{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.876 visninger | Oprettet:

Benjamin J
Benjamin J
Tilmeldt:
9. jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50

Problemer med bil (tror jeg) {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt denne Skoda Fabia 1.2 64hk sedan fra 2003 med 237.000 km på tælleren.

Men der er et par ting som irritere mig lidt (meget), og som gør mig lidt nervøs nu da jeg ikke ved en hylene fis om biler, altså virkelig intet.

For det første bruger den 1 liter olie per 1000 km.
Der kommer intet blå røg fra udstødning, og heller intet der drypper ud af udstødningen.
Og også haft pap liggende under bilen efter en 40 km køretur, og der er intet der er lækker.
Og motoren er pæn og ren.
Hvad kan det skyldes? Det er godt nok en gammel VW motor der sidder i sådan en, og de tillader jo 1 liter per 1000 km, men gør mig alligevel lidt nervøs om der er noget med stempelringe eller lign.

Det andet problem er koblingen.
Den har fået helt ny kobling for et år siden (kvittering haves).
Den kan ikke trille i tomgang uden at gå i stå, overhovedet. Heller ikke bakke, der skal altid gives en anelse gas. (holdes ved minimum 2000 RPM, under det så blinker nærlyset og bilen er ved at gå ud)
Det er godt nok en 1.2 motor med kun 64 heste til en sedan, ved ikke om det forklare noget?
Men det gør det virkelig ikke nemt for en ny billist som mig, at der skal gives gas hver gang man slipper på koblingen for at den ikke går i stå, for jeg filer jo på koblingen på den måde.

Men det værste var her i aftes hvor jeg kørte en tur (minimal trafik til at fået indøvet koblingspunkt) hvor jeg holder for rødt. Da det blev grønt, sætter jeg i gang og skifter til andet gear som normalt, men efter jeg havde sat den i andet gear og var ved at gasse op (køre pænt) så sagde det VUMP!! i bilen, og så trillede den bare lydløst af sted.
Bil og motor var tændt, men der skete intet når jeg tråde på speeder eller koblingspedal, den trillede bare lige så fint som hvis jeg havde koblingen nede.
Standsede ind til siden og slukkede bilen og satte havariblink på, og var overbevist om at koblingen var røget.
Men da jeg så prøvede at tænde bilen igen, var der intet, den køre fint og uden forskel, og fortsatte med det i de sidste 30 min af køreturen?
Men hvad hulen kan det have været?

Og så havde jeg en gul motorlampe som lyste for 3 dage siden, men den forsvandt af sig selv da jeg startede bilen dagen efter?
Måske en censor som blev forvirret over at der blev fedtet med speeder og kobling samt flere gange hvor bilen gik ud ved igangsætning?

Nogle bud hvad der kan være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med bil (tror jeg)
  • #1   18. apr 2018 Der er nok mere end én ting galt. Jeg tvivler på, du har kørt 1000 km i den endnu, men hvis sælger har været ærlig, og den "kun" bruger dette, så er det acceptabelt. Så fokuser du bare på de andre ting.
    Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan en slidt kobling skal få bilen til at gå i stå ved igangsætning. Jeg tror lige dét handler om træning. Det er jo også en knallertmotor i en lille færge.


  • #2   18. apr 2018 Den lille motor har ingen moment så den kan ikke igangsette uden gas.
    Du har nok taget korekørt i en Diesel bil med masse af momment fra bund af.
    Du lære det nok ved at køre i bilen.


  • #3   18. apr 2018 den lyd som du siger lyder mere som vis du ikke hade fået sat bilen helt i gear så gearstangen bare røg ud igen. men få en tester på den så du kan se hvad fejl den har på motoren og hvad ellers der er. Det er normalt en god bil og motor den model har. men de er jo desværre også bleven gamle nu. og 64 hk er jo ikke meget så den skal have noget gas. Min svoger har en magen til. og når jeg har kørt i den så må jeg indrømme den får fuld pedal hele tiden. den er bare så sløv. og hans bruger også en del olie

  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #4   18. apr 2018 Jeg er 90% sikker på at sælger var ærlig omkring alting. smiley
    Og hvis det olieforbrug er acceptabelt uden at det betyder at bilen er "dead man walking", så må jeg jo bare fodre den en gang hver anden måned (hver 1500 km, er det nok?).

    Ja sælger sagde det samme da jeg skrev og spurgte. At det er en lille motor i en stor bil, det er prisen ved at køre langt på literen og billig afgift i en bil af den alder.

    Mido: Yep, du har helt ret.:) Skolevognen var en diesel med gode kræfter.

    Bilen har alle service overholdt, og er synet for 5 måneder siden. Og som sagt, så er koblingen kun et år gammel.
    Men da koblingen helt forsvandt i andet gear blev jeg altså nervøs. Det burde den jo ikke uanset hvor skod jeg endnu er til det koblingspunkt.


