Hej
    Alle biler har vekselstrøm! Både geneator og stort set samtlige servomotorer (PM) rundt i dytten.
    Er det en Ford A eller Ford Taunus 12 M?
    Ikke spor svært at ændre. Ledningerne behøves ikke at blive skiftet. Dimensioner er rigelige til 12 Volt.
    MVH KP


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #3   19. feb 2018 Batterier er jævnspændingskilder og kan derfor kun levere en jævnstrøm. Det meste elektronik kører på jævnspænding, og har man ikke et batteri til rådighed, ensretter og udglatter man vekselspændingen til en brugbar jævnspænding. Fordelen ved jævnstrøm er, at man kan oplade batterier (akkumulatorer) og gemme den. En bil kan stå urørt i et stykke tid og vha. oplagret jævnstrøm kan man starte bilen.

  • #4   19. feb 2018 Ford Aer får tit lavet den ombygning. Du skal se på hvad der er af strømforbrugere i bilen. Fx er starteren også på 6V og skal skiftes ud til 12V. Men har hørt at man godt kan drive den på 12V - det tørner bare hurtigere. Men ledninger skal man i hvert fald ikke skifte. Tændspolen skal vel også skiftes.

  • #5   19. feb 2018 Hvilken
    bil ?
    polobjørn


  • #6   19. feb 2018 Ok der var lige en fodfejl der mht. jævnstrøm og vekselstrøm smiley
    Sagen i sin enkelthed er den om det er en omkostelig afærre at ændre elsystemet
    jeg har nemlig set på en volvo med 6 volt elsystem og det er sku nok noget bøvl - Jeg ser de gule uskarpe lygter for mig som min saglige fader kæmpede med på sin Opel Rekord A og de små hænder på bagsmækken fordi vi skulle skubbe lortet igang - Lucas du kunne læse mellem linjerne og tak for det smiley Er der mon andre der har erfaring med 6 volt eller er der nogen der har fået lavet et sådan indgreb på deres 4 hjulede ven - Altså en ændring fra 6 til 12 volt


  • #7   19. feb 2018 Batteri - dynamo/generator - viskermotor - blæsermotor - blinkrelæ samt andre relæer - alle lamper og eventuel radio skal udskiftes - starter kan blive - den holder nok nogen år.
    polobjørn


  • #9   20. feb 2018 Hej Chali,

    Jeg har set mange, lave deres 6v om til 12v. Det har ofte været fordi 6volt pærerne ikke kunne levere det samme lys som 12v pærerne. Tilmed var der også problemer med strømforbruget på mange af 6v køretøjerne.

    Hvis det handler om at få mere lys, eller spare strøm, så vil den letteste løsning være at udskifte lyskilderne til LED. Se fx her: https://shinetech.dk/led-paerer-6v


  • #10   20. feb 2018 Alene 2 stk. Forlygte lamper beløber sig til ca.700 Kr. Så hvorfor ikke 12 volt ? Det løser en hel del andre problemer med spændings fald og lignende !
    Polobjørn


Kommentér på:
Fra 6 volt til 12 volt vekselstrøm

Annonce