Ordentlig afbalancering af dæk en mangelvare {{forumTopicSubject}}
Hvad er jeres oplevelser?
Jeg har oplevet dårlig afbalancering så ofte - og med forskellige biler/værksteder, at jeg synes det er et generelt problem.
Tit og næsten altid er der ingen problemer omkr 90km/t. Det er som om, at den kan de fleste klare. Mindre unøjagtigheder mærkes jo ikke rigtigt ved lavere hastigheder.
Ved ca 130 km/t og op er sagen en hel anden. Her er unoderne ofte. Jeg vil mene at op imod hver anden eller tredie afbalancering jeg har fået foretaget er endt i fejl her.
Ofte er det vel deres udstyr? Tit hjælper det ikke at køre tilbage til samme sted og sige ommer - mens det tit har hjulpet de gange jeg bad et nyt værksted om det.
Hvordan kan det være så pokkers svært med en god balance?
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
9 ud af 10 afbalancerer ikke med vejtryk, hvilket nok ville give et bedre resultat. (Sådan et apparat koster også kassen)
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Ukyndig dækoperatør som ikke kender maskinen
MVH KP
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
eller mellem nav og skivebremsen/trommelen, så kan man også få vibrationer når man køre.
ser tit folk ikke renser det af, når de skifter fælg
og nogen biler er mere følsom end andre
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.965
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Har få monteret og afbalanceret ved Thansen flere gange - og det har altid spillet max, også ved høje hastigheder.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Men hvis du mener om ikke alle kører 140 i en 130 zone, så nej - jeg gør stadig ikke.
Det tog mig meget kort tid at finde ud af at man ikke sparer noget nævneværdigt ved at køre 130 kontra 110, på de korte afstande vi har her i DK, og når min kassevogn oven i købet bruger en del mere diesel på de sidste 20km/t, er valget ligetil for mig.
Jeg kører bare 5 minutter tidligere hjemmefra - så skal vi nok nå det - og kommer man et par minutter for sent, så går det nok også.
Mht det som tråden egentlig handler om, så har jeg kun et normalt afbalanceringsapparat til rådighed - endda et ældre et af slagsen. Jeg har aldrig oplevet hjul i ubalance, selv ved hastigheder et stykke over 250km/t (på bane selvfølgelig). Som flere siger, er det lige så ofte at folk ikke rengør anlægsfladerne ordentligt, og sørger for fælgene er ordentligt "faldet på plads" når man monterer dem, eller sørger for at spænde kryds eller deslige. Der er flere fejlmuligheder end man tror...
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Jeg må gerne køre mere end 130, bare ikke i Danmark
Det er også ved 130 det ryster mest.
Hvor kan man få afbalanceret med vejtryk? Det lyder da interessant
Ordentlig afbalancering af dæk en mangelvare