  • #5   18. apr 2018 Det olieforbrug har jeg i hvert fald kørt med i mange år i min 205 GTi. Jeg tror ikke, det relativt lille forbrug har særlig negativ betydning. Du vil dog altid møde nogle (tosser), som mener en motor ikke må bruge en dråbe olie.

    Det lyder som en mærkelig oplevelse i aftes, som jeg ikke helt kan forklare. Måske er den bare hoppet ud af gearet


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #6   18. apr 2018 Freeway: Tjaa, det kan da godt være at jeg fik gokket med geartangen, det gik så hurtigt.
    Ja den er ikke hurtig.:) Men den skal også bare være en førstegangsbil som kan tåle lidt bilka buler osv, og skal bare bringe os fra a til b, og vi har minimalt kørselsbehov. smiley

    Men det i siger er at der er intet som en mekaniker vil kunne gøre, så den kan trille i tomgang? Det er simpelthen bare en for svag motor til den store tunge kasse?


  • #7   18. apr 2018 Ja det bare og kør og hold øje med olie og vand.som man altid normal gør. men du kan prøve at sætte en tester til den. Så kan du få svar på hvorfor den lampe lyste den anden dag. men ellers kør

  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #8   18. apr 2018 Jay Jay: Okay, det er alligevel betryggende at vide.:) Som du siger, er det netop dem som jeg har mødt og læst div steder. Og så tænker en rookie som mig jo straks at jeg har købt katten i sækken.
    Jeg er blevet anbefalet at bruge en lidt tykkere olie for a minimere olieforbruget. Men jeg er er ny og ved minus om biler. Så det med at bruge en anden olie end fabrikanten forskriver er jeg jo ikke meget for. Men det kan jo sagtens være at det er rigtig nok at det vil hjælpe lidt.

    Ja jeg var stensikker på at koblingen røg, men var i et panisk øjeblik. Så jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige om den stadig var i 2 gear da det skete, eller om gearstangen gled i frigear pga en fejl fra min side.


  • #9   18. apr 2018 der er jo ikke anden end at køre og se som det sker igen. men tror nu stadig det var evt gear stangen der røg ud af gear. man skal jo lige lære bilen at kende når man får den første.

  • #10   18. apr 2018 du kan godt hælde en 10/40 på sådan en motor når den bruger meget olie. kender flere der køre med det på dem. I stedet for 5/30

  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #11   18. apr 2018 Freeway. I svare samtidig med at jeg færdiggøre mine svar, bare så i ved hvorfor at svarene kommer forsinket.:) Men sætter virkelig pris på jeres hjælp alle sammen. Tro mig, jeg værdsætter ethvert råd og tip.:)

    Jeg har fået en tid hos bildoktoren i Næstved (det mest eftertragtede autoværksted i byen). Men han havde først en tid den 30/4 da han er helt booket op.
    Men de vil gerne give bilen et sunhedstjek med tester og det hele, og give mig et overblik over hvis eller hvad der er galt med den.
    Kvit og frit, koster ikke en krone.:)
    Men indtil da må jeg bare krydse fingre at det bare er mig som seriøst stinker til den kobling og med gassen under igangsætning.

    Øvelse øvelse øvelse går jeg ud fra.:)


  • #12   18. apr 2018 Du kan sagtens køre med den tykkeste olie, som der er opgivet i din instruktionsbog. Jeg ville dog ikke gå tykkere end det.
    Få udlæst motorfejlen. Hvis bilen kører normalt, er det sikkert ikke noget ildevarslende.


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #13   18. apr 2018 Jeg blev råddet til at bruge 10/60 olie i stedet for 10/40 som den køre på nu. Self det billigste da den jo alligevel æder det.
    Jamen udover det med kobling og igangsætning med gas, så køre motoren fejlfrit og spinder som en mis. man kan dog godt høre at den køre med kæde (den blev også udskiftet ved sidste service da den begyndte at blive for lang).
    Den larmer ikke, tværtimod er bilen meget lydløs under kørsel, faktisk rigtig behageligt.:D Men det lyder anderledes end en bil med tandrem.:)


  • #14   18. apr 2018 ok så ville jeg blive på 10/40. og hæld efter med det .

  • #15   18. apr 2018 Ja, 10w40 må være det bedste.

  • #16   18. apr 2018 Når du mener trille i tomggang mener du så at den triller mens den er i gear eller frigear?.

    ALLE biler skal kunne trille i hvert fald i første gear uden problemer. Og ALLE biler skal også kunne trille hvis bilen er i fri gear . Da der så ingen belastning er på motoren.

    den 60 hestes (måske 58) punto jeg havde kunne da det hele.


