Suzuki swift mister omdrejninger ved koldstart {{forumTopicSubject}}
Hej.
Bil:
Suzuki Swift 2007 GLA 1.3 Aut.
Baggrund:
Min mors bil havde stået i noget tid uden at blive kørt, batteriet var faldt sammen.
Efter det var blevet skiftet og bilen startet - hylede kileremmen og sprang.
Jeg fandt ud af at generatoren havde sat sig fast, den har jeg så skiftet. Efter at have sloges i noget tid med at få kileremmen sat stramt nok på uden at den begyndte at ryge og hyle virkede det igen til min store fornøjelse.
Jeg har haft luftfilteret huset og en sort slange derfra ned til motoren af der sad fast med et spændebånd, som man spænder med en fladskruetrækker - som jeg går udfra er noget indsugning eller lignende. ( Det var for at kunne komme til generatoren ).
Kileremmen er en continental fra Thansen 836mm 4 spor.
Mit nuværende problem:
Når jeg starter den nu når motoren er varm, kan den godt lige komme med et kort hyl fra kileremmen når starteren har tændt motoren og omdrejninger falder ned under de 900-800 RPM. Men så siger den heller ikke noget bagefter.
Når motoren er kold som jeg prøvede i morges hyler den altså noget mere og omdrejninger på bilen falder op og ned en del gange hvor den er lige ved og næsten at gå ud.
Efter bilen så har kæmpet lidt og stabiliseret sig, så står den helt fint i tomgang og kileremmen stopper med at hyle, og temperatur og alt er fint.
Jeg vil dog gerne have den til at stoppe med at hyle helt og starte bedre kold.
Min egen tanke er at det med at den har svært ved at starte kold er et seperat problem, og kan være årsagen til at bæltet hyler når den når ned under 800-900 RPM. Så jeg tænker jeg ville prøve at starte med at fikse dette først. Så nogen ideér hvad det kan være? Hvis bæltet så stadig har lidt hyl bagefter tænker jeg at jeg ville prøve noget Kilerem spray.
Tak!
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Generatoren trækkes af motoren, hylelyde kan vel i grove træk skyldtes:
For løs kilerem (det har du fikset)
Kilerem kører skævt. måske den nye generator ikke passer helt til bilen.
et eller flere af hjulene der trækker remmen rundt har det skidt.
Generator er ikke sund
Generator belaster efter behov, så antageligvis kan det være at den trækker virkeligt meget strøm pga halv fladt batteri. Så tjek gerne hvad batteri (volt) siger uden tændning og med tændning. Kan også være at stelledning ikke er helt glad mere, og derfor presser generatoren.
Har ikke selv Suzuki, så måske andre kan give et indspark ....
mar 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Ca. 6 måneder. Jrg gjorde som du sagde.
Batteriet uden tænding 12.60 volt ca. Den falder .20 ca når der er tænding på. Når jeg så starter bilen. Så går volten op. Hvergang lige så snart den når over 14.10 volt så stopper den med at hyle fra remmen og bilen står i fin tomgang her også uden at dykke i rpm.
I tomgang står den på 14.4 og dykker lidt engang imellem. Som jeg også synes jeg kan høre lidt på motoren når den dykker Til mellem 14v og 14.4 efter lidt tid i tomgang er den dog stabil på 14.4
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Alt andet lige bør det være noget med remmen og de to remhjul, enten at de ikke er lige ud for hinanden, måske noget spændeskive som er glemt/sat forkert, og derfor trækker lidt skævt i remmen. Kan ikke se at dårlige remhjul burde skabe hyle lyde, de burde snarere holde for godt fast i remmen pga urenheder eller lign.
Du nævnte at det var svært at få remmen stramt på, måske skal du uddybe det lidt. Kan være at du mangler noget, eller remmen er forkert etc.
Jeg håber lidt på at der kommer en anden forbi og kan give et skub her, for jeg tror ikke jeg får dig i mål.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Suzuki swift mister omdrejninger ved koldstart