{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.179 visninger | Oprettet:

Korrekt motorolie til gammel bil {{forumTopicSubject}}

Hey guys.

Jeg har en Nissan Almera 2002 med benzin-motor, som jeg lige har overtaget. Jeg har ikke haft en bil før, så jeg er stadig i gang med at lære omkring de tekniske aspekter ift. at vedligeholde bilen korrekt.

Jeg er klar over at der er mange typer motorolier, med forskellige egenskaber, viskositet osv. osv.

Jeg er også helt på det rene med, at det her er en GAMMEL bil, hvor at det næppe behøver være den bedste motorolie i verden der skal fyldes på.

Den olie der er lige nu, er en 300-kroners olie for 4 liter. I og med at den skal påfyldes olie hver gang jeg tanker ca., så tænker jeg at der kan spares en del penge her.

Jeg har følgende information i manualen:

"API SG, SH eller SJ,
ILSAC kvalitet GF-I eller GF-II."

Okay, det forstår jeg ærlig talt ikke noget af.

Er der:

1) Nogen der måske kan forklare mig hvad alt dette betyder?
2) Nogen der evt. kan linke mig til den bedste olie for pengene, som passer til denne motor :)?

Tak på forhånd smiley

- Nicki.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korrekt motorolie til gammel bil
  • #1   30. jul 2018 Jeg bruger altid 10/40 olie som købes for 30,-kr. pr liter i Aldi, fordi mine biler har kørt mellem 300 og 400 tusinde km. Når du skal hælde olie på så tit tror jeg det vil passe fint med 10/40.
    Mvh. Gert

• #2   30. jul 2018 Når den tilsyneladende bruger så meget olie at der skal fyldes på for hver tank benzin, så kan du med sindsro købe den billigste på markedet, mellem 100 og 200 kroner for 4 liter.
    Eksempelvis en 10w - 40

• #3   30. jul 2018 jeg sidder lidt og tænker på, nu du skriver det er din første bil osv osv.
    har du styr på at tjekke oliestanden på den rigtige måde, for syntes det lyder lidt voldsomt hvis du skal efterfylde hver gang du tanker. bevares det kan da hænde på en bil at det er en nødvendighed, men så er der som regel osse noget galt med motoren

• #4   30. jul 2018 tordner det under bilen?

• #5   30. jul 2018 Med alt respekt, så tænker jeg også din måde at checke olien på kan optimeres..

Husker du at lade bilen/olien blive varm OG får den lov at stå 10 min inden du checker oliestanden.

Hvis du bare kører ind på en tankstation, slukker bilen og checker oliestanden med det samme, så er alt olien ikke bundfaldet og din pind vil naturligvis vise en lavere stand end hvad godt er.

• #6   30. jul 2018 Ellers bør du nok få tjekket om den er utæt nogle steder. Tvivler stærkt på at det er nødvendigt at efterfylde hver gang du tanker, med mindre den smider det ud et sted.

• #7   30. jul 2018 Så længe olie nivauet er imellem stregerne på olie pinden, så er der ingen grund til at fylde mere på, medmindre du skal på langtur selvfølgelig og den smider olien, både mens den kører og når den holder stille.?!
    Mange har dog den tro at olien skal stå på den øverste streg indenfor 1mms nøjagtighed og det er IKKE tilfældet, den må blot ikke komme under "minimum", så du skal se oliepinden lidt ligesom din tank måler, for den fylder du jo heller ikke hver gang den kommer under "F" stregen smiley

Men som alle andre siger, så skal du blot købe den billigste 10/40 olie du kan finde.
    Evt. kan du købe nogle 10liters dunke i Biltema, som sikkert vil ku spare dig i det lange løb, hvis du vitterligt SKAL fylde på for hver tankning.

• #8   30. jul 2018 Harald Nyborg har også billige 10l dunke.

• #9   30. jul 2018 Puha, mange spørgsmål xD!!!

Jeg tjekker den som regel inden jeg skal ud at køre, altså når motoren er kold, for så er al olien nede i bundkarret - eller det troede jeg ihvertfald? Og det gør jeg selvfølgelig på en flad overflade smiley

Og jeg sørger netop for at olien forbliver indenfor det "rillede" område på oliepinden smiley

Og kan ikke sige om den er utæt eller andet, men vil helst ikke køre den på værksted mm. udover når det er strengest nødvendigt, for min indkomst er slet ikke til 2-3.000 kroners værkstedsregninger endnu, og ærlig talt, for en bil til 6.000 kroner gider jeg ikke spendere flere penge end det jeg absolut SKAL smiley

Men jeg skal altså tjekke olien når jeg har kørt en tur, lade den stå i 10 minutter, og SÅ tjekke oliestanden? Og hvorfor er det egentlig vigtigt ift. bare at tjekke den inden man sætter motoren i gang :)?

Tak for jeres svar, man bliver jo klogere af det her smiley !

• Ram A
    Ram A Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 52 Følgere: 50 Svar: 16
    #10   30. jul 2018 Tjek olien når motor er kold. På en vandret overflade.
    Olien skal være mellem min og max.

Skift hellere billig olie oftere, end at køre alt for længe med dyr olie.

Husk filter.

• #11   30. jul 2018 Fylder KUN 10w30 Longlife 502/505 eller bedre på min selvom at den har gået snart 455k på den pågældende motor. Plejer at købe det på tilbud og gemme det da jeh alligevel har service ca 3 gange om året på bilen.

Kommentér på:
Korrekt motorolie til gammel bil

Annonce