{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
564 visninger | Oprettet:

Inputs vedr. bremsekaliper, udluftning mv. {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Kunne godt lige bruge lidt inputs vedr. skift af bremsekalibre, bremseudluftning mv.

Jeg har en Opel Vectra C fra 2008 som efterhånden har gået en del kilometer. Den har lige fået den helt store tur, hvor jeg bagtil har skiftet / skal skifte:

# Hjullejer
# Ankerplader
# Bremseskiver
# Klodser
# Bremsekalibre

Jeg er nu så langt i "projektet", at jeg blot mangler at "bytte" bremsekalibrene ud, flytte bremseslangerne over på de nye kalibre, montere håndbremsekablet og så få udluftet skidtet.

Som det fremgår af ovenstående er der altså tale om bremsekalibre, hvor håndbremsen er en integreret del, og hvor der siddet et "greb" som via snoretrækket aktiverer håndbremsen.

Håndbremsegrebene er på begge de nye kalibre "plomberede" med en lille strip, idet der åbenbart er en automatik i dem, som selvjusterer, og den må der ikke pilles ved (endnu). Der fulgte derfor en indlægsseddel med kalibrene, hvorpå der står, at man IKKE må montere håndbremsekablerne før man har 1) flyttet bremseslangen, 2) har skruet kaliberen fast og 3) har udluftet systemet. Så først når disse trin er fulgt må man bryde plomberingen ved at klippe strips.

Så jeg påtænker selvfølgelig at følge proceduren som er vist på indlægssedlen

Jeg har både en udlufter til kompressoren og så har jeg også en mere "manuel" udlufter, som er en flaske med en slange på og en ventil, der sikrer at der ikke løber luft tilbage i systemet. Jeg forventer at bruge udlufteren til kompressoren til at udlufte med.

MEN - når jeg udlufter plejer jeg dog lige at holde en pause midtvejs, hvor jeg lige piller udlufteren fra, lukker udluftningsskruenog træder et par gange på bremsepedalen, for at opbygge tryk.

Jeg har aldrig skiftet kalibre før - så jeg vil bare lige sikre mig, at jeg gør det korrekt. Skader det noget - mht. justering af håndbremsen - når jeg midt i udluftningen (lukker udluftningsskruen og) træder på bremsepedalen et par gange?

Jeg vil bare for enhver pris undgå, at der går koks i den automatiske opstramning af håndbremsekablet, og at jeg risikerer, at der pludselig ikke er "snor" nok, fordi jeg gjorde noget forkert.

Gode inputs modtages MEGET gerne smiley På forhånd tak!






Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Inputs vedr. bremsekaliper, udluftning mv.
  • #1   21. maj 2018 Jeg ville åbne udluftningsskruen på kaliberen når du har monteret den, og så lade tyngdekraften klare den værste udluftning. Efterfølgende lufter du bare ud som du har det bedst med, Går ud fra at håndbremsen fungerer vha. bremsebakker som ligger an på "inder-ringen" i skiven, og så har det jo ikke noget med det hydrauliske system at gøre. Så hvis alt er monteret korrekt, så ser jeg ingen problemer.

  • #3   21. maj 2018 Mange tak for jeres kommentarer smiley

    @Simon N - Yes, håndbremsemekanismen er (mig bekendt) rent mekanisk, og har ikke som sådan noget med det hydrauliske system at gøre

    @T T - Jeg tror du har ret i, at der er stort set samme system på de biler du nævner kontra min Vectra. Det giver i øvrigt rigtig god mening, det du skriver. Jeg kunne heller ikke forstå, at der BÅDE skulle være en automatisk "opstrammer" i selve kaliberen og så også ifm. selve håndbremsen. Men hvis plomberingen bare er monteret for, at man ikke ved en fejl får trykket stemplet ud, så giver det også god mening. Jeg fik i øvrigt for ikke så lang tid anskaffet mit et nyt stempel-værktøj til stemplerne, så hvis alt går galt har jeg stadig mulighed for at få stemplerne trykket tilbage med værktøjet smiley

    Tak igen for inputs!


  • #4   21. maj 2018 Jeg plejer at åbne alle udluftning skruer. og lade det løbe ind til det dropper lige som #1 gør. og så udlufter jeg på kryds. starter med et baghjul. og ja de calibere bag der drejer jeg stemplet ind og når jeg montere klodser. drejer jeg stemplet ud til klodsen bliver rørt og bremseskiver stadig drejer fint rundt. og så udlufter jeg det hele når det er gjort. Så det er ikke en stor opgave at gøre det. og der er nu mange biler idag der har håndbremse armen i caliberen der trykker stemplet ud. og det er helt mekanisk det til håndbremsen. har renoveret rigtig mange af de calibere flere end jeg kan huske. har fået købt en vacum bremse udlufter nu. Så den bruger jeg også meget nu

  • #5   21. maj 2018 Tak for kommentaren, @Freeway.
    Er det egentlig nødvendigt mht. at regulere niveauet på stemplet - dvs. hvor langt ude/inde stemplet er? Burde det ikke i sidste ende regulere sig, når man træder bremsen et par gange efter man er færdig?


  • #6   21. maj 2018 nogen gange kan de stille sig selv ud. men ikke altid så det er nummer et at skrue stemplet ud til de lige røre bagsiden af klodsen. Så der er kontakt så derefter skal det nok selv justere sig.når stemplet køre ind og ud.

Kommentér på:
Inputs vedr. bremsekaliper, udluftning mv.

Annonce