Korrekt motorolie til gammel bil {{forumTopicSubject}}
Hey guys.
Jeg har en Nissan Almera 2002 med benzin-motor, som jeg lige har overtaget. Jeg har ikke haft en bil før, så jeg er stadig i gang med at lære omkring de tekniske aspekter ift. at vedligeholde bilen korrekt.
Jeg er klar over at der er mange typer motorolier, med forskellige egenskaber, viskositet osv. osv.
Jeg er også helt på det rene med, at det her er en GAMMEL bil, hvor at det næppe behøver være den bedste motorolie i verden der skal fyldes på.
Den olie der er lige nu, er en 300-kroners olie for 4 liter. I og med at den skal påfyldes olie hver gang jeg tanker ca., så tænker jeg at der kan spares en del penge her.
Jeg har følgende information i manualen:
"API SG, SH eller SJ,
ILSAC kvalitet GF-I eller GF-II."
Okay, det forstår jeg ærlig talt ikke noget af.
Er der:
1) Nogen der måske kan forklare mig hvad alt dette betyder?
2) Nogen der evt. kan linke mig til den bedste olie for pengene, som passer til denne motor :)?
Tak på forhånd
- Nicki.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Mvh. Gert
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.965
Eksempelvis en 10w - 40
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
har du styr på at tjekke oliestanden på den rigtige måde, for syntes det lyder lidt voldsomt hvis du skal efterfylde hver gang du tanker. bevares det kan da hænde på en bil at det er en nødvendighed, men så er der som regel osse noget galt med motoren
apr 2015
Følger: 30 Følgere: 289 Emner: 32 Svar: 498
jul 2013
Følger: 24 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 78 Svar: 368
Husker du at lade bilen/olien blive varm OG får den lov at stå 10 min inden du checker oliestanden.
Hvis du bare kører ind på en tankstation, slukker bilen og checker oliestanden med det samme, så er alt olien ikke bundfaldet og din pind vil naturligvis vise en lavere stand end hvad godt er.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.038
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Mange har dog den tro at olien skal stå på den øverste streg indenfor 1mms nøjagtighed og det er IKKE tilfældet, den må blot ikke komme under "minimum", så du skal se oliepinden lidt ligesom din tank måler, for den fylder du jo heller ikke hver gang den kommer under "F" stregen
Men som alle andre siger, så skal du blot købe den billigste 10/40 olie du kan finde.
Evt. kan du købe nogle 10liters dunke i Biltema, som sikkert vil ku spare dig i det lange løb, hvis du vitterligt SKAL fylde på for hver tankning.
dec 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 107
jul 2018
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 12
Jeg tjekker den som regel inden jeg skal ud at køre, altså når motoren er kold, for så er al olien nede i bundkarret - eller det troede jeg ihvertfald? Og det gør jeg selvfølgelig på en flad overflade
Og jeg sørger netop for at olien forbliver indenfor det "rillede" område på oliepinden
Og kan ikke sige om den er utæt eller andet, men vil helst ikke køre den på værksted mm. udover når det er strengest nødvendigt, for min indkomst er slet ikke til 2-3.000 kroners værkstedsregninger endnu, og ærlig talt, for en bil til 6.000 kroner gider jeg ikke spendere flere penge end det jeg absolut SKAL
Men jeg skal altså tjekke olien når jeg har kørt en tur, lade den stå i 10 minutter, og SÅ tjekke oliestanden? Og hvorfor er det egentlig vigtigt ift. bare at tjekke den inden man sætter motoren i gang :)?
Tak for jeres svar, man bliver jo klogere af det her
mar 2015
Følger: 52 Følgere: 50 Svar: 16
Olien skal være mellem min og max.
Skift hellere billig olie oftere, end at køre alt for længe med dyr olie.
Husk filter.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Korrekt motorolie til gammel bil