{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.608 visninger | Oprettet:

Benjamin J
Benjamin J
Tilmeldt:
9. jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50

Hurtig hjælp ang bil med koblingsproblemer {{forumTopicSubject}}

Jeg har været ude og kigge på en Fiat Idea 1,4 16v 2004 i dag, og er lidt i tvivl.

Bilen står hos en forhandler, men han sælger den som engro/CVR (hvilket jo afskriver enhver form for garanti)
Bilen fremstår rigtig pæn, har kørt 169.000 km, ingen rust i undervognen som er behandlet, klimaanlæg, bakcensor, god lyd i bilen, og generelt var alting i orden.



Troede jeg.



For mig og min kammerat tager en prøvertur i den, og bemærker at koblingen er utrolig høj, den skal nærmest helt op før den reagere, og den hakker i det når man slipper den langsomt.

Og holder man stille og sætter i første gear, så sad den flere gange fast nede ved gulvet. Og det er jo direkte farligt.



Forhandleren sagde at det var koblingskablet som skulle smørres eller skiftes, men jeg kan ikke lade være med at være nervøs for om koblingen simpelthen er ved at stå af, eller lign og vil medføre en større repartion.
Og hvis der er kørt med en kobling som opføre sig sådan, om svinghjulet måske har taget skade og snart ryger.


Men vi aftalte at de tager den ind på værkstedet i morgen og ordner koblingen, smøre forsædet, skifter en pære ved nummerpladen som driller samt skifter kilerem og køre den til synshallen i morgen. Og så kan vi komme igen, og hvis alting så er i orden, kan vi gennemføre handlen.


Men det er jo en bil som jeg køber til 13.000 kr, så det er jo ikke det vilde han tjener på bilen. Så derfor tvivler jeg på at der bliver gjort noget særligt ved koblingen, andet at den måske en midlertidig løsning som virker nu og her.

Kan også være han er ærlig nok, men kender jo ikke manden eller stedet.



For jeg kunne rigtig godt lide bilen, masser af plads, lyst og udstyr samt detaljer, perfekt lille familiebil som vi håber at kunne bruge de to år indtil næste syn hvor vi så køber ny bil.

Men det er det med koblingen som har gjort mig nervøs.



Nogle som ved hvad det kan skyldes?

Det er ikke hydraulisk kobling (er det godt eller skidt?)

Når man træder koblingen i bund og sætter i første, så blev den dernede når man fjernede foden. og måtte vippes op med hånden eller skoen.

Hvis man gav lidt gas, kunne den dog godt komme lidt med op.

Men den går op i hak, og laver en sjov lyd som om den skal smørres.

og koblingen skulle helt op og næsten slippes, før bilen begynder at trille.



Er det et alvoligt tegn? Eller er det noget som bare tyder på ny koblingskabel?

Eller er der udsigt til en reperation til tusindvis af kr allerede inden bilen er købt og betalt?

Udover det, så står bilen til at køre 15,4 km/l.

Men under vores prøvekørsel, kørte den ifølge kørecomputeren kun 7,4 km/l?

Er det et tegn på at der er noget galt?

For det lyder da voldsomt dyrt i længden.
Måske noget med den blå føler, termostat eller lambdasonde?

PS: Er ny billist, første bil, ved ikke en skid om biler.:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurtig hjælp ang bil med koblingsproblemer
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #1   15. mar 2018 Find en anden bil, den der skal helt sikkert have en ny kobling.

  • #2   15. mar 2018 Når du ønsker en lille tryg familiebil der kan fragte jer i 2 år uden de store problemer, hvorfor så købe engros? hvor du frasiger dig reklamationsretten.
    Og hvorfor ønsker du at købe en bil, som du er så meget i tvivl om er i stykker?

    For mig lyder det til at du af en eller anden grund har set dig blind på netop lige denne bil. Har du overhovedet været ude at se og prøvekøre andre?

