{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.590 visninger | Oprettet:

BB-man
BB-man
Tilmeldt:
8. sep 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23

billede utæt servorør, nem billig hurtig fix {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Er ny på BG, og dette er mit første indlæg smiley

Er kommet i den situation, at min styring gik hen og blev helt hård.
Jeg tjekkede servo olien, og den var helt drænet, så tog et smut til Hansen i bilen og hældte en liter i. Det hjalp, men kun en dag, så det gav sig selv den er utæt. Fandt så fejlen efter en del googlen af opbygning af servosystem.

På billedet kan ses at røret er helt tæret. Søgte på reservedel, men kunne desværre ikke finde noget. Jeg fandt dog nogle alternative løsningsforslag herinde på BG. Derfor tænkte jeg at jeg ville spørge de erfarne kloge herinde til råds.

Er der en der har en god lovlig fix så den og kan synes igen? Hvilket materiale består dette rør af? Er det stål eller kobber? Hvilken diameter? Er den svær at skifte? Er det lovligt at skære et stykke ud, og samle den med nyt rør og trykslanger (løsning jeg har læst herinde)?

Læste og et forslag om man bare skulle køre ned til en traktor mekaniker og få lavet en stump, og samle den med det gamle.

Bilen det drejer sig om, er en Peugeot 206 1,4 årgang 2005.
Hvis nogen i nærheden evt kunne hjælpe med problemet, vil det blive stærkt værdsat, også i form af en gave :)! Tør ikke rigtig køre rundt, efter jeg har læst at man ødelægge trykstang og servo (?).. smiley

Håber I gider dele ud af jeres guldkorn smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  billede utæt servorør, nem billig hurtig fix
  • #1   9. sep 2018 kør ud til en hugger og find det rør du mangler. Det kan ikke koste alverdens Der er i orden. Det nummer et for det er jo rustet væk det rør du har der. Og vil du lave et selv så det nok ikke nemt,du du skal lave ender der passer ind i tandstang. plus det rør plejer at gå over i en slange længer oppe. pa de servo rør/,slange har selv før sat samlere på sådan et rør. Det plejer at være 10mm. men det kræver det ikke er rustet helt væk som her.

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #2   9. sep 2018 Er der forskel på de to rør ved siden af hinanden? Er det retur den er gal med? Og er det sådan jeg selv skal demontere den ved hugger? Eller ligger de mon afmonteret? Den er et lidt træls sted hvis jeg selv skal afmontere den hos hugger. Og kan du fortælle mig hvilket værktøj jeg evt skal bruge hvis det er tilfældet?

  • #3   9. sep 2018 nogen steder kan de tage det af ved hugger til dig. men der er også nogen hvor du selv kan gøre det. vis du vil spare lidt. kan ikke se om det er tryk røret eller retur på billedet. da jeg ikke kan se hvor det rør går hen. om det er til pumpen eller servo tanken.

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #4   9. sep 2018 Håber billedet her kan hjælpe.

    Det er det rør hvor cm stokken peger smiley


    profilbillede
  • #5   9. sep 2018 så det tryk siden.

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #6   9. sep 2018 Mange tak for dine hurtige klare svar Freeway !
    Så vil jeg ringe lidt rundt til de forskellige huggere her i nærheden på mandag, og se om de ikke har en afmonteret liggende. Vil og prøve at ringe til Refako, og se om de har en ny, og hvad de koster.
    Er den svær at skifte selv? Kræver det noget special værktøj? Er der andet jeg skal have i baghovedet hvis jeg selv skifter den? Ellers må jeg få en rigtig mekaniker til det.


  • #7   9. sep 2018 Det ikke slemt at skiftet men der er tit ikke meget plads til at få røret ud og i igen. Og det er kun at løse den der holder de to rør på tandstangen,og løsne den på servo pumpen. Og så plejer der at være en holder på servo røret et sted der også skal løsnet. men mere er der ikke i det. Og når du har monteret det nye rør så det bare og hælde servoolie på. Og drej hjulen ud til begge sider et par gange. Og så tjek om den mangler mere servoolie. Og det er det smiley

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #8   9. sep 2018 Tak for en detaljeret beskrivelse af reparationen!! Glæder mig til at prøve at lave den selv!
    Så jeg behøver ikke at et eller andet special værktøj kan jeg forstå?
    Den er ret svær tilgængelig desværre. Bliver lidt af en udfordring at få den gamle ud, og nye ind. Når jeg ringer til hugger og skal forklare hvilken del jeg skal bruge, så spørger jeg bare om de har et servorør til tryk der går til tandstangen? smiley


  • #9   9. sep 2018 mener bare det er en torx du skal bruge ved tandstangen for at løse slange der. og det vis en alm 17 stjerne gaffel nøgle ved pumpen. så ja alm værktøj. men husk at banke den torx helt ind i den bolt ved tandstangen. så den har godt bid for det er rigtig dumt vis den bare bliver rundt indvendig. så den ikke nemt at skille af. så sørg for den sider i den som den skal inde du løsner.

