Inputs vedr. bremsekaliper, udluftning mv. {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Kunne godt lige bruge lidt inputs vedr. skift af bremsekalibre, bremseudluftning mv.
Jeg har en Opel Vectra C fra 2008 som efterhånden har gået en del kilometer. Den har lige fået den helt store tur, hvor jeg bagtil har skiftet / skal skifte:
# Hjullejer
# Ankerplader
# Bremseskiver
# Klodser
# Bremsekalibre
Jeg er nu så langt i "projektet", at jeg blot mangler at "bytte" bremsekalibrene ud, flytte bremseslangerne over på de nye kalibre, montere håndbremsekablet og så få udluftet skidtet.
Som det fremgår af ovenstående er der altså tale om bremsekalibre, hvor håndbremsen er en integreret del, og hvor der siddet et "greb" som via snoretrækket aktiverer håndbremsen.
Håndbremsegrebene er på begge de nye kalibre "plomberede" med en lille strip, idet der åbenbart er en automatik i dem, som selvjusterer, og den må der ikke pilles ved (endnu). Der fulgte derfor en indlægsseddel med kalibrene, hvorpå der står, at man IKKE må montere håndbremsekablerne før man har 1) flyttet bremseslangen, 2) har skruet kaliberen fast og 3) har udluftet systemet. Så først når disse trin er fulgt må man bryde plomberingen ved at klippe strips.
Så jeg påtænker selvfølgelig at følge proceduren som er vist på indlægssedlen
Jeg har både en udlufter til kompressoren og så har jeg også en mere "manuel" udlufter, som er en flaske med en slange på og en ventil, der sikrer at der ikke løber luft tilbage i systemet. Jeg forventer at bruge udlufteren til kompressoren til at udlufte med.
MEN - når jeg udlufter plejer jeg dog lige at holde en pause midtvejs, hvor jeg lige piller udlufteren fra, lukker udluftningsskruenog træder et par gange på bremsepedalen, for at opbygge tryk.
Jeg har aldrig skiftet kalibre før - så jeg vil bare lige sikre mig, at jeg gør det korrekt. Skader det noget - mht. justering af håndbremsen - når jeg midt i udluftningen (lukker udluftningsskruen og) træder på bremsepedalen et par gange?
Jeg vil bare for enhver pris undgå, at der går koks i den automatiske opstramning af håndbremsekablet, og at jeg risikerer, at der pludselig ikke er "snor" nok, fordi jeg gjorde noget forkert.
Gode inputs modtages MEGET gerne
På forhånd tak!
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
@Simon N - Yes, håndbremsemekanismen er (mig bekendt) rent mekanisk, og har ikke som sådan noget med det hydrauliske system at gøre
@T T - Jeg tror du har ret i, at der er stort set samme system på de biler du nævner kontra min Vectra. Det giver i øvrigt rigtig god mening, det du skriver. Jeg kunne heller ikke forstå, at der BÅDE skulle være en automatisk "opstrammer" i selve kaliberen og så også ifm. selve håndbremsen. Men hvis plomberingen bare er monteret for, at man ikke ved en fejl får trykket stemplet ud, så giver det også god mening. Jeg fik i øvrigt for ikke så lang tid anskaffet mit et nyt stempel-værktøj til stemplerne, så hvis alt går galt har jeg stadig mulighed for at få stemplerne trykket tilbage med værktøjet
Tak igen for inputs!
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
Er det egentlig nødvendigt mht. at regulere niveauet på stemplet - dvs. hvor langt ude/inde stemplet er? Burde det ikke i sidste ende regulere sig, når man træder bremsen et par gange efter man er færdig?
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
Inputs vedr. bremsekaliper, udluftning mv.