  • #17   18. apr 2018 Kender du ikke nogen der har ca 10 års bil erfaring der kan tage en tur i din bil? smiley .


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #18   18. apr 2018 Freeway: Jay Jay: Mido: Mange tak for jeres svar, jeg bruger 10/40 olie.:)

    FBB: Jeg mener hvor man sætter den i første gear, og slipper let på koblingen og så triller bilen lige så stille. Især praktisk når man skal bakke ud af en P bås på en trang parkeringsplads.

    Men dette er jo ikke en punto som vejer 850 kg, men en Sedan som vejer 1.200 kg.
    Ville da ønske at den kunne trille i første gear, men det er heeeeelt umuligt uden at den går i stå med det samme.
    Jeg skal holde RPM på min 2000 for at holde den i live. Og det betyder at jeg filer på koblingen af h til, da jeg jo holder koblingen halvt nede i mens at jeg giver en smule gas, for ikke pludselig at fare af sted og ramme noget, feks når jeg skal bakke ud af en P bås.:)


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #19   18. apr 2018 Nej faktisk ikke rigtigt. Men det var da en god ide.:)

  • #20   18. apr 2018 Det må være et spørgsmål om træning. Jeg har kørt i en Fabia hatchback med samme motor og med fuld last. Den var ubehagelig langsom, men igangsætning var ikke problematisk.

  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #21   18. apr 2018 Jeg må se hvad de siger på autoværkstedet når de har været den igennem. Hvis det er noget som kan ordnes så jeg kan trille stille og roligt i første ved bare at slippe koblingen let, så er jeg villig til at betale prisen (så længe det ikke overstiger bilens værdi). smiley

    Tør jo ikke engang køre på Mc drive i frygt for at jeg banker op i røven på den bil som holder foran i køen, da jeg endnu ikke har mestret det fine punkt mellem kobling og gas for at holde den i live.

    Men et sidste spørgsmål så.
    Min kobling kan vel ikke overleve ret længe hvis jeg skal file på den måde hver gang jeg skal igangsætte?


  • #22   18. apr 2018 Nårh på den måde.
    Ja ved igangsætning skal bilen (biler) have lidt gas mens man slipper koblingen.
    Det er helt normalt. Og skal du bare vende dig til. Sådan er det med alle biler.
    Det skal jeg også selv hvis jeg låner min fars 1,9 diesel på 130hk .
    Det jo også på den måde du vinder lyskrydsduellerne smiley . Man kan ikke bare nøjes med og slippe koblingen, der skal gas til.

    Faktisk tror jeg du slider mere på koblingen med din metode uden gas. Da du så skal file i meget længere tid for at få bilen i gang .


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #23   18. apr 2018 FBB: Okay, så giver det hele mere mening.:)
    Så tager jeg et par aftenture de næste dage hvor trafikken er minimal, og øver det lidt.
    Du skal have mange tak for dine svar, det gav mig trods alt noget håb at det bare er mig som live skal i lære det. smiley
    Man siger jo at det først er når man har fået kortet, at den rigtige erfaring kommer.

    Have en god aften.:)


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #24   18. apr 2018 Jeg tog fejl, den køre lige nu på 5w-40 olie fra Liqui Moly (Synthese-Technology).
    Men det er jo tysk?, og ved ikke engang om det kan købes her i DK.

    Hvilken olie burde jeg købe? Oliestanden lige nu er præsis mellem minimum og max.
    Er en 5w-40 olie bare en 5w-40 olie? Eller er der stor forskel på mærker? Og er der forskellige olier til forskellige bilmærker/modeller?

    Skal bruge noget olie til en 2003 Skoda Fabia 1.2 64hk.
    Og hvor meget skal der på? Har hørt at der er ca 1 liter mellem minimum og maks, så når nu oliestanden er præsis i midten, så er det vel en halv liter den skal have på?


  • #25   18. apr 2018 Angående din motorlampe kan det også skyldes du har været ved at gå ud smiley Vores Jazz 1,3 benzin glemmer jeg tit at den skal have lidt gas (kører normalt kun diesel), og hvis motoreren så dropper for langt ned i omdrejninger kan motorlampen godt tænde ganske kortvarigt, det samme med olielampen men måske din lidt ældre bil lyser længere tid? Jeg ved det ikke men kunne være et bud smiley

  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #26   19. apr 2018 Kasper: Ja det kunne hvert i fald være et bud. smiley
    Selvom den nu er slukket, så burde fejlkoden blive lagret i kørecomputeren i en periode (hvor langt tid ved jeg ikke), så der er måske en chance for at de her den 30 når den kommer til bildoktoren, kan se hvad den slog ud på.:)


Kommentér på:
Problemer med bil (tror jeg)

Annonce