{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Valg af fælgstørrelse økonomi 7,5” vs 8” {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have købt nogle sommerfælge til min hverdags økoræser.

Æstetiske krav: 18 tommer og pæn (subjektivt)

Økonomiske fokuspunkter:
- fælg vægt
- fælg bredde
- dækudvalg
- gensalgsværdi

Det er lykkes mig at finde en fælg som giver mening, men jeg har valget mellem en fælg der er 7,5” og 8” bredt.
Afvejninger:
- 7,5” er lettere og vil måske også yde mindst rullemodstand / luft modstand.
- begge fælbredder kan køre med 225 dæk, så der er ingen begrænsning på dæksiden.
- man siger at bredere fælge “styrer” mere efter vejen (negativt)
- gensalgsværdien? Vil folk helst have en 7,5” eller 8” fælg? (Her er der måske også æstetik med i spillet)

Jeg hælder til 7,5”, men hvad siger i? Husk på det er ingen banebil der har behov for oceaner af grip i sving.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af fælgstørrelse økonomi 7,5” vs 8”
  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #1   12. maj 2018 Er din bil til primært økokørsel, og tilmed lille motor, så får du væsentlig større forbrug.
    Bare til info,


  • #2   12. maj 2018 Bilen er blot en øko-hverdagsbil, men 18” skal der til på de fleste nyere biler. Ellers ser det mildest talt øv ud.
    Derfor kan man jo godt være opmærksom på økonomien når man vælger fælge, så man ikke ender med en fælg der vejer 14kg stykket fx.
    Jeg er klar over at det ikke kan undgås at gå ud over økonomien.


  • #3   12. maj 2018 "- gensalgsværdi "

    Hvis det er nye fælge vi taler om så kan du nok godt smide det punkt væk. Med de priser der sælges 18" til fra ny så er dine hjul faldet med 40-50% bare når du smider dem på.


  • #5   12. maj 2018 Vil folk helst have en 7,5” eller 8” fælg? Folk er sgu da pisseligeglade... Flueknepperi too much? smiley

    Og hvordan kom du frem til mindre luftmodstand / rullemodstand, hvis du vælger at køre med de samme 225 brede dæk uanset fælgstørrelsen?? smiley


  • #6   12. maj 2018 Når man lige læser det hele igennem igen, så fremstår det som et af de mest mærkelige spørgsmål som desværre nok er skrevet i seriøsitet.. haha.

  • #7   12. maj 2018 Rolig nu knejte.. solen skinner og man har jo fået et par kolde på terrassen smiley så det er ikke sikker logikken sidder lige i skabet.
    Det kan vel spørges så simpelt her: 7,5" eller 8"?
    Go!


  • #9   12. maj 2018 med samme dækstørrelse

    er det fuldstænding lige meget, da rullediameter er den samme,(måske maginal forskel)

    så brændstof økonomi er den samme,
    kun hvis du ændre på størrelsen,ville det være forskel,
    men igen meget lille

    så vælg de fælg du vil have


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #10   12. maj 2018 Hvis omkredsen forbliver den samme og dækbredden/fælgbredden ligeså, vil det klart nok ikke foringe økonomien,
    men hvis man som jeg gik fra 185 til 215 dæk og 6,5" til 7" så koster det. Jeg mistede vel 3-4 km pr liter og kører du nok,
    bli'r det også til penge.


Kommentér på:
Valg af fælgstørrelse økonomi 7,5” vs 8”

Annonce