    Men for at komme til sagen, det kan sagtens være kobling og udrykkerleje der skal skiftes, det var det i hvert fald på min dames Citroen som havde fuldstændig samme symptomer, med en koblingspedal der sad fast og kørte i hak, og et koblingspunkt som lå helt i top.

    Du kender jo reglerne når du handler engros, så spørgsmålt er om du er klar til det? For mig lyder alle dine tanker om det her bilkøb, og det faktum at du er førstegangskøber, som om at du ville være meget bedre tjent med at købe en bil under helt normale vilkår....!!


  • #4   15. mar 2018 Videre videre videre..
    Forhandleren har allerede strakt sig for langt ifht at hjælpe dig... trods at han ikke bør røre en finger..
    du bliver aldrig tilfreds, og uden. Bil viden bør du ikke købe en bil uden garanti...
    Find en anden..


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #5   15. mar 2018 Jeg ringede til ham og takkede nej tak.:)

    Han sagde godt nok at de havde smurt koblingskablet, og at den nu virker igen, og at den var gået gennem syn i dag, dog stadig med høj kobling. Men det er jo kun en midlertidig løsning at smørre den.

    Den skulle uden tvivl have ny kobling/svinghjul/udtrykkerleje meget snart, hvis ikke nu.


    Udover det var der problemer med lambdasonden, og det var derfor den kun kørte 7,4 kml selvom den står til 15,4 kml.


    Angående engro, så har i ret. Allerede der burde alarmklokkerne ringe.

    Jeg finder en forhandler med købelovsgaranti og væbner mig med tålmodighed.:)



    Mange tak for svar alle sammen.


  • #6   15. mar 2018 Det fornuftige valg..
    Fint med tilbagemelding ..


  • #7   16. mar 2018 Jeg vil også sige at som første bil så undgå fiat. Det mærke havde jeg også som første bil. OG det duer ikke. Der var tit noget galt og der gider man sgu ikke.
    Til efter året har jeg haft den samme bil i 10 år. Og udover bremser og olie som alle biler skal ha. Så har det kostet en starter motor. Det må altså siges og være flot!.


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #8   16. mar 2018 Og hvad er det for en bil du har haft i 10 år? smiley
    Jeg søger stadig med lys og lygte efter en bil.


  • #9   17. mar 2018 Mitsubishi colt. Den i profilen.
    Den har godtnok ikke fart pilot.
    Og larmer en smule ved motorvejskørsel.
    Men den køre ALTID smiley

    Men som familie bil er den måske for lille.
    Det ikke det den var tænkt som. Det tror jeg baggaerummet er for lille til smiley


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #10   17. mar 2018 Det er ganske rigtig.
    Men den mekaniske del er jo trods alt det vigtigste. smiley
    Jeg vil hellere undvære en smule luksus når det er første bil, og til gengæld kunne køre med ro i sindet uden at skulle være nervøs for hvornår det næste går i stykker.:)

    Nogle gange bruger de samme motorer i flere bilmodeller, om de de så har brugt den Colt motor i f.eks deres Space Star fra samme årgang skal jeg dog ikke kunne sige, da jeg har en meget begrænset viden om biler.


  • #11   18. mar 2018 Benjamin J .
    Hehe også her.

    Nej colten er død. Altså ikke min!. Men de laves ikke mere. I 2009 kom der en opdateret version hvor de fik pillet ved 1,3 motoren ( Jeg har en 1,5) så den kunne gå 20 literen, samt fartpilot blev standard og et par andre småting. Og deres 1,5T Ralliart kunne nu fås som 5 dørs. Det holdte i max 3 år så døde colten og blev til Space star i dag.
    De 2 navne har intet tilfælles smiley . Space star køre som en gyngehest, og der er kun EN motor og vælge i mellem. Og den har vidst max 85hk?.


Kommentér på:
Hurtig hjælp ang bil med koblingsproblemer

Annonce