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #10   9. sep 2018 Tak for advarslen! Det lyder rigtig træls hvis det skulle ske kan jeg forestille mig. Nu spørger jeg lige dumt, når du siger banke torx ind, mener du så bare give den et par lette dask med en hammer? Ville det være en fordel at bruge lidt WD40 når jeg løsner den?

  • #11   9. sep 2018 Jeg plejer at sætte en lille skruetrækker ind. og rense hullet og så bare sætte en torx i. og så ja banke den helt i inden jeg løsner.

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #12   9. sep 2018 TAK! Tror jeg er med på den nu, det lyder som om bolten har en funktion lidt ligesom en rawplugs til skrue, derfor den skal bankes i bund smiley
    Kan snart ikke vente til jeg får fat i reservedelen, så jeg kan lege med det smiley


  • #13   9. sep 2018 nej det ikke derfor det er fordi den bolt ruster så en torx ikke kan komme helt i bund og tage ved vis ikke man rengøre den. og evt banker den i bund så den torx har helt fast inden du begynder at løsne den. for er den ikke helt i bund bliver hullet rundt hvor torxen går ned i. Og så det ikke nemt at løsne den torxbolt

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #14   9. sep 2018 Tak for uddybe det helt nøjagtigt Freeway! Så fik jeg det og skåret helt ud i pap, og har forstået funktionen af bolt og torx smiley
    Nyttige guldkorn !


  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #15   10. sep 2018 Fik sendt dette billede af en hugger jeg kunne af afmontere fra. Er det noget der kan bruges? Og kan ikke finde rundt i hvilken en af rørene det er ??

    profilbillede
  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #17   10. sep 2018 Synes heller ikke den rigtig ligner den jeg allerede har monteret ?
    Gør det en forskel om det tryk eller retur? Det vel lavet af samme materiale?



  • #19   10. sep 2018 nu skal du huske at sige til dem din er med alm servopumpe trukken af motoren. for i din model er der også servostyring der bliver trukken af en el pumpe. så de laves med begge typer kommer lidt an på motor og årgang det er. men læg dem op samme. så kan du nemt se om det kan passe og nå til din servo pumpe.for selv om de måske ikke er helt bøjet ens.kan det være det kan passe selv om det.

  • #20   10. sep 2018 men den du mangler er det ikke også den de har klippet over .for lige hvad jeg kan se er det den. Og så kan du ikke bruge det.

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #21   10. sep 2018 Tror desværre og det er den.. men kan jeg ikke bare bruge den anden? ?? ellers så har jeg fundet en billig ny en i Flensburg til omkring 60 euro. Men han er ikke sikker på det er den, så skal lige ned og kigge på den. Den koster 1200 + moms hos refako her i DK ??

  • #22   10. sep 2018 nej du kan ikke bruge den anden da den du skal bruge. bliver skruet fast i pumpe det er tryk siden du skal have. Og den anden der er helt på billedet er kun monteret på servo beholderen i bunden med en slange og spændbånd . så den passer overhovedet ikke. plus den er ikke bygget til tryk.så den vil også springe vis man overhovedet. kunne sætte den på. som man heller ikke kan.

  • christine h
    christine h Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #23   7. jan 2021 Fik du det skiftet? Jeg har præcis samme problem med min menlig ??

  • christine h
    christine h Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #24   7. jan 2021 Fik du det skiftet? Jeg har præcis samme problem med min nemlig ??

  • BB-man
    BB-man Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #25   9. jan 2021 Hej Christene,
    Beklager det sene svar.
    Ja, fik den skiftet! Og det virker super! Fik lov at købe en fra mekaniker der havde bilen stående, skulle selv pille den af. Gav 500kr for den, men den var i rigtig god stand. Brugte en lille bosch slagnøgle til at afmontere den. Den kan indstilles med forskellig moment, den er ikke så let at komme til og pille af ellers.
    Og tak til alle der har været behjælpelig herinde med det!
    Du spørger bare løs Christine smiley


Kommentér på:
billede utæt servorør, nem billig hurtig fix

Annonce