{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.043 visninger | Oprettet:

Værktøj til at løsne afrundede bolte med {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har en bil af lidt ældre dato, hvor jeg skal have skiftet skiver og klodser. Jeg har fået lidt af et problem, idet den tidligere ejer af bilen nok har brugt det forkerte værktøj, til at løsne de bolte, som holder den "arm" eller hvad man skal kalde det, som igen holder klodserne og kaliberen på plads.

Resultatet er, at bolthovederne er blevet godt afrundet / afhøvlet.

Der er tale om forholdsvis store E20 udvendige Torx-bolte, som efter forskrifterne skal spændes med 130 NM og med (Loctite) skruesikring, så de sidder givetvis godt fast.

Ved at Youtube emnet lidt, fandt jeg nedenstående video, hvor manden åbenbart har sådan nogle "Bolt extractor sockets", som han har held med at bruge i videoen. Det er den sekvens, som starter ca. 3 minutter inde i videoen.

Kan man egentlig købe sådan nogle i DK også, og hvad skal man i givet fald søge på af navn?

https://www.youtube.com/watch?v=ix1-NVOC83w

På forhånd MANGE tak for inputs og kommentarer!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Værktøj til at løsne afrundede bolte med
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #1   28. apr 2018 ingen grund til at købe værktøj svejs en bolt fast på den gamle meget nemt og hurtigt ja kræver selvfølgelig et svejseværk alternativt kan de mejsles af

• #2   28. apr 2018 @rene L - Tak for input, og ja det var selvfølgelig også en løsning. Min far har vist et gammelt svejseværk stående, så det var en mulighed. Problemet er lidt selve pladsen, det er ikke nemt at komme til smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #3   28. apr 2018 du kan også tage en 12 kantet top der er lidt mindre end den torx og knalde den på med en hammer
    svejseværk skal være co2 pinde dur ikke

• #5   28. apr 2018 Jeg plejer at bruge en god rørtang.
    Det virker hver gang, hvis man ikke kan løsne med er top.
    Bruger nu også sjældent 12 kantet fastnøgler og toppe, men kun 6 kantet.
    Svensk nøgler er kun til pynt

• #6   28. apr 2018 Har selv dette
    https://www.rustfribolte.dk/701-boltudtraekkersaet-10-27mm-12-14dele-rico.html

Uundværligt i nogen tilfælde.

Enig med Buggi, Svensknøgler er kun for VVS folk..

• #7   28. apr 2018 @Easy4 - Du har ret - men det skal du sige til den tidligere ejer af bilen, for jeg har aldrig rørt de bolte før jeg i går prøvede en enkelt gang at sætte den korrekte top på bolthovedet - og jeg HAR det rigtige værktøj inklusive den E20-top, som skal bruges på den pågældende bolt smiley

• #8   28. apr 2018 @Grease Monkey - Mange tak for linket - det ligner meget de toppe, som ham i videoen har. Det er selvfølgelig ikke et helt gratis sæt - specielt henset til at jeg ikke skruer så tit i biler, men jeg er efterhånden ved at være træt af alle de amatører som har haft fat i tingene før mig, og som høvler kanterne af skruer og bolte, så man kan bøvle i timevis med at få dem løs. Så pengene for sådan et sæt er i givet fald godt givet ud, og kan med sikkerhed spare én for en masse ærgrelser.

Min fars svejseværk viser sig ikke at være med co2 - et gammelt, traditionelt med pinde, så den option bortfalder umiddelbart smiley

• #9   28. apr 2018 Kom i tanke om jeg engang smed en af dem væk, og fandt dem i løs salg i Special butikken... kan nok bedre svare sig for dig?

• #10   28. apr 2018 God pointe, Grease Monkey!! Om så også jeg bare skal bruge 2-3 af slagsen, for at være sikker på at ramme den rigtige størrelse, så vil det nok være noget billigere. Hedder forretningen "Specialbutikken"?

• #11   28. apr 2018 yes, der ligger en i Viborg og en i Silkeborg. Sikkert flere steder også

Kommentér på:
Værktøj til at løsne afrundede bolte med

Annonce